Glufsglufs skrev:
Näpp, kan inte förklara, bara felsökt på anläggningar det varit så och löst problemet genom att inte ha dom i serie. Men det är ju ett problem om den ena löser och därmed tar med sig den andra som inte borde lösa vid det tillfället så vad är ditt problem med inlägget? Fortfarande inget att rekomendera eller gör du det?
Jag konstruerar elektronik och försöker analysera fel som kan tänkas uppkomma före det blir fel, det ska helst inte vara "cut and try"

Att båda löser vid en seriekoppling är förståeligt men vad annars kan trassla till det? Det är ju en "stand alone" pryl som inte är kopplad till något annat och inte har någon egentlig strömförsörjning. Vad kan störa då att strömmen stängs av med JFB1, vad stör då no 2???

Nej jag har 13 st i parallellkoppling (på matningssidan)

Protte

from92 skrev:
Personligen skulle jag välja en vanlig central med smältsäkringar. Men kan förvisso hålla med er om att det är en smaksak. Men har sett vanliga centraler som har jfb i sig, och inte på sidan om.
Jag tycker det blir lättare och billigare vid utbyggnad av vanlig central, så länge man har en lite större än vad som precis behövs :) Dvs man kan ju ha en stor med ca 9-18 proppar lediga och då blir utbyggnad mycket enklare och billigare än med dvärgbrytare. Men ser både för och nackdelar med båda men jag skulle välja en med smältsäkringar.
Jag kan heller inte se att det är enklare att bygga ut en gängsäkrinngs central, visst om man från början kostar på en med 18 lediga säkringar så får man kapitalkostnaden direkt.

En normcentral kan också överdimensioneras med 18 lediga platser men det är bara lådan man behöver betala för idag OM och NÄR man behöver bygga ut så köper man till de säkringar som behövs.

Sedan så finns det att sätta gängsäkringar även i normcentral (jag har nyligen specat en sådan anläggning).

Det är inget "fel" på varken gängsäkring eller automater men automaterna har blivit billigare än gängsäkringen så det finns normalt ingen anledning att sätta gängsäkring om man kan uppfylla utlösningsvillkor och klarar startströmmarna.

Det finns även såååå mycket mer man kan sätta i en normcentral (termostater, tidur, kontaktorer, motorskydd mm) och slipper ifrån en mängd smålådor.

Protte

prototypen skrev:
Jag konstruerar elektronik och försöker analysera fel som kan tänkas uppkomma före det blir fel, det ska helst inte vara "cut and try"

Att båda löser vid en seriekoppling är förståeligt men vad annars kan trassla till det? Det är ju en "stand alone" pryl som inte är kopplad till något annat och inte har någon egentlig strömförsörjning. Vad kan störa då att strömmen stängs av med JFB1, vad stör då no 2???

Nej jag har 13 st i parallellkoppling (på matningssidan)

Protte
Ja du, fråga inte mig vad mer som kan ställa till det för visste jag det så skulle jag aldrig ha några som helst problem vid felsökning, man blir aldrig fullärd när det gäller felsökning för det finns tydligen hur många varianter som helst som kan göra så att en anläggning inte vill funka har jag märkt, allt ifrån en liten trasig apparat till makalösa lösningar för att få vissa funktioner, just den grejen gav jag ett exempel på i en tråd tidigare men jag kan dra den igen för den var lurig (hempulare som hade varit framme och meckat).

En stolpbelysning kunde styras från entrén i huset och ytterväggen på garaget, allt hade funkat i flera år till jag kopplade in JFB i centralen i huset och en i garaget. JFB i huset löste varje gång lampan slogs på och ingen kunde fatta. Jag började (som tur var) med felsökningen i garaget pga att brytaren satt utomhus och upptäckte följande: Trappbrytaren i garaget tog fas från centralen i garaget och skickade sen iväg tändtråd och mellantråd i en kabel ner i backen, kabeln kom upp till huset i dosan på den trappbrytaren och tändtråden ihopkopplad med kabel som förde med sig jord, nolla och tändtråd till armaturen och mellantråden in i brytaren samt att fasen till den brytaren togs från centralen i huset.

För att få det att funka så var jag tvungen att koppla bort ena JFB, dom motarbetade varandra helt enkelt eller hur man ska uttrycka det.

