I nuläget är knutarna målade vita, som övriga fasaden. Men jag tänkte att det kunde vara snyggt att måla dem i samma färg som fönsterfoder och övrig snickarglädje, (i överensstämmelse med den tidens bruk). Jag har ett gammalt vykort med huset på håll, och man kan ana att knutarna är i en mörkare färg än fasaden.
Men frågan är om det blir för mycket att måla alltihop. Kan man kanske enbart måla rundstocken i mitten?
Jag har försökt att hitta bilder på liknande på nätet, men jag går bet. Verkar som om inga hus i den här stilen från sekelskiftet har sådana här knutar. Nästan alla verkar ha knutar som inte sticker ut, utom de som är faluröda kanske. Hittar ingen alls med en sådan kvartsstock i mitten.
Men frågan är om det blir för mycket att måla alltihop. Kan man kanske enbart måla rundstocken i mitten?
Jag har försökt att hitta bilder på liknande på nätet, men jag går bet. Verkar som om inga hus i den här stilen från sekelskiftet har sådana här knutar. Nästan alla verkar ha knutar som inte sticker ut, utom de som är faluröda kanske. Hittar ingen alls med en sådan kvartsstock i mitten.
Nej, det är första ggn jag ser det, så antagligen inte vanligt.H Hellenbol skrev:
Jag kan förstå lusten att måla knutarna.
Tror dock att med den mörka starkt kontrasterande färgen som fodren har mot panelen så blir det för brutalt för ögonen, även om inte hela fodret målas. Med en mildare kontrast/färg så kan det nog fungera bättre.
Sedan är det ju ert hus och ni kan välja vilka färger och dekorer som helst. Det vanligaste både förr och idag är att människor är flockdjur och mestadels följer strömmen. Dels för att det är enklast, dvs de färgerna är vanligt förekommande i handel och hos målare, och dels för att många verkar rädda att tänka själva och sticka ut. Det är ju en fråga om tycke och smak. Å andra sidan kan det vara så att de bästa kombinationerna redan är "uppfunna".
Slutligen: det är bara färg. Provmåla en knut och se. Blir det inte bra går det att måla om. Tycker själv att det är svårt att föreställa sig hur olika färger och kombinationer blir så jag måste provmåla, och det räcker inte med bara en bit av t ex ett foder utan hela måste målas. (Hela som i en bräda minimum, även om det blir ännu bättre om alla 4 foderbrädorna runt ett fönster målas.)
Tack för dina synpunkter Oldboy! Missade det. (får man inga mejlaviseringar nuförtiden?)Oldboy skrev:
Nej, det är första ggn jag ser det, så antagligen inte vanligt.
Jag kan förstå lusten att måla knutarna.
Tror dock att med den mörka starkt kontrasterande färgen som fodren har mot panelen så blir det för brutalt för ögonen, även om inte hela fodret målas. Med en mildare kontrast/färg så kan det nog fungera bättre.
Sedan är det ju ert hus och ni kan välja vilka färger och dekorer som helst. Det vanligaste både förr och idag är att människor är flockdjur och mestadels följer strömmen. Dels för att det är enklast, dvs de färgerna är vanligt förekommande i handel och hos målare, och dels för att många verkar rädda att tänka själva och sticka ut. Det är ju en fråga om tycke och smak. Å andra sidan kan det vara så att de bästa kombinationerna redan är "uppfunna".
Slutligen: det är bara färg. Provmåla en knut och se. Blir det inte bra går det att måla om. Tycker själv att det är svårt att föreställa sig hur olika färger och kombinationer blir så jag måste provmåla, och det räcker inte med bara en bit av t ex ett foder utan hela måste målas. (Hela som i en bräda minimum, även om det blir ännu bättre om alla 4 foderbrädorna runt ett fönster målas.)
Ja, jag tycker också att det är alldeles för stor kontrast mellan det vita och det mörkgröna. Jag skulle väl tilllagt att jag har tänkt ändra färgsättningen. Jag tänker mig en grön som är betydligt ljusare på foder och snickarglädje, samt fönstren mörkröda, så att det går från mörkare fönster över mittemellanljusa foder till ljusa väggar (så som var vanligt på den tiden). Väggarna har inte heller varit vita från början, men oj så svårt det är att få fram originalfärgerna! Men jag hittade inne i dessa knutar, bakom stupröret, en ljusgrå färg, men får för mig att man inte målade med grått på den tiden; kan jag ha fel?
Jo jag kommer att provmåla, så småningom. Det är mycket att skrapa. Försökte att få chatGPT att måla om huset, men den är ju så trögfattad så det är bedrövligt.
Håller i alla fall på att skrapa vattbrädan och tänkte att den också ska ha fodrens färg, Och tänker att då kommer det nog att se skumt ut om den möter en vit knutlåda.
