Hej!
Har en Morsø kamin av lite ovanligare typ, vad jag kan hitta så är det 116A eller 117A från 1912 ish men hittar ingen information om den.
Jag har läst många trådar här och annanstans om hur man ska använda de olika dörrarna för att reglera luften men får inte rätt på det. Eldar torkad ved <20% som har varit inne något dygn men ändå har den en tendens att släcka sig. Skorstenen har kontrollerats och sotats i somras.
Luckan längst ner döljer en bricka där asken hamnar och jag har använt den som primär luftreglage för att få igång elden, det blir ett rejält drag. När jag senare stänger den så har jag svårt att hålla igång elden oavsett hur jag öppnar/stängar de övriga två luckorna.
Hjälp!
D

• Morsø kamin med öppna dörrar, modell 116A eller 117A från ca 1912, detaljerad dekor och insyn i eldstaden. Eldning med torkad ved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart Morsø kamin från tidigt 1900-tal med eld, öppen dörr, omgiven av träkorg och borste på köksgolv med schackrutigt mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde ( enligt mig ) vara så här:
Översta luckan (1) används för att fylla på ved.
Lucka 2 kan vara lite öppen vid uppstart av elden och också för underlätta
antändning och kontroll av om det behövs fyllas på med mera ved.
Lucka 3 kan också användas för att få lite extra förbränningsluft, men är främst
avsedd för att tömma askan.
"Brickan" ska ställas i ett lämpligt läge för att förse elden med luft under "normal eldning".

• Gilla
DanTe12
  • Laddar…
D DanTe12 skrev:
Hej!
Har en Morsø kamin av lite ovanligare typ, vad jag kan hitta så är det 116A eller 117A från 1912 ish men hittar ingen information om den.
Jag har läst många trådar här och annanstans om hur man ska använda de olika dörrarna för att reglera luften men får inte rätt på det. Eldar torkad ved <20% som har varit inne något dygn men ändå har den en tendens att släcka sig. Skorstenen har kontrollerats och sotats i somras.
Luckan längst ner döljer en bricka där asken hamnar och jag har använt den som primär luftreglage för att få igång elden, det blir ett rejält drag. När jag senare stänger den så har jag svårt att hålla igång elden oavsett hur jag öppnar/stängar de övriga två luckorna.
Hjälp!
D
Är den för ved, eller för koks?

https://www.byggahus.se/forum/threads/koks-eller-vedkamin-de-ar-fragan.253660/

• Gilla
DanTe12
  • Laddar…
Jag är nästan säker på att det där är en kokskamin. Tänkt för att brinna långsamt.

• Gilla
DanTe12
  • Laddar…
Den ställbar/roterbara ventilen i nedersta luckan (askluckan) är det som bestämmer i hur mycket det skall brinna - om den är helt stängd under dina försök så förstår jag att allt slocknar när du stänger luckorna helt.

Ställ upp denna ganska mycket under upptändningsfasen så att luft har ganska lätt att passera in och när luckorna stängs för att det tagit sig så blir det att ställa ned denna i steg för steg tills lagom fart på lågorna.

Man kan säga att den ventilen är 'gaspedalen' i hur mycket syre glödbädden får och av det värmer veden och hur mycket vedgaser det ger. - den behöver justeras emellanåt till mindre luftinsläpp ju varmare kaminen är och ju mer skorstensstocken är värmd och med detta allt mer drag.

Sekundärluften (gissar att hålen i den översta luckans kant är sådan luftintag) är till för att syresätta vedgaserna som lämnar veden ovanpå glödbädden så att de brinner i den fria eldrummet och med tillräcklig syresättning att det inte sotar för mycket i lågspetsarna och är normalt inget man kan reglera eldningens fart med - utan allt hänger på den ställbara/roterbara ventilen på askluckan.

• Gilla
DanTe12
  • Laddar…
Tack för svaren!
Ja det kan stämma utifrån beskrivningen i den tidigare tråden att den är en kokskamin.
Från vad jag hade läst om vanliga kaminer så stod det överallt att man inte skulle reglerar via luften underifrån men det stämmer alltså inte - mycket lättare!

Har varit i kontakt med Morsøs museum och den enda info de har om den är här: https://museummors.dk/museerne/stoeberimuseet/morsoe-ovne-arkiv/reguleringsovn-15/
Vet inte vad en reguleringsovn är på vanlig svenska....

Tack igen för hjälpen!
D

Såvitt jag har förstått var Reguleringsovn just en sån där långsamtbrinnande kokskamin.

Tanken är att man fyller på mycket koks och har en liten pyrande eld i botten. Reglerar den med det runda locket på asklådan. Där produceras gengas som söker sig upp genom koksen och sedan får sekundärluft högre upp och förbränns där. På det viset kan kaminen hållas brinnande över natten.

• Gilla
DanTe12
  • Laddar…
Denna verkar har lite större påfyllningslucka om man jämför med andra kaminer av samma tillverkare som anses vara rena koks-kaminer, så denna kanske är tänkt att kunna både hantera koks och ved.

även modernare kaminer som min så kan man både elda koks/kol och ved, med lite olika inställningar för primärluft och sekundärluft.

Har varit lite smått sugen att prova att elda med koks/kol/brunkol - men ser man vad det kostar att få hem sådan, så får det nog vara.

• Gilla
DanTe12
  • Laddar…
Fullt möjligt att den är tänkt att kunna bränna ved som surrogat. Det vet jag inte.

Jag har 2 kokskaminer hemma som jag eldar logs och pinnved i för att inte få för höga rökgastemperaturer. MIKADO 80, 2 st.
Numer är den ena utbytt mot en lite Morsö, betydligt trevligare och man ser elden.
Nu verkar TS kamin rätt stor så riktigt torr ved som eldas försiktigt borde gå riktigt bra.
Möjligtvis måste kaminen värmas upp ordentligt för att det ska brinna bra, så mycket finkluvet första timman kanske....
/Workingclasshero

• Gilla
DanTe12 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.