K
L lat skrev:
Sen kan det hjälpa att jag har 4 hundar därhemma...
Ja hundar är bra! Då kan det ju faktiskt vara lite roande att lämna dörren olåst om någon som inte ska vara där går in . Om det är stora hundar då förstås
 
P
Box of rain Box of rain skrev:
Att en ansiktstatuerad kommer i närheten av ens tomt kan omöjligen innebära nåt positivt.
Det kanske är en maorier som vill bjuda in till en haka-uppvisning?
🕺
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Har funkat utomordentligt på landet i över 50 år. Helt problemfritt!
stämmer det att i norrlands inland så lämnar man dörren olåst, nycklarna i bilen osv om någon får problem och behöver hjälp... för att det är glest mellan husen och ibland ingen mobiltäckning?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
Silly Bear Silly Bear skrev:
[länk]


En skjutning med 2 skadade, 75 mille, så ja jag tror nog det är därför kommuner och landsting saknar pengar

Eller bör vi höja skatten för att ha råd med bra vård och skola samtidigt kunna ligga bra till i toppen av skjutningar i Europa ?
Ja, givetvis kostar olagliga skjutningar pengar, men det är skillnad på "går på knäna" och "saknar pengar".

Kostnaderna som artikeln tar upp är samhällsekonomiska kostnader. Alltså mer än bara kostnader för kommuner och landsting.

Artikeln är några år gammal. Vid det här laget borde den forskning som planeras ha bivit åtminstone delvis gjord. Var finns resultaten?

Visst bör staten jobba mera på att få bort och att förebygga gängvåld, det tror jag ingen har motsatt sig i den här tråden, men artiklar som den du hänvisar till är fokuserade på ett bestämt brottsproblem, så hur de beräknade kostnaderna relaterar till de samhällsekonomiska kostnaderna för all brottslighet får vi inte veta.
 
P
L lat skrev:
Nog för att vården är dyr, men så dyr är den inte.
Sen kan man ju se det som en fördel om de idkar självsanering...
En mördad gängbrottsling är en samhällsekonomisk vinst, ja, men i förlängningen kanske ett dylikt mord skapar fler brottslingar i samma kategori.
 
P
L lat skrev:
Skit enkelt, man ska inte behöva låsa i ett civiliserat samhälle.
Mitt är mitt & ditt är ditt.
Mitt är mitt och ditt är ditt, men jag delar gärna med mig till den som behöver.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det har aldrig varit lagligt att begå brottet våldtäkt. Sluta tramsa.
Är du säker på det? Har ett svagt minne av att man inte kunde bli dömd för det i äktenskap!
 
Rejäl skrev:
Är du säker på det? Har ett svagt minne av att man inte kunde bli dömd för det i äktenskap!
Du ser hur försåtligt skrivet det var?

"brottet våldtäkt" fanns ju inte tidigare (inom äktenskapet) 😎
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Är du säker på det? Har ett svagt minne av att man inte kunde bli dömd för det i äktenskap!
Då var det helt enkelt inte våldtäkt enligt den definitionen som gällde då. Nu behöver du inte ens vara på samma plats som offret. Så definitionen har utökats rejält.
 
  • Gilla
  • Wow
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
P
1965 – Våldtäkt blir ett brott också inom äktenskapet
Den första lagen som förbjuder våldtäkt specifikt inom äktenskapet träder i kraft 1965. Trots lagen som kriminaliserade inomäktenskaplig våldtäkt så dömdes ingen för ett sådant brott förrän 1984.

https://kvinnojourenonline.se/kvinnohistoria-genom-tiderna/
 
janwide
D Daniel 109 skrev:
Det är väl att förminska problemet? Från en inbillat stort problem till något som är närmare verkligheten.
Ökningen av trådstölder här på forat är oroande. Vågar knappt öppna en ny tråd nuförtiden!
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det kan jag inte påstå att jag läst om. Stölder förekommer, det har även drabbat personer i min närhet. Men att rån skulle vara vanligt har jag fullständigt missat.

Edit: Enligt statistiken är det främst unga som drabbas, och det är knappast något som ökat.

[länk]
Du svarar själv på vad som förklarar din inställning:
"Men att rån skulle vara vanligt har jag fullständigt missat."

Du är alltså priviligerad och bor i ett tryggt område.
Så inte förrän din gamla mormor blir rånad i sitt hem eller du blir nedslagen eller skjuten kommer du till insikt. Eller kommer du inte ens då att ändra åsikt.
Din fråga om det var bättre förr beror på vilken tidsepok du talar om. Faktum är att hela 1900-talet var inte i närheten lika våldsamt och korrumperat som Sverige är idag. Det finns statistik som BRÅ ger ut som är helt missvisande och vinklat pga Polisen har koder för exempelvis rån inomhus. De gör alltså ingen skillnad på nedslagen i hemmet eller bara hotat att lämna ifrån sig sin klocka i p-huset. Samma kod men avsevärd skillnad på våldsamhet.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Det är snarare du som har en sned bild av hur verkligheten ser ut. Verkligheten ser inte ut så, även om allt för många trot det.

Visst är det lätt att höra bort sig om man går på statistik. Tex våldtäkt har ändrat definition och anmälningsbenägenhet rejält. Men om man tex tittar på dödligt våld, som har ett mycket litet mörkertal. Så ser man att det inte alls är värre än hela 1900 talet. Snarare tvärtom. Vissa brottstyper har ökat, andra minskat. Men att det generellt skulle vara mycket värre nu stämmer inte.

Var hittar du någon information som tyder på att rån är mycket vanligare nu tex?
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om hårdare tag betyder att öka risken för att åka fast så är jag med på det, men om hårdare tag betyder längre fängelsestraff så är jag inte med på det. Hårda straff har ingen större inverkan på benägenheten att begå brott. Hårda straff ger mest bara hämndtillfredsställelse för förespråkarna för hårda straff.
Eller så hindrar längre straff förövaren att vistas ute i samhället för att begå fler brott :)
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är snarare du som har en sned bild av hur verkligheten ser ut. Verkligheten ser inte ut så, även om allt för många trot det.

Visst är det lätt att höra bort sig om man går på statistik. Tex våldtäkt har ändrat definition och anmälningsbenägenhet rejält. Men om man tex tittar på dödligt våld, som har ett mycket litet mörkertal. Så ser man att det inte alls är värre än hela 1900 talet. Snarare tvärtom. Vissa brottstyper har ökat, andra minskat. Men att det generellt skulle vara mycket värre nu stämmer inte.

Var hittar du någon information som tyder på att rån är mycket vanligare nu tex?
Jag baserar varken mitt inlägg på statistik från t ex Brå eller Jerzy Sarnecki. Läser inte heller Aftonbladet utan lever i verkligheten.

 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.