H hempularen skrev:
OM det i annons eller prospekt står att dte finns fiber indraget, så har köparen rätt att förvänta sig att den informationen stämmer. Skall inte behöva "undersöka" det själv såvida det inte av någon anledning är uppenbart att uppgiften är felaktig eller tvivelaktig (Typ hus långt in i skogen off grid, ingen el, eller vattenanslutning. Men "fiber är indraget", då har man anldening som spekulant att undra om det verkligen kan stämma).

Men sedan är det ju ett problem för köparen om mäklaren hävdar att säljaren påstått det, och säljaren nekar till att ha lovat fiber.
Tydligt i vardagsrummets fönster står vår router till vårt mobila bredband. Detta borde ju köparen sett någon av dom två gångerna dom var på visningen tycker jag

• Gilla
Helena Lillarve
  • Laddar…
A Aya_123 skrev:
Tydligt i vardagsrummets fönster står vår router till vårt mobila bredband. Detta borde ju köparen sett någon av dom två gångerna dom var på visningen tycker jag
Det hindrar dock inte att fiber finns indraget. Vår nya granne har valt att köra på 5G trots att förra ägaren installerade fiber och det därmed finns indraget.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
A Aya_123 skrev:
Precis. Vid vårt första möte med mäklaren sa jag att vi inte har inkopplad fiber utan använder oss av mobilt bredband. Men eftersom det är ett radhus och grannen har inkopplat tror jag mäklaren bara kollade fastigheten utan att kolla med mig som säljare.
Men fick du kolla texten innan den publicerades?

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
FruNilsson skrev:
och visat VAR i huset det kommer in med modem/router osv. Även var i tomten som fibern går in och om det kanske är en samfällighet som gått ihop och köpt fiberanläggning.
Jag har varit på massor med visningar med många hus som har fiber, inte en enda gång har någon mäklare visat var det går in. Att förvänta sig det är nog att förvänta sig för mycket. Jag kan inte ens påminna mig att någon mäklare visat var el och vatten går.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A Aya_123 skrev:
Njaa. Tveksamt om det kan anses självklart att vem som heslt inser att det är mobilt bredband när de ser routern.

Men den intressanta frågan här är om det finns en utfästelser om fiber som kan kopplas till er som säljare. Finns uppgiften i någon handling som ni godkänt, så är ni ansvariga inför köparen för uppgiften. Sedan finns det ju all anledning att ställa krav mot mäklaren. Även om ni har godkänt texten så ör dte vårdslöst av mäklaren att ta in en sådan uppgift utan att kontrollera den med er eller på annat sätt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H
A Aya_123 skrev:
Hej,
Precis sålt vårt första hus och hade en värdelös mäklare.

Jag fick själv skriva beskrivningen ( hennes var felstavat och felaktiga meningsuppbyggnader), sen gick försäljningen lite snabbt och hon pushade på.

Snart flyttar vi och då kontaktar köparna oss. Mäklaren skrev in i annonsen att vi hade fiber, så nu måste vi installera fiber åt köparna.

Därför vill jag nu reklamera mäklaren som jag ändå betalat 55.000kr till. Har någon av er reklamerat och kan berätta hur ni gjorde?
Fick du inte läsa och godkänna texten innan den lades ut? Sen har säljaren en vittgående undersökningsplikt. Prata med mäklarfirman eller är mäklaren och företaget samma sak?

H HEM2121 skrev:
Fick du inte läsa och godkänna texten innan den lades ut? Sen har säljaren en vittgående undersökningsplikt. Prata med mäklarfirman eller är mäklaren och företaget samma sak?
Om TS har godkänt texten känns helt avgörande för ansvarsfrågan. Jag ställde samma fråga till TS i inlägg 5 i måndags och svaret är att TS inte vad vad hen godkänt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Du menar nog att köparen har undersökningsplikt.

H
H HEM2121 skrev:
S Sir Duke skrev:
Du menar nog att köparen har undersökningsplikt.
Så klart jag menar, skrev fel😂

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
H
DE73 DE73 skrev:
Om TS har godkänt texten känns helt avgörande för ansvarsfrågan. Jag ställde samma fråga till TS i inlägg 5 i måndags och svaret är att TS inte vad vad hen godkänt.
Då får ju köparen visa att den texten fanns och mäklaren får bevisa att säljaren har godkänt texten.