Glufsglufs skrev:
Trappbrytaren i garaget tog fas från centralen i garaget och skickade sen iväg tändtråd och mellantråd i en kabel ner i backen, kabeln kom upp till huset i dosan på den trappbrytaren och tändtråden ihopkopplad med kabel som förde med sig jord, nolla och tändtråd till armaturen och mellantråden in i brytaren samt att fasen till den brytaren togs från centralen i huset.
Om jag förstår dig rätt så kom nollan till lampan från centralen i huset medan fasen kom antingen från huset eller garaget beroende på hur brytarna stod. Om nollan och fasen kommer från olika centraler har de väl inte passerat samma jordfelsbrytare. Då är det inte konstigt att det löser ut.

En annan finess med den kopplingen borde vara att det finns ett läge på brytarna där mellantråden kopplar ihop fasen från garaget med fasen från huset. Jag undrar om alla trådar från dessa båda säkringar var dimensionerade för säkringarnas sammanlagda styrka.

De är de oerfarna som hittar på de mest kreativa lösningarna även om de inte alltid blir bra.

Erik

Det där beror INTE på flera JFB. Var det så att huset hade JFB som tog ALLT (ink garaget) sedan satt en till i garaget så garaget var skyddat av 2 JFB??

Då beror det på att fasen gick genom JFB 2 men nollan gick förbi direkt in i huset. Det hela blev en schyst testknapp.

Visst är det så att fas, nolla och skyddsjord SKA följas åt, det är INTE tillåtet att ta fas från en central, nolla från en andra och skyddsjorden från en tredje (lite överdrivet)

Jag hoppas att du sanerade lite i de där kopplingarna så fas och nolla togs från samma ställe.

Protte

prototypen skrev:
Det där beror INTE på flera JFB. Var det så att huset hade JFB som tog ALLT (ink garaget) sedan satt en till i garaget så garaget var skyddat av 2 JFB??

Då beror det på att fasen gick genom JFB 2 men nollan gick förbi direkt in i huset. Det hela blev en schyst testknapp.

Visst är det så att fas, nolla och skyddsjord SKA följas åt, det är INTE tillåtet att ta fas från en central, nolla från en andra och skyddsjorden från en tredje (lite överdrivet)

Jag hoppas att du sanerade lite i de där kopplingarna så fas och nolla togs från samma ställe.

Protte
Nä, husets JFB tog inte garaget, huset och garaget hade separata matningar från huvudsäkringarna.
Man tror ju inte i sin vildaste fantasi att folk drar och kopplar på det där viset men nu handlade det om en hempulare som ansåg sig själv ha nödig kunskap för att få en funktion på en trapptändning för en belysning och visst, det funkade så länge inte JFB var inkopplad och teoretiskt så var det ju rätt såvida att funktionen hade sina faser och tändtrådar men problemet som kunde ställt till mycket bekymmer om man hade haft otur var ju att det kom ström från två håll, två separata säkringar, vad säger att båda skulle ha löst vid ett fel?

Jo, självklart gjorde jag om allt, gräsmattan skulle ändå den våren läggas om och sås på lite så gubben grävde upp åt mig och jag la ny kabel mellan garage, hus och stolpe (den tidigare var för övrigt en EKK också, nergrävd)

Men som sagt, funktionen fyllde sitt syfte, gubben tyckte han varit duktig och kunnig och kunde egentligen inte förstå alla fel han hade gjort innan jag berättade om dom ingående och pedagogiskt med en smula överdrift om personskador och brandrisk.

Jag fick även göra en översyn i alla uthus och grejer där han pillat själv för säkerhets skull och ja, fel hittade jag ju men inte några jätteallvarliga förutom en till nergrävd EKK mellan två uthus med skarvning i kulodosa på fasad 30 cm över marken.

Han är för övrigt nära vän med gubben jag berättade om förut som drog bara bruna trådar förutom en fas som var gul/grön för att skillja ur sig i mängden.

Redigerat:
Avemo skrev:
En annan finess med den kopplingen borde vara att det finns ett läge på brytarna där mellantråden kopplar ihop fasen från garaget med fasen från huset. Jag undrar om alla trådar från dessa båda säkringar var dimensionerade för säkringarnas sammanlagda styrka.
Extra spännande om det dessutom råkat bli olika faser! :wow:

Avemo skrev:
Jag undrar om alla trådar från dessa båda säkringar var dimensionerade för säkringarnas sammanlagda styrka.

Erik
1,5 mm2 :(

Learning by burning.

