13 514 läst ·
75 svar
14k läst
75 svar
Reklamera mäklare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 851 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 851 inlägg
Givetvis, men när man korrigerat 4-5 gånger och det fortfarande står "flertalet bilar får plats på uppfarten" så ökar man inte mer. Det är en bagatell som 90% av befolkningen nog inte ens förstår är fel. Det var inte så att mäklaren aktivt sa "jag vägrar ändra det" utan mer att man påpekade ett antal fel och han korrigerade några i ett antal iterationer.Farstatjej90 skrev:
Hej,DE73 skrev:
Mäklaren erkände att hon gjort fel, att fastighetensuppgiften hon tagit in inte stämde men eftersom vi vid kontraktsskrivningen inte påtalade att fiber saknas så fick vi snällt betala fiberinstallationen. 18000kr. Grävavgiften stod dock byrån för ( 2500kr).
Dyr läxa men vi kommer dra av detta vid deklarationen.
TristA Aya_123 skrev:Hej,
Mäklaren erkände att hon gjort fel, att fastighetensuppgiften hon tagit in inte stämde men eftersom vi vid kontraktsskrivningen inte påtalade att fiber saknas så fick vi snällt betala fiberinstallationen. 18000kr. Grävavgiften stod dock byrån för ( 2500kr).
Hur drar man av det vid deklarationen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 851 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 851 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Strikt formellt misstänker jag att det är fakturadatum som gäller, så det borde inte vara avdragsgillt (antar att dte utförs efter tillträde). Men å andra sidan så förekommer det i princip inte att skatteverket begär in verifikationer på deklararerade avdrag.
Mäklaren erkänner att hon gjort fel, men lägger ändå skulden och kostnaden på dig som hennes kund. Det skulle jag inte acceptera rakt av. Mäklaren har utfört sitt uppdrag vårdslöst, dels fått in en felaktig uppgift, dels inte kollat uppgifterna med dig som säljare. Nu antar jag att mäklaren inte har kollat med dig innan.
Nu har visserligen du som säljare kanske varit lite vårdslös också om du inte har kontrollerat uppgiften. Men skillnaden är att mäklaren ta betalt för att utföra ett uppdrag, då skall det inte utföras vårdslöst.
Mäklaren erkänner att hon gjort fel, men lägger ändå skulden och kostnaden på dig som hennes kund. Det skulle jag inte acceptera rakt av. Mäklaren har utfört sitt uppdrag vårdslöst, dels fått in en felaktig uppgift, dels inte kollat uppgifterna med dig som säljare. Nu antar jag att mäklaren inte har kollat med dig innan.
Nu har visserligen du som säljare kanske varit lite vårdslös också om du inte har kontrollerat uppgiften. Men skillnaden är att mäklaren ta betalt för att utföra ett uppdrag, då skall det inte utföras vårdslöst.
Absolut. Jag håller med dig. Och mäklaren är väl ingen jag rekommenderar men rent juridiskt så ligger väl skulden på mig.H hempularen skrev:Strikt formellt misstänker jag att det är fakturadatum som gäller, så det borde inte vara avdragsgillt (antar att dte utförs efter tillträde). Men å andra sidan så förekommer det i princip inte att skatteverket begär in verifikationer på deklararerade avdrag.
Beställning och fakturadatum blev innan deras tillträde så det borde hålla, hoppas vi.
Jag förstår fortfarande inte hur det hela har gått till.A Aya_123 skrev:Hej,
Mäklaren har alltså fört in en felaktig uppgift i objektbeskrivningen och du har sedan godkänt objektbeskrivningen?
Precis så. Faktan kring huset har mäklaren tagit från stadskontoret och inte dubbelkollat med mig. Jag som säljare fick en lista att klicka i, och har inte klickat i fiber men vid kontraktsskrivningen stod det längst bak fiber. Fiber fanns framdraget till huset men ej inkopplad hos oss , grannen hade inkopplad ( radhus)DE73 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Men ett vårdslöst utfört uppdrag, borde väl iallafall ge en prick om du anmäler till fastighetsmäklarinspektionen. Framförallt efterssom vårdslösheten orsakat ekonomisk skada för dig.A Aya_123 skrev:
felpostA Aya_123 skrev:Precis så. Faktan kring huset har mäklaren tagit från stadskontoret och inte dubbelkollat med mig. Jag som säljare fick en lista att klicka i, och har inte klickat i fiber men vid kontraktsskrivningen stod det längst bak fiber. Fiber fanns framdraget till huset men ej inkopplad hos oss , grannen hade inkopplad ( radhus)
Jag är inte helt övertygad om att mäklaren har varit vårdslös. Objektbeskrivningen är säljaren ansvarig för att den stämmer även om mäklaren hjälper till att ta fram den. Den mänskliga faktorn kommer innebära att det kan smyga sig in fel i objektbeskrivningen men dessa måste säljaren rätta.H hempularen skrev: