Har du koll på det externa flödet vad det är fullt öppen?
Jag kör lite som du. Dock har jag har valt att ligga med högre kurva än vad som egentligen behövs. Alltid. Så får termosterna strypa till satta värden. Som är olika i olika rum.
För att det ska finnas möjlighet att gasa vid behov.
Jag har balanserat flödena så att jag har högre flöde mellan vp och tank än mellan tank och värmekretsen. Dvs jag har ett flöde nedåt i tank. Efter mycket labbande tror jag mig ha hittat den bästa balansen där jag sällan hamnar mer än 2 grader över bör i slutet på värmekörningen. Vanligtvis 1 grad över. Och under en stor del av värmekörningen är vp retur kallare än vb retur.
Där jag har ingjuten gv så kör jag delta 8 för att den kyler den samlade returen. Inga komfort problem.
Min tank är kopplad lite annorlunda och på 400 liter. Deltat du har på vp verkar bra. Hur ser en körning ut med fullt öppna termostater? Stor skillnad mellan vp retur och vb retur? Hur ligger övertempereringen i slutet på en körning?

Z Zakalwe skrev:
Detta är typiska temperaturer vid -9 ute (hack på framledningskurvan röd är pga. termodonen):

[bild]
Verkar som VP tillverkar varmare vatten än det som går ut till gv/rad. Förmodligen för att tanken är kopplad med knäpp funktion. Eller något som stör skiktningen. Kan vara den lilla volymen. Jag har t-kopplad framledning så vp fram och rad fram håller samma temp.

Eller så har du ett högre flöde på externa flödet än interna så tanken fylls på nedifrån upp som kyler framledningen.

Redigerat:
Maxwells demon TotalControl skrev:
Verkar som VP tillverkar varmare vatten än det som går ut till gv/rad. Förmodligen för att tanken är kopplad med knäpp funktion. Eller något som stör skiktningen. Kan vara den lilla volymen. Jag har t-kopplad framledning så vp fram och rad fram håller samma temp.

Eller så har du ett högre flöde på externa flödet än interna så tanken fylls på nedifrån upp som kyler framledningen.
Hej!

Hmm, det kan vara som du säger. VP levererar till tanken med konstant Delta-T, men tanken levererar med konstant Delta-P. I grafenr ser man att framledningen till GV (röd) ligger alltid någonstans mittemellan till/från från VP, utom i fallen där någon slinga stryps och totalflödet genom tanken minskar. (Man ser i grafen att röda kurvan till gv "hoppar till" när slingorna stryps och externa pumpen reglerar ner hastigheten.

Ergo bör jag testa med att sänka totalflödet mot slingorna? Detta bör leda till att delta-T över slingorna ökar och flödet inuti tanken (nerifrån upp) avtar.

Tack för tipsen!

Yepp kan vara värt att testa lite lägre flöde på externa. Vad har du för flöde nu?

Yepp kan vara värt att testa lite lägre flöde på externa. Vad har du för flöde nu?
Upfattat! Har nu sänkt hastigheten från 4.2 "meter" till 3.8 "meter" maxflöde (pumpen är adaptiv mellan 0-6 meter).

P.S.
Det bör också sägas att jag inte kör med konstant/platt Delta-P utan har lite svag positiv lutning på tryck/flödekurvan för att kompensera för ökat flödesmotstånd vid högre tryck (kör 25mm stamledning som förgrenas i två 25mm stammar som förgrenas i 7 16mm slingor var). I praktiken innebär det att pumpen trottlar ner lite extra när slingor stryps...(detta är ingen exakt vetenskap då lutningen på kurvan beror på hur rören ser ut, men är förprogrammerade i pumpen men det är ändå närmare optimum än platt kurva)

Du har inga flödesmätare så man ser flödet?
Vp delta 7 är runt 1000l/h på din pump.
Jag skulle bli förvånad om 3.8 meter ger mindre än så.

Edit : iofs så kan det vara trångt med PEX 25 som stam.

Du har inga flödesmätare så man ser flödet?
Vp delta 7 är runt 1000l/h på din pump.
Jag skulle bli förvånad om 3.8 meter ger mindre än så.
Jag kom på att jag kan läsa av flödet på min super-duper-digitala-adaptiva cirkpump :D Flödet på 3.8 meter med alla slingor öppna blir exakt 1000L/h (om man ska tro pumpens display).

Det fina med att dra ner slingflödet till 3.8 meter är att pumpen drar 26W som max (och kan gå ner så långt som 10W när flera slingor stängs). Detta att jämföra med gamla cirkpumpen som drog 69W konstant på steg 2 av 3 (och väsnades när slingor stängdes). Dvs. jag eldar mindre för att bara veva runt vatten, vilket i sig är en besparing ;)

Får se hur kurvorna ser ut över natten (då alla slingor brukar stå öppna). Än så länge visar grafer att tempen ut till golvet ligger närmare det som kommer ut från pumpen efter sänkning av flödet. Dvs. mindre turbulens i arbetstanken. Du hade nog rätt...högt golvflöde ledde till att tanken flödade nerifrån-upp. Återstår att se om det ger bättre COP (utöver lägre elförbrukning).

Redigerat:
Ah snyggt. Skulle kunna sänka lite till. :) Intressant att se hur den går med lite lägre flöde på externa än vp. Då tror jag att du får ordning på framledningens temperatur samt mindre över vp bör värdet vid stop.
Föresten. Du kör väl bara vp cirkulationspumpen när kompressorn går?
Annars blir det inte bra.

Tillägg: Då du har r410 som kylmedia så kan du lugnt styra deltat till 5k över vp. Då får du upp flödet över vp då har du lägre flöde på det externa. Delta 5 borde ge 1400 l/h över vp.

