Borde vara lite små lurigt att gå på taksteg som sitter förskjutna i sidled. Det skulle iallafall inte jag vilja göra.

Varför inte göra det riktigt och så som sotaren vill och är säkert? Det är ju inge jättepengar vi pratar om.

Sotarn84 skrev:
Kul att läsa att "lokala sotaren godkänner taksteg i sidled."

Kravet på taksteg är att de monteras i en rakt följd rakt ovanför varandra. Det är inte för att vi som besktningsmän är nitiska utan svensk bygglag säger att en typgodkänd produkt aldrig får ändras på i mått montering och dylikt.

[länk]

Jamen det har jag också försökt påpeka i en annan tråd jag inte hittar nu. Enligt reglerna ska steg sitta på rad men jag vill minnas att jag fick bassning för det påståendet.

Avståndet mellan stegen då? vart kan man utläsa detta?

Sotarn84 Sotarn84 skrev:
Kul att läsa att "lokala sotaren godkänner taksteg i sidled."

Kravet på taksteg är att de monteras i en rakt följd rakt ovanför varandra. Det är inte för att vi som besktningsmän är nitiska utan svensk bygglag säger att en typgodkänd produkt aldrig får ändras på i mått montering och dylikt.

[länk]
Hur tätt ska det vara mellan stegen? Finns det någon regel för det?

F Friskshusbygge skrev:
Jag tror inte det är beskrivet, men om du använder lösa steg så finns det ju en monteringsanvisning till dessa och då står det garanterat (?) att de ska sitta på varje pann-rad, så det är antagligen inget man behöver fundera på om man monterat enligt anvisning.

C
F Friskshusbygge skrev:
De regler som finns sammanfattas i länken i inlägget ovanför ditt.
Men sotaren gör sin egen bedömning. Finns inget regelverk där som säger vad som är OK eller inte, även om man borde ligga rätt bra till om man följer branschstandarden.

Sist sotaren var hos oss gick han inte ens upp på taket utan vispade lite med en skruvdragare och förlängningsskaft inifrån eldstaden. Det var det nya sättet. Jag som skaffat glidskydd för stegen och allt.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Sist sotaren var hos oss gick han inte ens upp på taket utan vispade lite med en skruvdragare och förlängningsskaft inifrån eldstaden. Det var det nya sättet. Jag som skaffat glidskydd för stegen och allt.
Ja en sådan propeller skulle jag själv vilja ha för min sotning.....

Lite dyrt tyvärr.

https://sotarverktyg.se/Category/68/sotning-med-rensvajer-dvs-roterande/

C
MathiasS MathiasS skrev:
Lite dyrt tyvärr.
Renifoam har en del Rodtech-grejor till kanske lite mer överkomliga priser.
https://www.renifoam.se/stavteknik-rodtech/

Sen finns det mer konsumentinriktade grejor på t.ex. Amazon för väldigt överkomligt pris.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja en sådan propeller skulle jag själv vilja ha för min sotning.....

Lite dyrt tyvärr.

[länk]
Kollade också där för det såg ju så enkelt ut att man skulle kunna göra det själv. Med "trivseleldning" så skulle det säkert dröja 20 år innan investeringen är betald om inte sotningstaxan höjs drastiskt.
Men med rätt verktyg kan man fräsa bort kajbon också och där springer ju kostnaden iväg om sotarn ska göra jobbet.

C
imported_Benno imported_Benno skrev:
Men med rätt verktyg kan man fräsa bort kajbon också och där springer ju kostnaden iväg om sotarn ska göra jobbet.
Jepp, precis det jag hade i kikaren. Var därför jag hade koll på Rodtech.
De har till och med ett fågelbo-paket och utöver det har de en specialgrej de kallar tornado som är utvecklad särskilt för kajbon. Som jag tänkte jag skulle testa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.