Jag får inte ihop det där med fas från både garage och hus och trappkoppling. Menar du parallellkoppling, dvs att det går att tända från endera brytaren medan det är släckt endast när båda brytarna är av?

Men du skriver att det går iväg både tändtråd och mellantråd från garaget vilket skulle tyda på trappkoppling. Hur är det i så fall kopplat i brytaren vid huset?

Och hur kunde den ena JFBn fungera men inte den andra? Den ena kommer ju se en ström i en fas som inte kommer tillbaka i egna nollan, och den andra ser en ström i nollan som inte kommer från en egen fas (utom i ett av fallen vid parallellkopplade brytare när husets brytare ensam driver lampan).

Men nu Glufsglufs, fungerade det med JFB i garaget efter det du rensade? OM de nu hade rättkopplad matning hur kan du då dra upp detta fall att det inte skulle kunna fungera med 2 seriekopplade JFB?

Protte

Det var förmodligen det som jag läst på detta forum att det kallas norsk sparkoppling. Det blir totalt fyra lägen på de två brytarna.

1: Fasen från huset till lampan. Eftersom nollan kom från husets central bör det lysa och allt är frid och fröjd.

2: Fasen från garaget till lampan. Snabbaste jordfelsbrytaren eller båda löser ut eftersom nolla och fas passerat olika jordfelsbrytare.

3: Lampan är släckt och mellantråden är kopplad till lampan. Allt är frid och fröjd.

4: Lampan är släckt och mellantråden binder samman garagets fas med husets. Jag har inte för avsikt att prova vad som händer då, men troligen löser jordfelsbrytaren ut av samma orsak som den löser ut om jord och nolla läggs ihop. Olika last och impedans ger en liten potentialskillnad mellan garagets och husets fas varvid strömmen går fel väg. Finns ingen jordfelsbrytare har man två parallellkopplade säkringar.

Erik

Förtydligande: det var ett svar på Bo Siltbergs inlägg, men Protte hann emellan.

Bo.Siltberg skrev:
Jag får inte ihop det där med fas från både garage och hus och trappkoppling. Menar du parallellkoppling, dvs att det går att tända från endera brytaren medan det är släckt endast när båda brytarna är av?

En helt vanlig trappkoppling med fas till båda brytarna fast i det här fallet så fick vardera brytare fas från två olika centraler.

Men du skriver att det går iväg både tändtråd och mellantråd från garaget vilket skulle tyda på trappkoppling. Hur är det i så fall kopplat i brytaren vid huset?

Jag skrev visserligen att belysningen kunde styras från både entrén och garaget men ja, det handlar om trappkoppling alltså.

I båda brytarna så var det kopplat som trappkoppling (snålkoppling, uppsalakoppling, sparkoppling eller vad man nu vill kalla det) och mellantråden mellan brytarna samt tändtråden från brytaren på garaget till dosan i entrén och där ihopkopplad med tändtråden från den brytaren.

Och hur kunde den ena JFBn fungera men inte den andra? Den ena kommer ju se en ström i en fas som inte kommer tillbaka i egna nollan, och den andra ser en ström i nollan som inte kommer från en egen fas (utom i ett av fallen vid parallellkopplade brytare när husets brytare ensam driver lampan).

Ja, hur det funkade rent praktiskt brydde jag mig inte om, det enda jeg vet är att den ena JFB bröt när båda var inkopplade och jag felsökte och löste problemet.
Om nu någon vill forska i det här så får ni gärna göra det :D

prototypen skrev:
Men nu Glufsglufs, fungerade det med JFB i garaget efter det du rensade? OM de nu hade rättkopplad matning hur kan du då dra upp detta fall att det inte skulle kunna fungera med 2 seriekopplade JFB?

Protte
Nu vet jag inte riktigt vad du menar. Garaget har egen matning, egen JFB och strömbrytaren på garaget till stolpen kommer från huset som har egen matning och egen JFB som det är nu.

Före så hade huset egen matning, egen JFB och garaget egen matning och egen JFB fast stolpen styrdes av två brytare som hade varsin fas från varsin central och varsin JFB.

Jag fattar verkligen inte vad du menar nu.

GG
2 st frågor:
•1. Efter att du hade varit och rensat i gubbens fiffiga kopplingar, fungerade det med 2 st JFB?

•2. Har dessa båda JFB någonsin varit seriekopplade?

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.