Hej!
Det skadar väl inte att testa att reklamera med bilderna du har? Jag skulle ge det ett försök. ARN skulle jag aldrig orka dra i. Mest pga att de är "rekommendationer" inte krav som om du vinner en dom. Det jag brukar använda är egna medel, såsom reklamation. Och referenser såklart! Vid ett tillfälle när jag kände mig lurad reklamerade jag via banken. Jag hade blivit lurad, men med tanke på att det var ett mindre seiöst (milt sagt) företag trodde jag aldrig att jag skulle luckas....men banken ersatte mig faktiskt! Oväntat.
 
Ja det är riktigt surt att behöva fixa och dona med något man precis köpt… har redan lagt ut X antal tusen kroner för att köpa vajrar för att stabilisera upp tältet inifrån. Företaget vill mest bara att man ska fixa öljetterna, men bekymret är nye öljetterna, bekymret är att det inte har hållit längre än 1-2 månader. Hur kommer det se ut efter 1 år..för mig är 20.000kr för ett tält rätt mycket pengar..

Jag ska se huruvida de svarar och eventuellt ringa dem också. Bra idé också med banken.

Vad hade ni kunnat rekommendera för tält i övrigt? Har ni erfarenhet kring bra företag? Behöver ha ett relativt stort tält pga fordonsförvaring.

Dancover?
 
H
T TobyWoby skrev:
Ja det är riktigt surt att behöva fixa och dona med något man precis köpt… har redan lagt ut X antal tusen kroner för att köpa vajrar för att stabilisera upp tältet inifrån. Företaget vill mest bara att man ska fixa öljetterna, men bekymret är nye öljetterna, bekymret är att det inte har hållit längre än 1-2 månader. Hur kommer det se ut efter 1 år..för mig är 20.000kr för ett tält rätt mycket pengar..

Jag ska se huruvida de svarar och eventuellt ringa dem också. Bra idé också med banken.

Vad hade ni kunnat rekommendera för tält i övrigt? Har ni erfarenhet kring bra företag? Behöver ha ett relativt stort tält pga fordonsförvaring.

Dancover?
Klarar du inte skaffa en bra pressening och göra likt mig?
Dra ny duk utanpå.
Använda gamla ramen.
Sen ta gaveln fram och få en formad riktig pressening eller dörrar som jag.
Jag såg att det blev kanon med dörrar för jag springer ut å in en del.

Jag köpte mitt tält för 5900 för massa år sedan.
Det är 10*4 m i storlek.
Porten är 3*3 m.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Klarar du inte skaffa en bra pressening och göra likt mig?
Dra ny duk utanpå.
Använda gamla ramen.
Sen ta gaveln fram och få en formad riktig pressening eller dörrar som jag.
Jag såg att det blev kanon med dörrar för jag springer ut å in en del.

Jag köpte mitt tält för 5900 för massa år sedan.
Det är 10*4 m i storlek.
Porten är 3*3 m.
Lär absolut göra något liknande men kommer nog låter det gå tills det går mer sönder i sådana fall, försöka nyttja de pengarna som gått åt så länge det går. Känns surt att redan börja ändra så pass mycket och kommer först försöka få ett slut i ärendet :)

Tältet här kostade över 20.000… :/
 
H
T TobyWoby skrev:
Lär absolut göra något liknande men kommer nog låter det gå tills det går mer sönder i sådana fall, försöka nyttja de pengarna som gått åt så länge det går. Känns surt att redan börja ändra så pass mycket och kommer först försöka få ett slut i ärendet :)

Tältet här kostade över 20.000… :/
Det började med öljetter för mig Med.
Men till mitt tält var det buntband som man band upp med.
Så höll ganska bra i öljetterna.
Såg jag att det blev storm så band jag ned gaveln i traktorn som hjälp.
Har en stor diesel kanon i tältet som jag startar ett tag när det är risk för mycket snö.
Men vid stor storm så rev sig taket tyvärr.
Då blev det ordentlig pressening på istället
 
H Hallerudsbo skrev:
Det började med öljetter för mig Med.
Men till mitt tält var det buntband som man band upp med.
Så höll ganska bra i öljetterna.
Såg jag att det blev storm så band jag ned gaveln i traktorn som hjälp.
Har en stor diesel kanon i tältet som jag startar ett tag när det är risk för mycket snö.
Men vid stor storm så rev sig taket tyvärr.
Då blev det ordentlig pressening på istället
Ja jag har bytt ut till buntband istället för gummistroppar som håller fast gavlarna. Gummistropparna fjädrade bara en massa så gavlarna blåste ännu lättare för och frestade fästpunkterna ännu mer. Kraftiga buntband har hjälp en del där märker jag. :)
 
