M maria01 skrev:
enligt lagen får hon det
Eh nej. Behörighet är ett krav. Det finns fler.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Hon får övningsköra på egen hand.
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
Är det inte "personbil klass 2" ni far efter, som får köras med B-körkort förvärvat innan 1996?

Från Transportstyrelsen:
"
Krav för personbil klass II

Körkortskrav: En personbil klass II som har en totalvikt under 3,5 ton kan köras med behörighet B. Den som har en utökad B-behörighet (kod 96) får köra en fordonskombination som väger 4 250 kg. Personbilens vikt dock inte överstiga 3,5 ton.


En personbil klass II som är tyngre än 3,5 ton kräver behörighet C1 eller C. Vill man dra ett släp med sin tunga husbil krävs behörighet C1E eller CE.


B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
"


Länk: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Personbil/
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hon får övningsköra på egen hand.
Om Maria tar mamma och fem miljoner i handväskan och köper den där husbussen och ber mamma köra den hem så antingen inser mamma problemet och avstår eller så kommer hon att fastna under första bästa viadukt eller skära ett gathörn för snävt eller ställa till med något annat. Sedan blir hon av med körkortet och får köra upp igen 2023 för nytt kort. Problem solved.:D
 
  • Gilla
dibb och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
körkortsbehörighet är ju löjligt låg i många fal med
tvärtom, de flesta skulle inte få dra släp öht givet sina kunskaper…..
 
  • Gilla
Svessevarg och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
lite ot min mamma på 75 får ju köra buss på b kort fast hon aldrig har ens kört en och det får alla som har tatt körkort före 1996 helt sjukt
Bygger det inte på att bussen är reggad för max 8 passagerare hon aldrig varit av med kortet också?
 
Fairlane
Slutsatsen är alltså att polisen inte borde stoppat föraren för att han drog ett släp som var lastat dubbelt mot vad som var tillåtet utan de borde stoppat föraren för att släpvikten i Sverige är löjligt låg? Lastar man inte på minst 4 ton på sin 750-kärra så borde man bli av med körkortet?
Nu blev ju föraren det, men av fel skäl.
 
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Sprinter får ha maxvikt på släpet på 2 ton. En 2023 då.
[bild]
Det är samma med Sprintern som med övriga bilar att samma modell kan ha olika släpvikter. Min klarar 3500kg vagn och 7000kg tågvikt
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
det hade hjälpt många som bygger hus sjäva eller häst ägare många med hobbys som kräver större släp om man höjde maxvikten som passar med moderna bilar och inte hänger kvar sen 60 talet
 
M maria01 skrev:
samma jävla vikt på bussen om den får ta max 8 eller inte spelar ju ingen roll
Vill bara påpeka att en buss med uppåt 100 passagerare väger betydligt mer än en med 8.
 
  • Gilla
  • Haha
maria01 och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det hade hjälpt många som bygger hus sjäva eller häst ägare många med hobbys som kräver större släp om man höjde maxvikten som passar med moderna bilar och inte hänger kvar sen 60 talet
Eller så folk som behöver den ökade lastförmågan skaffa sig högre behörighet.
 
  • Gilla
tveksamt och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
det hade hjälpt många som bygger hus sjäva eller häst ägare många med hobbys som kräver större släp om man höjde maxvikten som passar med moderna bilar och inte hänger kvar sen 60 talet
Räcker inte 2000 kg för hästägare? Måste det vara 5 ton eller mer?
Nej jag tror det skulle hjälpt ytterst få. De flesta trafikanter har inte det behovet.

Med tanke på att folk inte klarar av att lasta, lastsäkra eller följa släpets begränsningar idag så är jag lika tveksam till att höja vikten som jag är till tanken att man får framföra en buss på B-körkort om den är registrerad som bil.
Den här diskussionen började ju med att polisen stoppat en förare som hade lastat dubbelt mot vad släpet var godkänt för. Det hade inte varit något problem att frakta den mängden om föraren valt ett annat släp, eventuellt hade det krävts BE, beroende på bilen.
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Räcker inte 2000 kg för hästägare? Måste det vara 5 ton eller mer?
Nej jag tror det skulle hjälpt ytterst få. De flesta trafikanter har inte det behovet.

Med tanke på att folk inte klarar av att lasta, lastsäkra eller följa släpets begränsningar idag så är jag lika tveksam till att höja vikten som jag är till tanken att man får framföra en buss på B-körkort om den är registrerad som bil.
Den här diskussionen började ju med att polisen stoppat en förare som hade lastat dubbelt mot vad släpet var godkänt för. Det hade inte varit något problem att frakta den mängden om föraren valt ett annat släp, eventuellt hade det krävts BE, beroende på bilen.
Nu vet jag inte om just det släpet klarar mer vikt än specat.
MEN till det lustiga i kråksången om överlast och behörighet.
Vet man att man kör med övervikt är det bättre att INTE ha behörighet än att ha det.
Blir man stoppad blir det billigare så
Har man behörighet räknas det som man BORDE veta bättre och därmed får man högre böter.
Eller det har då åtminstone varit så, vet inte om det har ändrats.
Anledningen till att jag vet detta är att en klasskamrats familj körde alltid till fjällen med den STORA husvagnen som var ... aningen överlastad och hela ekipaget en bra bit över 3.5ton
Frun fick alltid köra för att mannen hade CE kort.
Då min klasskamrat frågade sin far om varför morsan fick köra det var svaret:
"Det blir billigare så om polisen stoppar oss. Hon får mindre böter än mig"
och så var det med det.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Låter ju som en skröna att det i lagtexten finns något "borde veta bättre".
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nu vet jag inte om just det släpet klarar mer vikt än specat.
MEN till det lustiga i kråksången om överlast och behörighet.
Vet man att man kör med övervikt är det bättre att INTE ha behörighet än att ha det.
Blir man stoppad blir det billigare så
Har man behörighet räknas det som man BORDE veta bättre och därmed får man högre böter.
Eller det har då åtminstone varit så, vet inte om det har ändrats.
Anledningen till att jag vet detta är att en klasskamrats familj körde alltid till fjällen med den STORA husvagnen som var ... aningen överlastad och hela ekipaget en bra bit över 3.5ton
Frun fick alltid köra för att mannen hade CE kort.
Då min klasskamrat frågade sin far om varför morsan fick köra det var svaret:
"Det blir billigare så om polisen stoppar oss. Hon får mindre böter än mig"
och så var det med det.
Skrönarvarning på det men möjligen är det ju billigare att bli av med körkortet + tillhörande böter för olovlig körning än böterna för överlast. Man får ju dock inte högre böter bara för att man har ett E i kortet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.