9 024 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Reglering av värmeelement i elrök.
Hej.
Jag har fått en Muurikka 1100W elrök nu i jul.
Funkar klockrent, har rökt både lax och baby back ribs.
Men, jag tänkte röka Bacon, och då vill jag gärna reglera temperaturen (sänka).
Eftersom uppvärmningen går på fullt hela tiden så undrar jag om någon har tips på en reglerande termostat att sätta på stickproppen (Muurikka har en lite vassare rök med inbyggd termostat) men jag undrar om det går att reglera strömmen och styra med en termostat som klara av 250 grader?
Tips?? Bygga själv kan vara ett alternativ. Har tittat på en SONOFF-BASIC-RF-R3 och en TEMP-BBQ-01 från StyraHem.se men den termometern är för att stoppa in i köttbitar och har max temp 125 grader.
PS..
Har skrivit samma inlägg i forumet "Trädgård / Uteplats"
Jag har fått en Muurikka 1100W elrök nu i jul.
Funkar klockrent, har rökt både lax och baby back ribs.
Men, jag tänkte röka Bacon, och då vill jag gärna reglera temperaturen (sänka).
Eftersom uppvärmningen går på fullt hela tiden så undrar jag om någon har tips på en reglerande termostat att sätta på stickproppen (Muurikka har en lite vassare rök med inbyggd termostat) men jag undrar om det går att reglera strömmen och styra med en termostat som klara av 250 grader?
Tips?? Bygga själv kan vara ett alternativ. Har tittat på en SONOFF-BASIC-RF-R3 och en TEMP-BBQ-01 från StyraHem.se men den termometern är för att stoppa in i köttbitar och har max temp 125 grader.
PS..
Har skrivit samma inlägg i forumet "Trädgård / Uteplats"
låter som en kul syssla!
skulle kunna tänka mig att det kan bli lite yxigt med temperaturregleringen om man kör med on/off reglering som plockas ihop med en tempgivare och ett relä...
skulle jag själv göra detta som ett hobbyprojekt så skulle jag nog satsat på en regulator som styr lasten/värmaren proportionellt mot avvikelsen mellan inställd och faktisk temperatur
ska man börja leta någonstans så kan ett alternativ vara:
https://www.conrad.se/p/emko-esd-99...fFeAMjtHvhoC4K8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&vat=true
och ett lite mer cowboysigt (skamlöst billigt) alternativ vara:
https://www.banggood.com/sv/-40~300...-p-1663083.html?cur_warehouse=CN&rmmds=search
se de två länkarna som ingångsvärden för vidare funderingar
sen behöver dessa regulatorer byggas in i en lämplig låda, dragavlastade anslutningssladd(ar) eller -uttag monteras
med risk för att det strular med a) anslutningen av temperaturgivaren då det blir en liten tunn kabel till en portabel låda som gissningsvis inte är förankrad i röken, samt b) regn och snö...
skulle kunna tänka mig att det kan bli lite yxigt med temperaturregleringen om man kör med on/off reglering som plockas ihop med en tempgivare och ett relä...
skulle jag själv göra detta som ett hobbyprojekt så skulle jag nog satsat på en regulator som styr lasten/värmaren proportionellt mot avvikelsen mellan inställd och faktisk temperatur
ska man börja leta någonstans så kan ett alternativ vara:
https://www.conrad.se/p/emko-esd-99...fFeAMjtHvhoC4K8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&vat=true
och ett lite mer cowboysigt (skamlöst billigt) alternativ vara:
https://www.banggood.com/sv/-40~300...-p-1663083.html?cur_warehouse=CN&rmmds=search
se de två länkarna som ingångsvärden för vidare funderingar
sen behöver dessa regulatorer byggas in i en lämplig låda, dragavlastade anslutningssladd(ar) eller -uttag monteras
med risk för att det strular med a) anslutningen av temperaturgivaren då det blir en liten tunn kabel till en portabel låda som gissningsvis inte är förankrad i röken, samt b) regn och snö...
att kunna reglera effekten/temperaturen är nog av godo för att kunna styra tillagningen och hur kort eller utdragen rökningsprocessen blir
ser fram emot återrapportering -- provsmakning lär ju utebli
det man kanske får fundera på är påverkan på rökfliset; det avger väl inte samma arom om man kör med alltför låg lufttemperatur i röken -- blötlägga eller kanske att man får se till att lägga dom närmare (på) värmeelementet?
harka skrev:
att kunna reglera effekten/temperaturen är nog av godo för att kunna styra tillagningen och hur kort eller utdragen rökningsprocessen blir
ser fram emot återrapportering -- provsmakning lär ju utebli
det man kanske får fundera på är påverkan på rökfliset; det avger väl inte samma arom om man kör med alltför låg lufttemperatur i röken -- blötlägga eller kanske att man får se till att lägga dom närmare (på) värmeelementet?[/QU
Eftersom rökningstiden ska vara ca 3 timmar, så får jag nog fylla på med träflis några gånger...
Just nu så ligger sidfläsket i 8% saltlag, räknar med att det ska ligga i 3 dagar, sedan något dygn får det ligga och torka i kyl, eller bara hänga det i garaget (har ingen värme där) så rökningen blir nog till helgen...
Ska försöka att foto dokumentera vad som händer...
Gick det bra?
Jag har en likadan och vill kunna sänka temperaturen i min rök också.
Tack!
Jag har en likadan och vill kunna sänka temperaturen i min rök också.
Tack!
Nä, termostaten från kina var gjord för att bryta vid en viss temp, men inget lägre värde för att återstarta, Jag la den på hyllan och stoppade i ett vägguttag kopplat till smarta hem, och då startar jag en timer där som stänger av i 10 minuter och sedan slår på igen i en kvart. sen upprepas det till jag är nöjd.V Victorwarn skrev:
Bille
det låter konstigt... har du ställt in den för H – Heating mode och lämpligt värde för Set Point?Billehol skrev:
nödtortig manual på:
https://eur.thermo-hygro.com/product/al8010h-high-temperature-controller/
Jag köpte en likadan. Visst, lite strul med inställningarna men efter 15 minuter förstod jag.
Den kan alltså bryta och sedan slå på igen, precis som jag vill.
Nu ska jag bara montera den och sen provköra närmaste dagarna!
Den kan alltså bryta och sedan slå på igen, precis som jag vill.
Nu ska jag bara montera den och sen provköra närmaste dagarna!
Fungerar ganska bra nu.
Dock så kan den ha lite väl hög hysreri vid högre temperaturer.
Ställer jag den på 160 grader så bryter den självklart där, dock så stiger temperaturen till ca 170 innan den stabiliseras vänder ner igen.
Likadant åt andra hållet, när temperaturen landar på 159 drar den igång igen och innan elementet är uppe på nytt i arbetstemperatur så hinner innertemperaturen minska till typ 150.
Ju lägre vald temperatur ju mindre svängningar.
Dock så kan den ha lite väl hög hysreri vid högre temperaturer.
Ställer jag den på 160 grader så bryter den självklart där, dock så stiger temperaturen till ca 170 innan den stabiliseras vänder ner igen.
Likadant åt andra hållet, när temperaturen landar på 159 drar den igång igen och innan elementet är uppe på nytt i arbetstemperatur så hinner innertemperaturen minska till typ 150.
Ju lägre vald temperatur ju mindre svängningar.
Klicka här för att svara