Fast om vi vänder på alltihopa då? Visst är 20k såklart mycket pengar men vad kostar motsvarande tält av erkänt bra kvalitet gjort med riktig duk? Ramverket verkar ju inte vara dåligt utan det är väl antagligen en produkt för länder med rimligare klimat och som de prånglar ut överallt. Det är ju en produkt som fungerar rent statiskt. Inget fel så antagligen men sen är det alla omständigheter som "överbelastar" det. Vilket säljaren knappast kan klandras för annat än att de borde upplysa om att det nog inte är lämpligt i områden med mycket blåst, mycket snö osv osv.....Men då får man ju inte sälja lika många såklart. Bättre att mata på och sälja och sen inte bry sig om hur det går för en del. Trist men sant.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
Nu vet jag inte hur du gjort.
Men innan jag satte upp mitt tält så grävde jag med en pressening i backen med för att slippa markfukt.
Det gjorde en stor skillnad i mitt tält på fukten.
 
Om man tittar längst ner på sidan för tältet framgår det ju att det kanske inte är så vädertåligt.

Säkerhetsanvisningar​

  • Vind-och snölaster är ej testat på detta tält.
  • Bygg upp tältet enligt monteringsanvisningen. Ta genast bort snö från taket. Vid fall av tilltagande vind, använd våra stormsäkringar. Vid stark vind och snöfall rekommenderar vi en tillfällig nedmontering.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast om vi vänder på alltihopa då? Visst är 20k såklart mycket pengar men vad kostar motsvarande tält av erkänt bra kvalitet gjort med riktig duk? Ramverket verkar ju inte vara dåligt utan det är väl antagligen en produkt för länder med rimligare klimat och som de prånglar ut överallt. Det är ju en produkt som fungerar rent statiskt. Inget fel så antagligen men sen är det alla omständigheter som "överbelastar" det. Vilket säljaren knappast kan klandras för annat än att de borde upplysa om att det nog inte är lämpligt i områden med mycket blåst, mycket snö osv osv.....Men då får man ju inte sälja lika många såklart. Bättre att mata på och sälja och sen inte bry sig om hur det går för en del. Trist men sant.
Absolut, dock i just detta fallet så marknadsförs tältet på ett sådant sätt som gör att man antar att tältet borde klara betydligt tuffare klimat.

Står bland annat ”mycket robust stålkonstruktion”, ”mycket slitstark PVC duk”, ”hållbar och stabil för långtidsförvaring”, ”skyddar mot väder och vind”.

Utöver det köpte jag då även deras ”stormförankringskit”.

Tälten tillverkas och har sitt ursprung i Tyskland, okänt hur deras väder är men tror inte det är jättestor skillnad.
 
K kindvall skrev:
Om man tittar längst ner på sidan för tältet framgår det ju att det kanske inte är så vädertåligt.

Säkerhetsanvisningar​

  • Vind-och snölaster är ej testat på detta tält.
  • Bygg upp tältet enligt monteringsanvisningen. Ta genast bort snö från taket. Vid fall av tilltagande vind, använd våra stormsäkringar. Vid stark vind och snöfall rekommenderar vi en tillfällig nedmontering.
Precis, samtidigt så säger de tvärtom när de informerar om tältet där informationen syns som tydligast för kunden och är den information man möts av mer eller mindre direkt.
 
H Hallerudsbo skrev:
Nu vet jag inte hur du gjort.
Men innan jag satte upp mitt tält så grävde jag med en pressening i backen med för att slippa markfukt.
Det gjorde en stor skillnad i mitt tält på fukten.
Jag har en stor presenning inne i tältet som täcker hela marken, så just fukt har jag inte så stora bekymmer av 😊 ibland kan det bli kondens inne i tältet då det är extremt dimmigt ute osv 😋
 
H
T TobyWoby skrev:
Jag har en stor presenning inne i tältet som täcker hela marken, så just fukt har jag inte så stora bekymmer av 😊 ibland kan det bli kondens inne i tältet då det är extremt dimmigt ute osv 😋
Ja, jag hade ingen först och det vart jävligt blött.
Speciellt på en varm dag när fukten steg upp och kondenserade mot tältet.
Regna nästan inne i tältet då.
Jag kör mycket in och ut med div så jag la ned min pressening lite och fyllde grus på.
 
H Hallerudsbo skrev:
Ja, jag hade ingen först och det vart jävligt blött.
Speciellt på en varm dag när fukten steg upp och kondenserade mot tältet.
Regna nästan inne i tältet då.
Jag kör mycket in och ut med div så jag la ned min pressening lite och fyllde grus på.
Ah men det låter smart 😊👍 ska gräva ned sidorna i sommar och kan sträcka ut presenningen mer 😅

Även köpt en ultraljudsenhet för att förhoppningsvis får mindre spindlar osv som lägger ägg lite här och var 🙈
 
G
Jag köpte ett tält av en annan leverantör framsidan och backsidan var packat hårt om man såg vita sträck skit samma tänkte jag men det blev små hål efter några måander

Reklamerade och fick två nya utan tjafs så reklamera du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.