mexitegel skrev:
Ett år gamla och C4. Upptäckte det när jag skulle efterdra några brädor som knirrade lite. Av 100 skruv var 11 tvärt av där skruven går mellan trall och regel...

Vilket märke är det på skruven? Vill du inte ta det här får du gärna skicka PM.
Intressant! Har du reklamerat?

Skickar pm med fabrikat på min skruv.

Nej, jag har ju inte gjort det ännu. Borde ta tag i den saken...

Kullerförsänkta i rostfritt stål är det optimala!
Dyra men håller.
Jag använde Arvid Nilsson, har jag för mig att tillverkaren heter!
Plåtskruv håller inte för sidovridningen i virke de går ofta av utan att man märker det, helst en liten bit in i regeln.
fd. hantverkare numera jobbig kund!

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Undrade om det var Essve för halva min altan ser ut som skruvarna på bilden.
När jag skulle lossa lite trall för att fästa staketstolpar så var 5 av 20 av, alla hade rostat och det bara 1,5 år efter altanbygget.
Biltemaskruven jag körde andra halvan av altanen med ser fortfarande ut som när jag drog i dom för 5 år sedan.

Mina är Raptor (köpta på Beijers)

Köper man en trallskruv så är det ju rimligt att förvänta sig att man den ska hålla för ändamålet... :)

• Gilla
pappatilltvå
  • Laddar…
Blev nyfiken och gick ut för att kolla mina egna C4 från Byggmax, men dom var fina.

Kom även på en uppfinning i ämnet, typ som bitshållaren man hade förr när man skruvade gips, där anhållet är fjädrande, fast här ska bitset vara fjädrande, så man kan trycka bitshållarens rör mot trallen och samtidigt dra upp skruven, och motverka att träet flisar.

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Gjorde en liten närmare inspektion på balkongens bärlina. Om skallarna ser ut såhär, hur ser skruven då ut?

20150810_134851.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man får nog zooma lite för att se skruvskallen! ��

• Gilla
Näset Västkusten
  • Laddar…
Elförzinkad, om det var det, och tryckt virke brukar bli sådär. Har själv fuskat ibland och kört med elförzinkad skruv i tryckt virke där det inte utsätts tiktig blöta utan endast kan vara fuktigt. Skruven utsätts av ytrost men sedan blir det inte mycket mera. Det är impregneringsmedlet i färskt tryckt virke den reagerar på utifrån att den innehåller väl någon form av saltlösning. Så är det under tak skulle jag inte vara orolig för hållfastheten, men det ser ju inte kul ut.
Kan det vara så att skruven klarar C4 men inte är avsedd för tryckt virkes impregneringsmedel vilket skadar ytskiktet.

AndersS skrev:
Kan det vara så att skruven klarar C4 men inte är avsedd för tryckt virkes impregneringsmedel vilket skadar ytskiktet.
Skruven marknadsförs och säljs för att användas ute ihop med tryckt virke av klass NTR/AB. Det känns som att skruven inte fått rätt beläggning på fabriken.

pappatilltvå skrev:
Skruven marknadsförs och säljs för att användas ute ihop med tryckt virke av klass NTR/AB. Det känns som att skruven inte fått rätt beläggning på fabriken.
Håller med, troligtvis en dålig batch med skruvar. De flesta leverantörer på den svenska marknaden, även kända som Essve, köper sina skruvar från kinesiska och taiwanesiska underleverantörer. De sätter sen sina namn på fina boxar och kör hårt på marknadsföringen. Men även de kända leverantörerna kontrollerar sällan varje batch med skruv från asien, vilket gör att risiga skruvar slinker igenom.

Inte många som fortfarande gör egen skruv och har koll på hela tillverkningskedjan, vad jag känner till är det nästan bara SPAX som fortfarande har egen tillverkning av i stort sett hela sortimentet i Tyskland.

Tyvärr vill svensson ofta köpa billigaste möjliga och då sjunker kvaliten på marknaden i motsvarande grad, även hos de dyrare leverantörerna då de vill maximera vinst och samtidigt konkurrera med Biltema...

Jag tycker faktiskt det börjar bli svårt att hitta bra skruv med jämn kvalitet nuförtiden, speciellt för utemiljö och som ska hålla i många år...

• Gilla
pappatilltvå
  • Laddar…
Hade precis säljaren här, som konstaterade att skruven inte håller måttet. Blev ombedd att formulera ett ersättningsanspråk.

Kommer räkna enligt 31§ KKL, utgifter och inkomstbortfall. Vi Får se vad jag kommer fram till.

• Gilla
Plåthuset och 2 till
  • Laddar…
Håll oss uppdaterade :)

Ett alternativ, om träet flisar sig när man skruvar upp trallskruven, kanske kan vara att ersätta skruvarna med nya skruvar med större huvud så att skadorna i trallen döljs.

pelpet skrev:
Ett alternativ, om träet flisar sig när man skruvar upp trallskruven, kanske kan vara att ersätta skruvarna med nya skruvar med större huvud så att skadorna i trallen döljs.
Tyvärr så brukar det spricka lite mer än skruvskallar kan täcka .

Efter lite funderande och rådfrågning kors och tvärs kom jag fram till följande:

Hela konstruktionen står och faller med skruv som visat sig inte ens klara en 15-del av utlovat korrosionsskydd. Därav kan jag inte veta om konstruktionen är säker att gå på. Detta faller enligt min mening under 31§ KKL, skada på annan egendom.

För att lösa problemet byts samtlig skruv ut. När detta görs kommer min egendom att ta skada i form av trall och spikad panel. Kostnad för trall /panel har jag räknat ut genom att titta på kvitton.

Jag har räknat uppskattad tid det skulle ta att riva ner så pass mycket att jag kommer åt att byta/skruva i nya/fler skruvar i bärande konstruktion. Samt tiden det skulle ta att göra jobbet. Jag tog total tid * min timlön + semesterersättning eftersom jag skulle behöva vara tjänstledig för att göra jobbet.

Jag har även räknat med den kostnad det blir för mig att köpa de verktyg jag inte har (kap/gersåg, cirkelsåg). Detta hade jag tillgång via snickare när jag byggde.

Summan blev ganska astronomisk i förhållande till vad några paket skruv kostar. Jag lämnade ett önskemål om att säljaren kunde åtgärda problemet på egen bekostnad enligt 27§ KKL om de tycker att summan är för stor.

Bollen är i rull, vi får se vad som händer.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.