• Gilla
Helena Lillarve och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Då får ju köparen visa att den texten fanns och mäklaren får bevisa att säljaren har godkänt texten.
Precis.
Enligt TS fanns formuleringen i annonsen men vi vet inte om den även fanns i objektbeskrivningen. Om formuleringen fanns i objektbeskrivningen så bör köparen kunna förvänta sig att fiber finns. Säljaren är ansvarig för att objektbeskrivningen stämmer, den brukar även signeras av säljare och köpare och bifogas handlingarna.
Jag tycker TS är väldigt luddig och delger ingen relevant information.

Dessa frågor tycker jag vore mest intressanta att få svar på:
- Fanns formuleringen i objektbeskrivningen?
- Signerade TS och köparen objektbeskrivningen vid försäljningen?
- Har TS godkänt objektbeskrivningen till mäklaren?

Lite mer läsning på nätet: https://www.familjensjurist.se/artiklar/vad-hander-om-maklaren-skriver-fel-i-objektbeskrivningen/

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
H
DE73 DE73 skrev:
Precis.
Enligt TS fanns formuleringen i annonsen men vi vet inte om den även fanns i objektbeskrivningen. Om formuleringen fanns i objektbeskrivningen så bör köparen kunna förvänta sig att fiber finns. Säljaren är ansvarig för att objektbeskrivningen stämmer, den brukar även signeras av säljare och köpare och bifogas handlingarna.
Jag tycker TS är väldigt luddig och delger ingen relevant information.

Dessa frågor tycker jag vore mest intressanta att få svar på:
- Fanns formuleringen i objektbeskrivningen?
- Signerade TS och köparen objektbeskrivningen vid försäljningen?
- Har TS godkänt objektbeskrivningen till mäklaren?

Lite mer läsning på nätet: [länk]
Eftersom inte texten finns att se längre publikt eftersom objektet är sålt, så bör ju köparen och/eller mäklaren kunna visa att det har stått i texten.

H HEM2121 skrev:
Eftersom inte texten finns att se längre publikt eftersom objektet är sålt, så bör ju köparen och/eller mäklaren kunna visa att det har stått i texten.
Det viktiga tror jag är vad som stod i objektbeskrivningen inte annonsen. Vid alla bostäder jag sålt/köpt har både säljare och köpare fått signera varje uppslag i objektbeskrivningen i två exemplar. Köpare och säljare får sedan med objektbeskrivningen hem ihop med övriga avtal. Eftersom TS inte vill svara på relevanta frågor tror jag vi aldrig kommer få veta vad som stod i objektbeskrivningen?

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr är min erfarenhet av att sälja att man får skriva hela annonstexten själv, då svenskan ofta är bedrövlig. Det är väl kanske jag som är gnällig, när jag anser att man inte ska använda ord som "flertalet" och "ett flertal" om man inte vet skillnaden och vad de betyder. Samma sak är stavfel och meningsbyggnad ofta uselt. Fakta är ofta fel och det kan vara alltifrån saker som att fiber finns som i TS fall till påståenden som "gångavstånd till X". Visst kan man gå till X även om det tar 45 minuter, men när man påstår att det är gångavstånd till stationen och det är 45 minuter så riskerar man missnöjda spekulanter. Löparspår ett stenkast bort betyder tydligen att det är ok att spåren är 6 km bort...

Tyvärr så är det så, dubbelkolla allt, trippelkolla.
Jag såg till att de värsta felen försvann men mäklaren vägrade ändra "Flertalet bilar får plats på uppfarten", men jag tänker mig att köparen säkert kunde uppmärksamma att majoriteten av bilar inte fick plats.
Vad betyder det ens att vägra ändra något som ens uppdragsgivare ber om? Mäklarens chef är du. Bor i mitt första hus men när jag säljer hade jag aldrig accepterat något slags trots från mäklaren. Kanske färgad av åren i USA men köper jag en tjänst är det jag som är bossen.

H
DE73 DE73 skrev:
Det viktiga tror jag är vad som stod i objektbeskrivningen inte annonsen. Vid alla bostäder jag sålt/köpt har både säljare och köpare fått signera varje uppslag i objektbeskrivningen i två exemplar. Köpare och säljare får sedan med objektbeskrivningen hem ihop med övriga avtal. Eftersom TS inte vill svara på relevanta frågor tror jag vi aldrig kommer få veta vad som stod i objektbeskrivningen?
TS skriver att mäklaren var dålig, kanske har mäklaren inte skött affären rätt. Alt. så har inte TS läst ordentligt innan påskrift. Hur som helt så får köparen bevisa att det har stått i annonsen/objektbeskrivningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.