13 098 läst ·
214 svar
13k läst
214 svar
Regler om lastning, maxvikt, körkort mm
viktigast är ju föraren har vana för storleken och vikten som nu är regeln att en person som tog körkort 1995 men aldrig en ägt en bil kan lagligt köra runt med en buss på 20 tonRkarlsson skrev:
men att då samtidgt ha löjligt låg maxvikt på släp med bilar som klarar 9 ton från tillverkaren
Jag gissar att vi ser bakändan på paketet, mittenskivorna har kanat framåt vid inbromsning medan övre och undre hålls kvar av spännbandet. Hjulhuset till höger visar snarare att lasten ligger långt fram.T ToRy skrev:Min invändning har inte bara med surrningen att göra - även om jag tycker det ser tveksamt ut oavsett om det skulle vara surrat som ett paket - utan även med den höga tyngdpunkten. Vid en undanmanöver eller för all del i en skarp kurva/rondell känns risken uppenbar att tyngdpunkten kan bli ett problem. Särskilt med det släpet, som jag tycker ser ut som ett sådant där flaket ligger ovanpå hjulen istället för mellan = högre tyngdpunkt.
(Jag kan ha fel där, längst ner i högra hörnet syns något som skulle kunna vara antydan till ett yttre hjulhus, men är det det känns släpet jättelångt...?)
Nej exakt tafatt regel om viktbegränsning på ett vanligt körkort.M maria01 skrev:
Det är absolut inte löjligt att ha maxvikt på släp. Samma visa där, ta rätt körkort för rätt vikter. behovet för majoriteten av människorna är knappast att köra runt med 9 ton på släp.
Sen majoriteten av bilarna i Sverige har inte 9 ton från tillverkaren.
har aldrig sagt att det är löjligt med maxvikt sa bara att dom är löjligt lågaRkarlsson skrev:Nej exakt tafatt regel om viktbegränsning på ett vanligt körkort.
Det är absolut inte löjligt att ha maxvikt på släp. Samma visa där, ta rätt körkort för rätt vikter. behovet för majoriteten av människorna är knappast att köra runt med 9 ton på släp.
Sen majoriteten av bilarna i Sverige har inte 9 ton från tillverkaren.
nej man ganska många en då sverige har ju otroligt mycket usa pickuper som får enligt tillverkarna dra mer en 5 ton
samma med många skåpbilar som sprinter
Nej jag listar vad vi har för lag. Vad du sen tycker är oväsentligt. Precis likadant som polisen tycker om du kommer dragandes på ett släp på 5 ton efter den.M maria01 skrev:
tillverkaren vet nog bästRkarlsson skrev:
nu är risken åka dit på överlast i sverige ganska liten sen man helt bortprioriterat trafikpolisen i stora delar av landet och vågar är det mer ont om
Släpp den här diskussionen om regler och fordonsvikter nu. Vi kan konstatera att det finns ett regelverk i Sverige och alla gillar inte de reglerna, av olika anledningar.
Nu kan vi återgå till trådens ämne.
Nu kan vi återgå till trådens ämne.
och det är därför din mamma inte får köra den dör gigantiska husbussen , även om hon har körkortet har hon inte kunskapen att framföra fordonetM maria01 skrev: