9 799 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Regnvatten till fritidshus
Vi har huset som ett fritidshus, och taket har en area på ca 90kvm.anaitis skrev:661 - 200= 441 mm
0,441 x 200 = 88, 1 m3
Kan nog ifs räcka om man har torrtoa.
Och har huset som fritidshus.
Nu vet vi ju inte hur stort taket är?
Gör stor skilllnad.
Men det blir en stor tank hur man än ser det!
Man kan ju fundera lite på hur djupt lerlagret är, dvs om det skulle gå att borra.
För det finns mkt troligt vatten där under.
Området ligger ju relativt nära början av Alnarpsströmmen.
När vi är full besättning i huset är det 4 personer boendes där varav 2 ungdomar.
Vi vågar knappt borra pga de dåliga resultaten som grannarna har fått, och med tanke på hur dyrt det är att borra så pass djupt.
Sjöbo agerar inte över kommungränserna, och från Lunds kommuns håll verkar det inte speciellt intressant att hjälpa de boende trots att vi är villiga att slanta en del för att få kommunalt vatten.tio_Pepe skrev:
Redigerat:
Sorry, nu räknar jag som en kratta, du har såklart helt rätt och jag hade ju räknat rätt i mitt första inlägg från börjananaitis skrev:661 - 200= 441 mm
0,441 x 200 = 88, 1 m3
Kan nog ifs räcka om man har torrtoa.
Och har huset som fritidshus.
Nu vet vi ju inte hur stort taket är?
Gör stor skilllnad.
Men det blir en stor tank hur man än ser det!
Man kan ju fundera lite på hur djupt lerlagret är, dvs om det skulle gå att borra.
För det finns mkt troligt vatten där under.
Området ligger ju relativt nära början av Alnarpsströmmen.
Taket är 90m2 så då blir volymen ca 40m3. Det kommer långt från täcka behovet.
Vad är det för markförhållanden på platsen? Tänkte om det gick att borra en jordbrunn. Det som talar för det är att det är ganska sandigt i skåne (självklart varierande av plats) men å andra sidan är avrinningsområdena kanske inget att hurra över.
En bergbrunn på 100m behöver nog inte kosta mer än 30 000:- (enligt prisuppgifter från andra trådar)
Många brunnsborrare har dessutom ett maxpris på brunnen och ett garanterat minimum uttag som den ska klara av. Så jag skulle nog ringa runt till några brunnsborrare och höra vad deras takpris är samt om (och då vad) dom garanterar för vattenflöde
Tjacko skrev:Sorry, nu räknar jag som en kratta, du har såklart helt rätt och jag hade ju räknat rätt i mitt första inlägg från början
Taket är 90m2 så då blir volymen ca 40m3. Det kommer långt från täcka behovet.
Vad är det för markförhållanden på platsen? Tänkte om det gick att borra en jordbrunn. Det som talar för det är att det är ganska sandigt i skåne (självklart varierande av plats) men å andra sidan är avrinningsområdena kanske inget att hurra över.
En bergbrunn på 100m behöver nog inte kosta mer än 30 000:- (enligt prisuppgifter från andra trådar)
Många brunnsborrare har dessutom ett maxpris på brunnen och ett garanterat minimum uttag som den ska klara av. Så jag skulle nog ringa runt till några brunnsborrare och höra vad deras takpris är samt om (och då vad) dom garanterar för vattenflöde
Det är sand rakt igenom, jag vet inte hur det ser ut under blåleran men ner dit är det 10 m ren sand...
Någon som kan ge namn på en bra brunnsborrare i skåne?, Har pratat med Beat borr teknik eller vad de nu heter, de kan inte garantera något flöde och ligger långt över de priser ni just berättat om. Just pga områdets osäkerhet kan de inte garantera något flöde.
Vi nyttjar huset jämt fördelat över året.Tjacko skrev:
Jag skall ringa runt till lite brunnsborrare imorgon och höra mig om vad som gäller.
Angående Offerten,Tjacko skrev:
Ringset: Hur många ringset behöver man om man tänker sig borra 120m.
Stålrör till berg: Jag har ingen aning om hur mycket rör man behöver sätta, skall stålröret gå hela vägen?
Det borde bli såhär:
Enbart borrning ner till 120m går på 22400
Ingen uppfattning hur många ringset som används, och likaså antal meter stålrör.
Pump-paket 100m á 15000
100 liter hydropress (tillräckligt)? á 7000
Ca 45000, Någon som har en uppfatting om hur Ringset och Stålrör används? alltså i villken omfattning.
(gvy)? Gissar på att du menar Grundvatten nivån i området. Tyvärr har jag ingen direkt uppgift på det.Tjacko skrev:
Tyvärr drev vi ned den lite långt i leran, som ligger på 13-15m. Stort misstag?
Redigerat:
Kolla med clarks brunnsborrning dom gör jobb över hela landet och är mycket duktiga http://www.clarksvatten.com/ Det kan hända att dom har jobb i närheten och kan samköra jobben. Annars kolla runt med flera och det är många som jobbar utanför länsgränserna
Tror att det kan vara ganska djupt ner till berg, men det kan finnas vattenförande lager under leran.
Kommer inte riktigt ihåg nu hur djup leran är i detta område.
Kommer inte riktigt ihåg nu hur djup leran är i detta område.
Ja med gvy menade jag grundvattenytan, lite slarvigt uttryckt av mig.ZizQo skrev:
Men satt ni filtret i leran så är det inte konstigt att den inte gav något vatten alls. Du skulle ju kunna försöka lyfta spetsen till ovan leran. Med en rejäl domkraft klarar du det.
Eftersom jag i princip kan avskriva regnvatten idéen så är det nog borra som gäller, leran verkar vara ganska djup så jag vågar inte hoppas på ytterligare en spets. Nu gäller det bara att hitta en bra borrare till rätt pris, som har vattengaranti. Brukar det vara olika med vattengarantin i olika områden?anaitis skrev:
Sant, men efter spetsen sattes grävde vi delvis själva spetsen fri, utökade brunnen med större ringar och drog alla rör. Trots det sinade brunnen.Tjacko skrev:
Vi försökte motionera brunnen lite, men det visade sig inte ge någon bättre tillrinning.
Nu ska jag inte på ngt sätt diktera hur du ska göra, men om det vore jag som hade ett fritidshus där och som jag använder lite då och då hela året skulle jag fundera på att ha
- en modern torrtoa
- en rimligt stor tank för regnvatten (inte 40 m3 men kanske 3 eller 8?)
- vara beredd att beställa en fyllning av tanken om det kom en längre torrperiod (men det regnar en hel del även på sommaren i det inre av Skåne)
- kanske fundera på ngt uppspännbart regnsegel för att få ihop mer vatten
- det kanske går att ersätta duscning på sommaren med bad i ngn av de närbelägna sjöarna?
Ett borrhål med mkt foderrör blir dyrt!
Men allt beror på vilken bekvämlighetsgrad man önskar sig.
- en modern torrtoa
- en rimligt stor tank för regnvatten (inte 40 m3 men kanske 3 eller 8?)
- vara beredd att beställa en fyllning av tanken om det kom en längre torrperiod (men det regnar en hel del även på sommaren i det inre av Skåne)
- kanske fundera på ngt uppspännbart regnsegel för att få ihop mer vatten
- det kanske går att ersätta duscning på sommaren med bad i ngn av de närbelägna sjöarna?
Ett borrhål med mkt foderrör blir dyrt!
Men allt beror på vilken bekvämlighetsgrad man önskar sig.