Hej, ska byta downlights I hela huset, uppemot 80 st. Har kollat runt och verkar hamna på antigen hide a lite eller Malmbergs ( elektrikern avrådde från den senare pga. Dålig kvalité).

Hittade även dessa av märke Sayox hos Ledproffsen, verkade ju ticka alla boxar. Erfarenheter? https://ledproffsen.se/sv/products/...w-cct-2700-3000k-4000k-ip65-dimbar-varmeskydd

Så, har ni tips på bra downlight som kan sitta mot isolering, som är i vitt utförande, dimbara, till ett rimligt pris?

Redigerat:
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
De länkade spotlightsen har ju onekligen ett väldigt bra pris men jag har svårt för när ljuskällan inte är mer integrerad/infälld i armaturen. Man lär bli rejält bländad.
Själv kör jag uteslutande med Plejd eller SG spotlights.
[länk]
Bra tips, aldrig tänkt på djupet av ljuskällan i lampan! Kanske en viktig aspekt.

Andra åsikter om Malmbergs eller övriga tips?

Sam1981 Sam1981 skrev:
Bra tips, aldrig tänkt på djupet av ljuskällan i lampan! Kanske en viktig aspekt.

Andra åsikter om Malmbergs eller övriga tips?
Jag har aldrig använt Malmbergs så det får andra svara på. 😊

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Kolla om din elektriker kan köpa ut?

Här är t.ex ett 6-pack av bra kvalite på solar

6-pack vita downlights 6,8W, 575LM, justerbar vinkel 30°, IP44, av Solarlight. Produktpris 1100 SEK, del av kampanj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jag har gjort denna till standard i huset. Byter jag gammalt eller monterar nytt så tar jag denna. Trevligt ljus, bra att dimma, kan installeras mot isolering och bygger bara gips+28mm. Kopplingslåda med direktanslutning för flexslang gör installationen enkel och snabb.

https://designlight.nu/produkt/mpt-306mw-6-pack-downlights-3000k/

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Kolla om din elektriker kan köpa ut?

Här är t.ex ett 6-pack av bra kvalite på solar

[bild]
Tack. Har du länk till sidan?

Solar, är det ett bra märke?

MathiasS MathiasS skrev:
Jag har gjort denna till standard i huset. Byter jag gammalt eller monterar nytt så tar jag denna. Trevligt ljus, bra att dimma, kan installeras mot isolering och bygger bara gips+28mm. Kopplingslåda med direktanslutning för flexslang gör installationen enkel och snabb.

[länk]
Tack, men ser inga priser? 🙂

Sam1981 Sam1981 skrev:
Tack. Har du länk till sidan?

Solar, är det ett bra märke?
Solar är en grossist som säljer till yrkesfolk. Du behöver ha ett konto för att handla, vilket din elektriker troligen har.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Solar är en grossist som säljer till yrkesfolk. Du behöver ha ett konto för att handla, vilket din elektriker troligen har.
OK.
Tolkar då att downlight Eco är märket på downlight. Är de jämförbara med tex hide a lite som är annars gångbara och kända?

Redigerat:
Sam1981 Sam1981 skrev:
Tack, men ser inga priser? 🙂
1600-1700kr för 6st. Du får nog googla lite priser så du får en aktuell siffra.

Bra lampor kostar, blir nog inte billigare än så här med bra kvalitet.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Designlight och Hide-a-Lite är lite dyrare än Malmbergs och andra men det är värt att tänka på att de har 5 års garanti på de flesta av sina spottar. Sen kan man ju ändå hamna i det där eländet att just de spottar man har har utgått ur sortimentet efter 5 år...

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1600-1700kr för 6st. Du får nog googla lite priser så du får en aktuell siffra.

Bra lampor kostar, blir nog inte billigare än så här med bra kvalitet.
Visst, 1700 sek är jag nöjd med.

Sen hittade jag idag hide a lite (modell g2 etc) 6 st för 1740 hos proffsmagasinet. Så helt ok där också (kommer matcha priset hos hornbach och få extra 10% dessutom).

Müssli Müssli skrev:
Designlight och Hide-a-Lite är lite dyrare än Malmbergs och andra men det är värt att tänka på att de har 5 års garanti på de flesta av sina spottar. Sen kan man ju ändå hamna i det där eländet att just de spottar man har har utgått ur sortimentet efter 5 år...
Malmbergs som jag tittade på (PRO) hade även de 5 års garanti.

• Förpackning med Malmbergs PRO LED-downlight-kit MD-70 och MD-95, båda med 5 års garanti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.