S
A Artemisia skrev:
Det är inte personligt tyckande utan vilken filosofi/ideologi man följer.
Rent samhällsekonomiskt kanske dödstraff är billigare men för att inte gå så långt kan vi ändra kriminalvården till fängelsevård igen.
Nu blandar du nog ihop saker lite.
Att följa en foilosofi/ideologi är i hög grad personligt tyckande. Detta eftersom man typiskt sett väljer en ideologi eller filosofi utifrån just tyckande. Dvs det är samma sak.
Och dödsstraff är inte på något sätt billigt. Tvärtom är det en av de dyraste formerna av straff.
I USA beräknar man att dödsstraff kostar upp till 3 ggr så mycket som livstids fängelse.
Anledningen är att rättprocesserna blir dyra eftersom man måste vara noggrann med bevisning och ge stora möjligheter till resning och överklaganden

Jag tror absolut inte att det är en bra idé att sluta försöka rehabilitera fångar och övergå till att bara vara förvaring av brottslingar. Fängelse kostar pengar och det vore extremt dumt att inte försöka minimera antalet fångar och längden på straffen genom att försöka få brottslingarna att inte återgå till brottslighet när dom kommer ut.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Jag vet. Du anser. Han tycker.
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
P
S steffo_b skrev:
Anledningen är att rättprocesserna blir dyra eftersom man måste vara noggrann med bevisning och ge stora möjligheter till resning och överklaganden
Och ändå blir det fel ibland.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
S steffo_b skrev:
Jag tror absolut inte att det är en bra idé att sluta försöka rehabilitera fångar och övergå till att bara vara förvaring av brottslingar.
Ibland är det bättre att förvara brottslingar så att de inte drabbar allmänheten med nya brott.
 
  • Gilla
Artemisia
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Ibland är det bättre att förvara brottslingar så att de inte drabbar allmänheten med nya brott.
Javisst. Ibland är det det. Ledordet där är Ibland. Exakt hur ofta "ibland" är har jag inte koll på men man ska inte i onödan förvara folk om det går att få dom att hålla sig borta från brottslighet eftersom det ju kostar pengar.
Så långt det är möjligt ska man försöka rehabilitera och få brottslingarna att sluta med brott. Där finns det en del att göra som jag förstår det.
För den andel som är återfallsförbrytare och som begår nya brott så fort dom kommer ut så är det förvaring som gäller för att skydda samhället från dom.
 
P pmd skrev:
Och ändå blir det fel ibland.
Och är det missar man får acceptera?
 
P pmd skrev:
Ibland är det bättre att förvara brottslingar så att de inte drabbar allmänheten med nya brott.
Jo det finns absolut en minoritet kriminella som det är bättre att förvara, men de hör antagligen hemma på rättspsyk.
 
D
A Artemisia skrev:
Det är bättre att du kollar upp själv än att jag klistrar in länkar.
Exempelvis:
Sverige 2023: 363 skottlossningar, 53 sköts ihjäl i gänguppgörelser.
Norge: sköts ingen ihjäl i någon kriminell uppgörelse.

Det viktigaste här är att ställa frågan varför?
Varför sticker Sverige ut jämfört övriga norden?

Svar: Därför att det finns så många svenskar som är som du och röstar på politiker med samma inställning som din.

PS. Följ ditt eget råd och länka till den där studien så kan jag kolla hur vinklad den är :)
Så du håller med om att Sverige ligger lågt i mordfrekvens men du tycker att det för stol andel gängkriminella som mördas, dvs om du hade fått välja så skulle du hellre se fler kvinnor barn och ickekriminella bland offren, som i de andra länderna?
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
S steffo_b skrev:
Javisst. Ibland är det det. Ledordet där är Ibland. Exakt hur ofta "ibland" är har jag inte koll på men man ska inte i onödan förvara folk om det går att få dom att hålla sig borta från brottslighet eftersom det ju kostar pengar.
Ja, det håller jag med om. Jag vet inte heller hur ofta "ibland" är, men ibland (sic) synes det mig uppenbart att vissa farliga brottslingar inte är rehabiliterbara.
S steffo_b skrev:
Så långt det är möjligt ska man försöka rehabilitera och få brottslingarna att sluta med brott. Där finns det en del att göra som jag förstår det.
Som med det mesta i samhället är det skolan som är viktigast. Att förebygga skapandet av brottslingar borde vara skolans primäruppgift.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Och är det missar man får acceptera?
Det tycks finnas ganska många tycker det, ja. Jag tror dock att de inte har tänkt igenom saken så noga.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Jo det finns absolut en minoritet kriminella som det är bättre att förvara, men de hör antagligen hemma på rättspsyk.
Nej, det tycker inte jag. Där ska läkare bedöma om en psykiskt sjuk brottsling har blivit frisk och kan släppas ut. Det finns risker med det som är svåra att gissa rätt svar på.

Alla farliga återfallsförbrytare är inte psykiskt sjuka (men definitionen av psykiskt sjuk ändras förvisso med tiden).
 
D
P pmd skrev:
Som med det mesta i samhället är det skolan som är viktigast. Att förebygga skapandet av brottslingar borde vara skolans primäruppgift.
Ja verkligen, nu driver vi en politik där man mäter effekten genom hur många inkapaciterade vi har och då säger det sig själv att det brottsförebyggande arbetet måste hållas nere, för om folk slutar begå brott så har man ju inga att fängsla.

Jag som inte gillar vare sig brott eller att fängsla människor hade hellre sett att vi hade gått mot ett samhälle där folk är mindre brottsbenägna.

De som eventuellt lever i villfarelsen att "hårda tag" ger säkerhet har en tuff uppgift med att hitta något sådant land i världen, snarare bevisas motsatsen om och om igen.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
De som eventuellt lever i villfarelsen att "hårda tag" ger säkerhet har en tuff uppgift med att hitta något sådant land i världen, snarare bevisas motsatsen om och om igen.
Det har väl visats många gånger att ingen blir bättre rehabiliterad av att sitta 10år extra i buren. Jag tycker dock man bör fundera på signalvärdet i straffet, både mot oss vanliga medborgare och andra banditer. Det är så inihelvete irriterande att se grova brottslingar som kommer ut i förtid eller bedragare som har straffrabatt för de har begått så många små rott att det inte är någon idé att bokföra ett till och polisutredningen läggs ner.

För att spetsa till det. Om det bästa för en serievåldtäktsman var en lägenhet och medborgarlön, ska vi ge honom det bara för att ha rehabiliteras bättre då?
 
Vänd på det, ska polisen verkligen lägga resurser på brott som ändå inte påverkar straffet i slutänden. Eller på andra brott?

Jag förstår frustrationen när anmälningar läggs ner. Men polisen måste prioritera vad de jobbar med.

Att få tillbaka brottslingar som fungerande medborgare är värt mycket. Det är dyrt både att låsa i folk och att de fortsätter med brott. Långa straff har dåligt signalvärde.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.