P
M maria01 skrev:
jag hade ett ifor williams den klara det dubbla
Möjligt. Men ditt påstående är fel att de flesta släp klarar det dubbla.

Att ni har lite lägre klass på trafikregler i frankrike gör inte att det är bättre. Som att få köra motorcykel på B.
 
M maria01 skrev:
men samma vikt och storlek
Ja på samma sätt som en A traktor eller en bil har samma storlek. Båda dessa avarter borde avskaffas.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
samma jävla vikt på bussen om den får ta max 8 eller inte spelar ju ingen roll
Självklart. Men det är enorm skillnad på brukandet. Tyvärr så var Sverige taffatta med regler förr och gav bort lite extra behörigheter hit och dit.
 
Rkarlsson skrev:
Självklart. Men det är enorm skillnad på brukandet. Tyvärr så var Sverige taffatta med regler förr och gav bort lite extra behörigheter hit och dit.
viktigast är ju föraren har vana för storleken och vikten som nu är regeln att en person som tog körkort 1995 men aldrig en ägt en bil kan lagligt köra runt med en buss på 20 ton

men att då samtidgt ha löjligt låg maxvikt på släp med bilar som klarar 9 ton från tillverkaren
 
P Pin skrev:
Ja på samma sätt som en A traktor eller en bil har samma storlek. Båda dessa avarter borde avskaffas.
jag håller med dig
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Min invändning har inte bara med surrningen att göra - även om jag tycker det ser tveksamt ut oavsett om det skulle vara surrat som ett paket - utan även med den höga tyngdpunkten. Vid en undanmanöver eller för all del i en skarp kurva/rondell känns risken uppenbar att tyngdpunkten kan bli ett problem. Särskilt med det släpet, som jag tycker ser ut som ett sådant där flaket ligger ovanpå hjulen istället för mellan = högre tyngdpunkt.
(Jag kan ha fel där, längst ner i högra hörnet syns något som skulle kunna vara antydan till ett yttre hjulhus, men är det det känns släpet jättelångt...?)
Jag gissar att vi ser bakändan på paketet, mittenskivorna har kanat framåt vid inbromsning medan övre och undre hålls kvar av spännbandet. Hjulhuset till höger visar snarare att lasten ligger långt fram.
 
P
M maria01 skrev:
viktigast är ju föraren har vana för storleken och vikten som nu är regeln att en person som tog körkort 1995 men aldrig en ägt en bil kan lagligt köra runt med en buss på 20 ton

men att då samtidgt ha löjligt låg maxvikt på släp med bilar som klarar 9 ton från tillverkaren
Nej exakt tafatt regel om viktbegränsning på ett vanligt körkort.

Det är absolut inte löjligt att ha maxvikt på släp. Samma visa där, ta rätt körkort för rätt vikter. behovet för majoriteten av människorna är knappast att köra runt med 9 ton på släp.

Sen majoriteten av bilarna i Sverige har inte 9 ton från tillverkaren.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Nej exakt tafatt regel om viktbegränsning på ett vanligt körkort.

Det är absolut inte löjligt att ha maxvikt på släp. Samma visa där, ta rätt körkort för rätt vikter. behovet för majoriteten av människorna är knappast att köra runt med 9 ton på släp.

Sen majoriteten av bilarna i Sverige har inte 9 ton från tillverkaren.
har aldrig sagt att det är löjligt med maxvikt sa bara att dom är löjligt låga


nej man ganska många en då sverige har ju otroligt mycket usa pickuper som får enligt tillverkarna dra mer en 5 ton

samma med många skåpbilar som sprinter
 
P
M maria01 skrev:
har aldrig sagt att det är löjligt med maxvikt sa bara att dom är löjligt låga


nej man ganska många en då sverige har ju otroligt mycket usa pickuper som får enligt tillverkarna dra mer en 5 ton

samma med många skåpbilar som sprinter
Sprinter får ha maxvikt på släpet på 2 ton. En 2023 då.
Svensk text, jämförelse av fordon och släpvagnsvikter, blå rubriker, informationsgrafik, vit bakgrund.
 
Rkarlsson skrev:
Sprinter får ha maxvikt på släpet på 2 ton. En 2023 då.
[bild]
nu listar du inte tillverkaren åter igen dom löjligt låga svenska reglerna


det finns sprinter som kan dra upp till 7,500 pounds enligt tillverkaren
 
P
M maria01 skrev:
nu listar du inte tillverkaren åter igen dom löjligt låga svenska reglerna


det finns sprinter som kan dra upp till 7,500 pounds enligt tillverkaren
Nej jag listar vad vi har för lag. Vad du sen tycker är oväsentligt. Precis likadant som polisen tycker om du kommer dragandes på ett släp på 5 ton efter den.
 
  • Gilla
vefyra
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Nej jag listar vad vi har för lag. Vad du sen tycker är oväsentligt. Precis likadant som polisen tycker om du kommer dragandes på ett släp på 5 ton efter den.
tillverkaren vet nog bäst

nu är risken åka dit på överlast i sverige ganska liten sen man helt bortprioriterat trafikpolisen i stora delar av landet och vågar är det mer ont om
 
T
Släpp den här diskussionen om regler och fordonsvikter nu. Vi kan konstatera att det finns ett regelverk i Sverige och alla gillar inte de reglerna, av olika anledningar.

Nu kan vi återgå till trådens ämne.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
viktigast är ju föraren har vana för storleken och vikten som nu är regeln att en person som tog körkort 1995 men aldrig en ägt en bil kan lagligt köra runt med en buss på 20 ton

men att då samtidgt ha löjligt låg maxvikt på släp med bilar som klarar 9 ton från tillverkaren
och det är därför din mamma inte får köra den dör gigantiska husbussen , även om hon har körkortet har hon inte kunskapen att framföra fordonet
 
P Pin skrev:
och det är därför din mamma inte får köra den dör gigantiska husbussen , även om hon har körkortet har hon inte kunskapen att framföra fordonet
enligt lagen får hon det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.