Nej, det tycks inte vara default längre, men går kanske att få till i inställningar.H Hellenbol skrev:
Ja, det gör förstås skillnad. Då kan det fungera att även ha knutarna i den färgen.H Hellenbol skrev:
En god utgångspunkt är annars syftet med färgsättningen ursprungligen. En gång tänkte man sig att knutarna skulle efterlikna stenförband på murade/putsade stenhus, (som ansågs lyxigt/status och därmed av outgrundlig anledning eftersträvansvärt). Så, knutfärger bör då ha varit stenfärger, dvs ljust grått över till sandstensgult. Men, eftersom även färg en gång i tiden var dyrt, (lyxigt!, och egentligen onödigt, och därför betraktades enbart som dekoration), så... Dekoration innebär ju att man helt godtyckligt efter tycke och smak kunde dekorera sitt hus. Följaktligen är allt tillåtet, bara man själv är nöjd. Nuförtiden kan väl myndigheterna i sin tråkiga grinighet och hysteriska rädsla för icke sanktionerad "god smak" ha synpunkter på färgsättningen förstås...
Tänk på att den färg/nyans du nu ser sannolikt inte matchar den ursprungliga eftersom färg påverkas av ålder. Den kan blekas av UV-ljus (dagsljus och i synnerhet direkt solsken) och tona över mot gulbrunt om det är oljefärg i skugga (eller i synnerhet bakom nyare fasadbrädor).H Hellenbol skrev:
Olika inblandningar av umbra i vitt används väl ofta för att tona ner den vita? Många säger då ljusgrått. Personligen säger jag beige då umbran tonar mot brunt.
Mitt råd är att provmåla olika nyanser/färger/blandningar som du siktar mot, och då tillsammans med de övriga färgerna för att kunna avgöra vad du tycker ser bäst ut. Det är inte nödvändigtvis så att de recept och exakta färgkombinationer som allmänt förordas är de som du tycker funkar bäst på ditt hus. Både hus, platser (ljusförhållanden) och människor (färgperception och kopplingen till den personliga smaken) är unika, och kräver därför skräddarsydd färgsättning om man vill maximera/optimera färgsättningens intryck. (Primärt för dig själv, men det är ju du som bor där och vill ha en maximerad skönhetsupplevelse av huset varje gång du är utanför.)
Posta gärna bilder på färdigt resultat!
Den grå färgen som jag hittat, jag kom på att den även finns bakom krusidullet över fönstren (bild). En rent grå färg, inte åt beige-hållet. Fast nu har jag rätt nyligen fått målat ena långsidan med samma lite brutna vita färg, så nu får det väl vara så. Ursprungsvisionen var ju att återskapa 1895 års utseende så mycket det går, både ute och inne, men det får man ju backa på både med det ena och det andra. Fönstren har nog varit mörkbruna eller rödbruna från början och foder och snickerier verkar har haft en brun färg, typ bajsbrun. Den gillar jag inte, så då tänkte jag grönt.
Får se om det blir någon presentabel provmålning; jag försöker få färdigt ett fönster också. Allt går långsamt då jag är en ålderstigen kvinna med något bristande disciplin.
Får se om det blir någon presentabel provmålning; jag försöker få färdigt ett fönster också. Allt går långsamt då jag är en ålderstigen kvinna med något bristande disciplin.
🙂👍 Helt rätt!H Hellenbol skrev:
Kompromisser, ständigt dessa kompromisser. Man har vackra illusioner och fina ideal och vad händer? Verkligheten är vad som händer. 🤦♂️H Hellenbol skrev:
😀 Det går långsamt här också, och jag kan inte skylla på ngn annan. Himla förtretligt! 😠H Hellenbol skrev:
Mitt hus var också vitt med diarrebruna foder. Något mer solblekt diarré på södersidan.
Jag tyckte, som du, att det var ohyggligt fult så det blev mörkgröna foder istället, inte olikt dina, i den förträffliga kulören "gurka".
Jag gillar dock kontrasten, det var inte en ovanlig kombination i Bohuslän förr med vita hus med mörkt gröna foder och utsmyckningar precis som på ditt hus. Men det är du som bor där och du som bestämmer vad du vill ha. Jag tycker ditt hus är jättefint med alla fina detaljer!
Jag tyckte, som du, att det var ohyggligt fult så det blev mörkgröna foder istället, inte olikt dina, i den förträffliga kulören "gurka".
Jag gillar dock kontrasten, det var inte en ovanlig kombination i Bohuslän förr med vita hus med mörkt gröna foder och utsmyckningar precis som på ditt hus. Men det är du som bor där och du som bestämmer vad du vill ha. Jag tycker ditt hus är jättefint med alla fina detaljer!
Ja, det var nog vanligt på västkusten, har jag förstått. Här var nog falurött det som gällde, med vita detaljer. Utom för de som tyckte att de var lite "förmer" (=började tjäna pengar på skogen), som nog sneglade lite på gräddan i de större städerna.Dalbotant skrev:
Mitt hus var också vitt med diarrebruna foder. Något mer solblekt diarré på södersidan.
Men till skillnad från dig är jag inte så förtjust i kontrasten, och vill ha en mildare övergång mellan fönsterrutorna och väggen, vilket ju stämmer med hur det varit från början. Den kontrasten kom till då det renoverades på 1970-talet.
Ja precis, diarre! Så här ser insidan av ytterdörrarna ut efter lite skrapning. Ingen uppmuntrande färgskala. Ska jag satsa på den, hm.
Klicka här för att svara