P Prodigys skrev:
Det är där denna typ av släp kommer in i bilden, [länk]
Obromsad boggi med två 750kg axlar.
Ja, regler gäller väl även den?
Det jag säger är att även om en kärra är byggd för att kunna lasta 2 ton, men reglerna bara medger 500 kg tror jag inte siffran på 2 ton imponerar så på polisen vid ett stopp att de släpper iväg en..
 
Och däcken, om de är original, brukar nog inte ha belastningsindex högre än att de räcker till registrerad totalvikt på släpet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Övertyga mig med några exempel. Att det säljs många släp som reggas med lägre totalvikt än vad de skulle behöva ha är sant, men det betyder inte att svenska regler hindrar en högre klassning - det handlar bara om att anpassa släpet till den körkortsbehörighet man har. Det är inte svenska staten som bestämmer vilken last en Alco-kober axel klarar, det är samma i hela EU.

Jag ser inget som tyder på att du har rätt.
körkortsbehörighet är ju löjligt låg i många fal med
 
prata med en chef på bilbesiktningen han mena att reglerna är kvar sen 70talet när det kommer till hur mycket en bil klarar av ta en silverado eller stor säljaren f150 och kolla vad tillverkaren har för max dragvikt mot vad svenska reglerna säger

många pickisar går ju att regga som både b eller c fast det samma model

lite ot min mamma på 75 får ju köra buss på b kort fast hon aldrig har ens kört en och det får alla som har tatt körkort före 1996 helt sjukt
 
M maria01 skrev:
prata med en chef på bilbesiktningen han mena att reglerna är kvar sen 70talet när det kommer till hur mycket en bil klarar av ta en silverado eller stor säljaren f150 och kolla vad tillverkaren har för max dragvikt mot vad svenska reglerna säger

många pickisar går ju att regga som både b eller c fast det samma model

lite ot min mamma på 75 får ju köra buss på b kort fast hon aldrig har ens kört en och det får alla som har tatt körkort före 1996 helt sjukt
Jag tog körkort innan 1996 och jag får inte köra buss. Det vill jag ha en källa på så jag kan klaga hos Transportstyrelsen.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
lite ot min mamma på 75 får ju köra buss på b kort fast hon aldrig har ens kört en och det får alla som har tatt körkort före 1996 helt sjukt
Nej du, där har du fel. Jag tog B-körkort 1980 och inte fasiken får jag köra buss på det. Men numera får jag, eftersom jag 1986 tog D-behörighet. Men på sista tiden har det tillkommit ytterligare krav så vet i fasen om jag längre får köra. I alla fall inte yrkesmässigt om jag inte kompletterar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
prata med en chef på bilbesiktningen han mena att reglerna är kvar sen 70talet när det kommer till hur mycket en bil klarar av ta en silverado eller stor säljaren f150 och kolla vad tillverkaren har för max dragvikt mot vad svenska reglerna säger

många pickisar går ju att regga som både b eller c fast det samma model

lite ot min mamma på 75 får ju köra buss på b kort fast hon aldrig har ens kört en och det får alla som har tatt körkort före 1996 helt sjukt
Märkligt att jag då 1986 tog körkort för just buss (D) fast jag redan hade för bil (B) vid tillfället.

Min mamma 85 får dock köra mc på sitt körkort som hon tog för bil för länge sedan (med brasklappen att man ska kunna framföra fordonet oavsett körkort)

men vad har detta med tråden att göra?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Märkligt att jag då 1986 tog körkort för just buss (D) fast jag redan hade för bil (B) vid tillfället.

Min mamma 85 får dock köra mc på sitt körkort som hon tog för bil för länge sedan (med brasklappen att man ska kunna framföra fordonet oavsett körkort)

men vad har detta med tråden att göra?
jag skrev ot men du kan ju ha missat det
 
P Pin skrev:
Märkligt att jag då 1986 tog körkort för just buss (D) fast jag redan hade för bil (B) vid tillfället.

Min mamma 85 får dock köra mc på sitt körkort som hon tog för bil för länge sedan (med brasklappen att man ska kunna framföra fordonet oavsett körkort)

men vad har detta med tråden att göra?
bussar som är om reggade till b så kallade husbussar men det är fortfarnade en buss med samma vikt
 
R roli skrev:
Nej du, där har du fel. Jag tog B-körkort 1980 och inte fasiken får jag köra buss på det. Men numera får jag, eftersom jag 1986 tog D-behörighet. Men på sista tiden har det tillkommit ytterligare krav så vet i fasen om jag längre får köra. I alla fall inte yrkesmässigt om jag inte kompletterar.
den här kan du köra på b kort https://www.annonserplats.se/stor-husbil-dubbeldackare-b-korkort/a30215
 
M maria01 skrev:
[länk] Om du har ett,anledning, gäller inte rättigheten längre.
Står inget om att man fick körkort för buss om man tog ”vanligt” körkort innan 1996 i den länken.
 
M maria01 skrev:
bussar som är om reggade till b så kallade husbussar men det är fortfarnade en buss med samma vikt
Heter personbil klass 2.. fortfarande så är det max 8 passagerare
 
M maria01 skrev:
lite ot min mamma på 75 får ju köra buss på b kort fast hon aldrig har ens kört en och det får alla som har tatt körkort före 1996 helt sjukt
Nej! För att få köra buss så måste man ha minst D-behörighet.

M maria01 skrev:
bussar som är om reggade till b så kallade husbussar men det är fortfarnade en buss med samma vikt
Det där är en annan femma.

Din jämförelse att din mamma får köra buss på B-behörighet är ungefär samma som att säga att en 16-åring får köra lastbil (tex dragare) på AM-behörighet (den måste då givetvis vara reggad som A-traktor).
 
  • Gilla
Markarbetaren och 5 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Står inget om att man fick körkort för buss om man tog ”vanligt” körkort innan 1996 i den länken.
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.

husbussar som är som är b korts reggade

t https://www.annonserplats.se/stor-husbil-dubbeldackare-b-korkort/a30215
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.