P
T TommyC skrev:
Skrev du! Vad har det med kompetens att göra?
Allt eller inget. Politiskt tillsatt betyder att det är ett politisk organ som tillsätter tjänsten.
 
J
P pmd skrev:
Chefer för enrådighetsmyndigheter i Sverige är politiskt tillsatta. Om inte regeringen ska tillsätta chefen för Polismyndigheten, vem ska då göra det?
Musk, eller han kan bli chef. Det fungerar ju i usa. :)
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, naturligtvis måste man förstå datan för att dra slutsatser från den. Men du pekar ju inte på någon data eller källa alls.



Det är nog bättre att göra det som studier visar att fungerar. Vad du vill är inte något som alla gånger är lämpligast.



Återigen dina subjektiva uppfattningar.
det har gjorts en studie där man frågade allmänheten om straffen i domar var rätt. I allmänhet tyckte folk att de var för milda. Men när man gjorde samma studie men gav mer information om omständigheterna så överensstämde allmänheten och domstolarnas bedömning riktigt bra.



De skulle utnyttjas ändå.
Det är bättre att du kollar upp själv än att jag klistrar in länkar.
Exempelvis:
Sverige 2023: 363 skottlossningar, 53 sköts ihjäl i gänguppgörelser.
Norge: sköts ingen ihjäl i någon kriminell uppgörelse.

Det viktigaste här är att ställa frågan varför?
Varför sticker Sverige ut jämfört övriga norden?

Svar: Därför att det finns så många svenskar som är som du och röstar på politiker med samma inställning som din.

PS. Följ ditt eget råd och länka till den där studien så kan jag kolla hur vinklad den är :)
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
A Artemisia skrev:
Exempelvis:
Sverige 2023: 363 skottlossningar, 53 sköts ihjäl i gänguppgörelser.
Men det är väl jätteskönt att det är mest kriminella som drabbas, och inte som tidigare, kvinnor, barn och oftast berusade män.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Så kan man såklart känna. Det skulle säkert jag också känna om jag skulle bli utsatt för ett allvarligt brott.
Men rent samhällsekonomiskt så är det inte speciellt klokt att forma lagen efter personligt tyckande på det sättet.
Rent samhällsekonomiskt ska man utforma lagar och straff så att straffen ger maximal nytta för minimal peng. Om ett längre straff inte ger någon större samhällsnytta men ger en kostnad för samhället så ska man inte förlänga straffet. På samma sätt som om det skulle vara lönsamt att förlänga straffet så bör man göra det.
Såklart under förutsättning att detta överensstämmer med gemene mans rättspatos någorlunda.

Att låsa in brottslingar länge bara för att ett brottsoffer vill det utan att det finns samhällsekonomiska vinster att göra med det vore ett ohyggligt slöseri med skattepengar. Och vi har redan för mycket slöseri idag.
Det är inte personligt tyckande utan vilken filosofi/ideologi man följer.
Rent samhällsekonomiskt kanske dödstraff är billigare men för att inte gå så långt kan vi ändra kriminalvården till fängelsevård igen.
 
A Artemisia skrev:
Det är bättre att du kollar upp själv än att jag klistrar in länkar.
Exempelvis:
Sverige 2023: 363 skottlossningar, 53 sköts ihjäl i gänguppgörelser.
Norge: sköts ingen ihjäl i någon kriminell uppgörelse.

Det viktigaste här är att ställa frågan varför?
Varför sticker Sverige ut jämfört övriga norden?

Svar: Därför att det finns så många svenskar som är som du och röstar på politiker med samma inställning som din.

PS. Följ ditt eget råd och länka till den där studien så kan jag kolla hur vinklad den är :)
Ja, där sticker Sverige ut. Men det är i princip enbart där. På nästan allt annat ligger vi lågt i förhållande till övriga Europa. Är man inte i kontakt med dessa gäng är man säkrare i Sverige än på de flesta andra ställen i världen. Trotts att det ät ett problem sticker inte mord ut. Vilket betyder att övriga mord ligger lågt.

Det betyder inte att jag tycker att gängbrottsligheten är oproblematisk. Den är ett stort problem. Men den uppfattning du sprider är nog ett större problem.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
K
D Daniel 109 skrev:
Ja, där sticker Sverige ut. Men det är i princip enbart där. På nästan allt annat ligger vi lågt i förhållande till övriga Europa. Är man inte i kontakt med dessa gäng är man säkrare i Sverige än på de flesta andra ställen i världen. Trotts att det ät ett problem sticker inte mord ut. Vilket betyder att övriga mord ligger lågt.

Det betyder inte att jag tycker att gängbrottsligheten är oproblematisk. Den är ett stort problem. Men den uppfattning du sprider är nog ett större problem.
Vilka källor baserar du detta på? Kan du dela med dig
 
P
J JohanLun skrev:
Musk, eller han kan bli chef. Det fungerar ju i usa. :)
Vem syftar "han" på?
 
P
A Artemisia skrev:
Det viktigaste här är att ställa frågan varför?
Ja, vad säger forskningen om den saken?
 
P
A Artemisia skrev:
Det är inte personligt tyckande utan vilken filosofi/ideologi man följer.
(. För ideologier har inget med tyckande att göra. .)
 
J
P pmd skrev:
Vem syftar "han" på?
Det var ett försök till ironi hur man tillsatt folk i USA. Musk kan tillsätta vem han vill, eller själv vara chef, over there...
 
H HIO-Gurra skrev:
Svensk skattefinansierad media är ren socialismens propaganda nu sedan Palme gjorde en Goebbelsstrategi vilket fördummat generationer nu i över 70 år 🇸🇪⚰️🕳️🎬.
Drabbad? Då är du troligen fullvaxad oxå 💉💉💉💉💉⚰️🕳️🎬
Lägg ner personliga påhopp.
Jag är över 70 och fullvaxad och ska inte behöva bli dumförklarad av framförallt en som inte vill skriva sitt namn......
 
  • Gilla
LaT
  • Laddar…
C Curryplutt skrev:
Lägg ner personliga påhopp.
Jag är över 70 och fullvaxad och ska inte behöva bli dumförklarad av framförallt en som inte vill skriva sitt namn......
Mata inte trollen...
 
G gaidin skrev:
Mata inte trollen...
Funderar på det eftersom den här tråden har tappat fokus på byggfrågor i synnerhet...
 
C Curryplutt skrev:
Funderar på det eftersom den här tråden har tappat fokus på byggfrågor i synnerhet...
Det är iofs inte en byggtråd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.