Jag hade en stor hög med spillvirke som jag tänkte spara för senare bruk. Tyvärr var jag tvungen att akut använda presenningen till att täcka en kamin. Under tiden hann det spöregna, så ca 10h spöregn.

Jag har köpt en ny pressenning men virket är ju blött. Vad ska jag göra tycker ni? Det kommer tyvärr regna hela veckan så det finns liten chans att det kommer torka de närmaste dagarna.

Om du inte kan flytta in virket inomhus (viket jag antar du inte kan, då hade frågan inte kommit...) så skulle jag täcka över men sett till att det är välventilerat. Det bästa du kan göra är väl att stapla om det och lägga läkt mellan varje lager så luft kommer åt inemellan också, men det kanske är överdrivet.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F Fläktköparen skrev:
Jag hade en stor hög med spillvirke som jag tänkte spara för senare bruk. Tyvärr var jag tvungen att akut använda presenningen till att täcka en kamin. Under tiden hann det spöregna, så ca 10h spöregn.

Jag har köpt en ny pressenning men virket är ju blött. Vad ska jag göra tycker ni? Det kommer tyvärr regna hela veckan så det finns liten chans att det kommer torka de närmaste dagarna.
Täck det med presenning och se till så att det kan cirkulera luft så kommer det att torka upp, låt inte presenning gå hela vägen ner till marken

• Gilla
parhil
  • Laddar…
Nä virket går inte att flytta men jag täcker med presenningen och försöker ska möjlighet för luft att cirkulera. Tackar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.