Redigerat:
Ah snyggt. Skulle kunna sänka lite till. :) Intressant att se hur den går med lite lägre flöde på externa än vp. Då tror jag att du får ordning på framledningens temperatur samt mindre över vp bör värdet vid stop.
Sänkte till 3.7, pumpen flödar fortf. cca 1m^3/h. Låter den stå över natten så kan man se lite trender.

Föresten. Du kör väl bara vp cirkulationspumpen när kompressorn går?
Japp! Den var förinställd på 10% vid installation. Jag kom på det och tog ner den till 0% för ett år sen.

Tillägg: Då du har r410 som kylmedia så kan du lugnt styra deltat till 5k över vp. Då får du upp flödet över vp då har du lägre flöde på det externa. Delta 5 borde ge 1400 l/h över vp.
OK, intressant. Bör man inte sträva till att ha ungef. detsamma flöde internt/externt för att inte få turbulens i tanken? Kan testa detta nästa dagen (tänker ändra en parameter i taget så jag hinner se om det gör någon nytta utan att "skruva bort" mig)

Redigerat:
Ang flöden: svårt att säga hur din setup fungerar bäst. Om jag drar paralleller till mitt system som är 10kW vp med 400 liters tank så går den optimalt med delta 6 på tillförd effekt. Dvs runt 1500 l/h. Värmekretsen går på 920 l/h. Deltat på värmekretsen varierar självklart med avspeglad effekt.
Då har jag jättefina körningar med knappt någon övertemp på framledning jämtemot bör värdet. Kondenseringstempen och framledningtemp går hand i hand på tiondelen. Dvs går tätt. Skiktningen är fantastisk. Vp retur håller sig kall i stort sett hela körningen. Som sagt. Jag har större tank och kopplat annorlunda.

Om du kör samma flöde på externa som interna så kommer du få en högre temp tillbaka som VP lyfter och övertemp är ett faktum. Exempel din pump ger 8kW med ett flöde på delta 6 på tillförd effekt. Om de externa har samma flöde som VP och huset kallar bara på 4kW så kommer returen tillbaka vara tex 3. Övertempering/kortslutning är ett faktum.
Nu är vi ju som sagt inne på hardcore optimering :) Man får ju självklart varmt och skönt även med en standard röris installation men de brukar vara långt ifrån optimalt.

Ja, hela tråden handlar om hardcore-optimering :D Det stora är redan gjort...golvvärme överallt, lågenergi CP överallt, termostater överallt, snålast opn-off VP/högst COP man kunde köpa just då...nu vill jag bara lära mig teorin. (enda miss var att jag inte köpte större arbetstank).

Pumpen har nu kört under natten med externt golvflöde sänkt från 4.2m till 3.8m. Det man ser i loggar är att uttemp till golv låg lite närmare uttemp från VP. Tidigare låg uttemp mot golv ungefär mittemellan ut/in temp från VP. Nu har den hoppat upp ~1.5 grad. (Röda är närmare blåa). Jag antar att det är indikation om att "kortslutningen" i tanken är lägre?

Graf som visar temperaturloggar för golvvärme och värmepump i ett optimeringsprojekt för energieffektivitet.

Idag har jag även sänkt delta-T från VP till tanken från 7K till 6K.
Med dessa inställningar kommer extern CP dra mindre (kontinuerligt) men intern CP dra mer (dock bara under körning). Skiktningen kommer att bli lite bättre (antagande då ut/in temp följer varandra mer)
1000-kronorsfrågan är om detta har någon påverkan på slutgiltliga förbrukningen eller håller jag bara på med gungor och karuseller? :D

P.S.
Gällande övertemp: det bör också bero på hysteresinställning för on-off pumpen? (Dvs. om man låter den köra längre körningar med färre starter bör den överskjuta börvärdet mer)

Men om det är hardcore så borde man använda väderprognoser för att reglera mot kommande förändring av yttertemperatur / vind. Gör ni det ?

L largab skrev:
Men om det är hardcore så borde man använda väderprognoser för att reglera mot kommande förändring av yttertemperatur / vind. Gör ni det ?
Det är mer fråga om att optimera befintligt system än att haka på nytt. Dessutom har jag svårt att se vad man kunde göra med väderprognosen. Regleringen av innetemp är reaktivt och jag har inga problem med tröghet ( det är trägolv och inte ingjutet i plattan, så det svarar snabbt på temperaturförändring).

Det vore betydligt bättre med en stor acktank, timdebitering av el och koppling till Nordpol. Då kunde man ladda acktanken med värme när priset är lågt och shunta ut det när priset ökar. Men just nu vill jag bara klämma ut det sista ur det jag har.

• Gilla
largab
  • Laddar…
Nu så...med 6K delta från pumpen och externa CP nerdrevad till 1kubik/h blir det ungef. samma temperatur från tanken ut till golvet som ut från VP. Alltså har vevandet i tanken förhoppningsvis avstannat...

Frågan är om man får någon bättre COP för det, men man sparar i alla fall cca 80kWh/år på lägre pumpvarvtal :D

Graf som visar temperaturer över tid för framledning, returledning, utomhus och kompressor i värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Härligt! Är det en körning med fullt öppna termosar?
COP: Det är om du kan sänka kurvan så du får en kurva som följer den gamla värmekretskurvan. För den "gamla" utblandade" framledningen räckte till att värma huset? Då borde det bli lite för varmt nu när den följer vp framledningen.

Vad hade du på börvärdet vid körningen i grafen? Hur styr pumpen? Vill minnas att IVT rego styr på returtemp? Är det hysteres eller intergralstyrning.
Sen blir jag inte riktigt klok vad som händer med framledningen mellan 22:01 och kompressorstart? Då framledningen rad är kallare än retur. Hur sitter givarna? Många frågor om du pallar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.