Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad betyder det ens att vägra ändra något som ens uppdragsgivare ber om? Mäklarens chef är du. Bor i mitt första hus men när jag säljer hade jag aldrig accepterat något slags trots från mäklaren. Kanske färgad av åren i USA men köper jag en tjänst är det jag som är bossen.
Givetvis, men när man korrigerat 4-5 gånger och det fortfarande står "flertalet bilar får plats på uppfarten" så ökar man inte mer. Det är en bagatell som 90% av befolkningen nog inte ens förstår är fel. Det var inte så att mäklaren aktivt sa "jag vägrar ändra det" utan mer att man påpekade ett antal fel och han korrigerade några i ett antal iterationer.

Hur har det gått för dig?

DE73 DE73 skrev:
Hur har det gått för dig?
Hej,

Mäklaren erkände att hon gjort fel, att fastighetensuppgiften hon tagit in inte stämde men eftersom vi vid kontraktsskrivningen inte påtalade att fiber saknas så fick vi snällt betala fiberinstallationen. 18000kr. Grävavgiften stod dock byrån för ( 2500kr).

Dyr läxa men vi kommer dra av detta vid deklarationen.

A Aya_123 skrev:
Hej,

Mäklaren erkände att hon gjort fel, att fastighetensuppgiften hon tagit in inte stämde men eftersom vi vid kontraktsskrivningen inte påtalade att fiber saknas så fick vi snällt betala fiberinstallationen. 18000kr. Grävavgiften stod dock byrån för ( 2500kr).

Trist

Hur drar man av det vid deklarationen?

Fairlane
S Sir Duke skrev:
Trist

Hur drar man av det vid deklarationen?
Som vilken förbättring som helst?

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som vilken förbättring som helst?
Men hur funkar det?

Reavinstskatten?

Anar bara att det blir svårt med avdrag för arbeten på en fastighet man inte står som ägare till

Fairlane
S Sir Duke skrev:
Men hur funkar det?

Reavinstskatten?

Anar bara att det blir svårt med avdrag för arbeten på en fastighet man inte står som ägare till
Det är ju en kostnad man haft för huset, så det bör man kunna dra i deklarationen och minska reavinstskatten.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Men hur funkar det?

Reavinstskatten?

Beställningen gjordes innan dom fick tillträde och fakturan är ställd på oss. Enligt mäklaren ska vi kunna dra av det vid deklaration

• Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Strikt formellt misstänker jag att det är fakturadatum som gäller, så det borde inte vara avdragsgillt (antar att dte utförs efter tillträde). Men å andra sidan så förekommer det i princip inte att skatteverket begär in verifikationer på deklararerade avdrag.

Mäklaren erkänner att hon gjort fel, men lägger ändå skulden och kostnaden på dig som hennes kund. Det skulle jag inte acceptera rakt av. Mäklaren har utfört sitt uppdrag vårdslöst, dels fått in en felaktig uppgift, dels inte kollat uppgifterna med dig som säljare. Nu antar jag att mäklaren inte har kollat med dig innan.

Nu har visserligen du som säljare kanske varit lite vårdslös också om du inte har kontrollerat uppgiften. Men skillnaden är att mäklaren ta betalt för att utföra ett uppdrag, då skall det inte utföras vårdslöst.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Strikt formellt misstänker jag att det är fakturadatum som gäller, så det borde inte vara avdragsgillt (antar att dte utförs efter tillträde). Men å andra sidan så förekommer det i princip inte att skatteverket begär in verifikationer på deklararerade avdrag.

Mäklaren erkänner att hon gjort fel, men lägger ändå skulden och kostnaden på dig som hennes kund. Det skulle jag inte acceptera rakt av. Mäklaren har utfört sitt uppdrag vårdslöst, dels fått in en felaktig uppgift, dels inte kollat uppgifterna med dig som säljare. Nu antar jag att mäklaren inte har kollat med dig innan.

Nu har visserligen du som säljare kanske varit lite vårdslös också om du inte har kontrollerat uppgiften. Men skillnaden är att mäklaren ta betalt för att utföra ett uppdrag, då skall det inte utföras vårdslöst.
Absolut. Jag håller med dig. Och mäklaren är väl ingen jag rekommenderar men rent juridiskt så ligger väl skulden på mig.

Beställning och fakturadatum blev innan deras tillträde så det borde hålla, hoppas vi.

A Aya_123 skrev:
Hej,

Jag förstår fortfarande inte hur det hela har gått till.
Mäklaren har alltså fört in en felaktig uppgift i objektbeskrivningen och du har sedan godkänt objektbeskrivningen?

• Gilla
Aya_123
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Jag förstår fortfarande inte hur det hela har gått till.
Mäklaren har alltså fört in en felaktig uppgift i objektbeskrivningen och du har sedan godkänt objektbeskrivningen?
Precis så. Faktan kring huset har mäklaren tagit från stadskontoret och inte dubbelkollat med mig. Jag som säljare fick en lista att klicka i, och har inte klickat i fiber men vid kontraktsskrivningen stod det längst bak fiber. Fiber fanns framdraget till huset men ej inkopplad hos oss , grannen hade inkopplad ( radhus)

A Aya_123 skrev:
Absolut. Jag håller med dig. Och mäklaren är väl ingen jag rekommenderar men rent juridiskt så ligger väl skulden på mig.
Men ett vårdslöst utfört uppdrag, borde väl iallafall ge en prick om du anmäler till fastighetsmäklarinspektionen. Framförallt efterssom vårdslösheten orsakat ekonomisk skada för dig.

A Aya_123 skrev:
Precis så. Faktan kring huset har mäklaren tagit från stadskontoret och inte dubbelkollat med mig. Jag som säljare fick en lista att klicka i, och har inte klickat i fiber men vid kontraktsskrivningen stod det längst bak fiber. Fiber fanns framdraget till huset men ej inkopplad hos oss , grannen hade inkopplad ( radhus)
felpost

H hempularen skrev:
Men ett vårdslöst utfört uppdrag, borde väl iallafall ge en prick om du anmäler till fastighetsmäklarinspektionen. Framförallt efterssom vårdslösheten orsakat ekonomisk skada för dig.
Jag är inte helt övertygad om att mäklaren har varit vårdslös. Objektbeskrivningen är säljaren ansvarig för att den stämmer även om mäklaren hjälper till att ta fram den. Den mänskliga faktorn kommer innebära att det kan smyga sig in fel i objektbeskrivningen men dessa måste säljaren rätta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.