13 103 läst ·
214 svar
13k läst
214 svar
Regler om lastning, maxvikt, körkort mm
Är det inte "personbil klass 2" ni far efter, som får köras med B-körkort förvärvat innan 1996?
Från Transportstyrelsen:
"
Krav för personbil klass II
Körkortskrav: En personbil klass II som har en totalvikt under 3,5 ton kan köras med behörighet B. Den som har en utökad B-behörighet (kod 96) får köra en fordonskombination som väger 4 250 kg. Personbilens vikt dock inte överstiga 3,5 ton.
En personbil klass II som är tyngre än 3,5 ton kräver behörighet C1 eller C. Vill man dra ett släp med sin tunga husbil krävs behörighet C1E eller CE.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
"
Länk: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Personbil/
Från Transportstyrelsen:
"
Krav för personbil klass II
Körkortskrav: En personbil klass II som har en totalvikt under 3,5 ton kan köras med behörighet B. Den som har en utökad B-behörighet (kod 96) får köra en fordonskombination som väger 4 250 kg. Personbilens vikt dock inte överstiga 3,5 ton.
En personbil klass II som är tyngre än 3,5 ton kräver behörighet C1 eller C. Vill man dra ett släp med sin tunga husbil krävs behörighet C1E eller CE.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
"
Länk: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Personbil/
Om Maria tar mamma och fem miljoner i handväskan och köper den där husbussen och ber mamma köra den hem så antingen inser mamma problemet och avstår eller så kommer hon att fastna under första bästa viadukt eller skära ett gathörn för snävt eller ställa till med något annat. Sedan blir hon av med körkortet och får köra upp igen 2023 för nytt kort. Problem solved.useless skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 876 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 876 inlägg
Slutsatsen är alltså att polisen inte borde stoppat föraren för att han drog ett släp som var lastat dubbelt mot vad som var tillåtet utan de borde stoppat föraren för att släpvikten i Sverige är löjligt låg? Lastar man inte på minst 4 ton på sin 750-kärra så borde man bli av med körkortet?
Nu blev ju föraren det, men av fel skäl.
Nu blev ju föraren det, men av fel skäl.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 876 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 876 inlägg
Räcker inte 2000 kg för hästägare? Måste det vara 5 ton eller mer?M maria01 skrev:
Nej jag tror det skulle hjälpt ytterst få. De flesta trafikanter har inte det behovet.
Med tanke på att folk inte klarar av att lasta, lastsäkra eller följa släpets begränsningar idag så är jag lika tveksam till att höja vikten som jag är till tanken att man får framföra en buss på B-körkort om den är registrerad som bil.
Den här diskussionen började ju med att polisen stoppat en förare som hade lastat dubbelt mot vad släpet var godkänt för. Det hade inte varit något problem att frakta den mängden om föraren valt ett annat släp, eventuellt hade det krävts BE, beroende på bilen.
Nu vet jag inte om just det släpet klarar mer vikt än specat.Fairlane skrev:
Räcker inte 2000 kg för hästägare? Måste det vara 5 ton eller mer?
Nej jag tror det skulle hjälpt ytterst få. De flesta trafikanter har inte det behovet.
Med tanke på att folk inte klarar av att lasta, lastsäkra eller följa släpets begränsningar idag så är jag lika tveksam till att höja vikten som jag är till tanken att man får framföra en buss på B-körkort om den är registrerad som bil.
Den här diskussionen började ju med att polisen stoppat en förare som hade lastat dubbelt mot vad släpet var godkänt för. Det hade inte varit något problem att frakta den mängden om föraren valt ett annat släp, eventuellt hade det krävts BE, beroende på bilen.
MEN till det lustiga i kråksången om överlast och behörighet.
Vet man att man kör med övervikt är det bättre att INTE ha behörighet än att ha det.
Blir man stoppad blir det billigare så
Har man behörighet räknas det som man BORDE veta bättre och därmed får man högre böter.
Eller det har då åtminstone varit så, vet inte om det har ändrats.
Anledningen till att jag vet detta är att en klasskamrats familj körde alltid till fjällen med den STORA husvagnen som var ... aningen överlastad och hela ekipaget en bra bit över 3.5ton
Frun fick alltid köra för att mannen hade CE kort.
Då min klasskamrat frågade sin far om varför morsan fick köra det var svaret:
"Det blir billigare så om polisen stoppar oss. Hon får mindre böter än mig"
och så var det med det.
Skrönarvarning på det men möjligen är det ju billigare att bli av med körkortet + tillhörande böter för olovlig körning än böterna för överlast. Man får ju dock inte högre böter bara för att man har ett E i kortet.M MrDizzy skrev:Nu vet jag inte om just det släpet klarar mer vikt än specat.
MEN till det lustiga i kråksången om överlast och behörighet.
Vet man att man kör med övervikt är det bättre att INTE ha behörighet än att ha det.
Blir man stoppad blir det billigare så
Har man behörighet räknas det som man BORDE veta bättre och därmed får man högre böter.
Eller det har då åtminstone varit så, vet inte om det har ändrats.
Anledningen till att jag vet detta är att en klasskamrats familj körde alltid till fjällen med den STORA husvagnen som var ... aningen överlastad och hela ekipaget en bra bit över 3.5ton
Frun fick alltid köra för att mannen hade CE kort.
Då min klasskamrat frågade sin far om varför morsan fick köra det var svaret:
"Det blir billigare så om polisen stoppar oss. Hon får mindre böter än mig"
och så var det med det.