M maria01 skrev:
prata med en chef på bilbesiktningen han mena att reglerna är kvar sen 70talet när det kommer till hur mycket en bil klarar av ta en silverado eller stor säljaren f150 och kolla vad tillverkaren har för max dragvikt mot vad svenska reglerna säger

många pickisar går ju att regga som både b eller c fast det samma model

lite ot min mamma på 75 får ju köra buss på b kort fast hon aldrig har ens kört en och det får alla som har tatt körkort före 1996 helt sjukt
Det är ju inte bara svenska regler, samma i hela EU... dessutom är det ju biltillverkaren som bestämmer hur mycket släpvagnsvikt bilen får dra
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det är ju inte bara svenska regler, samma i hela EU... dessutom är det ju biltillverkaren som bestämmer hur mycket släpvagnsvikt bilen får dra
körkorts reglerna är inte samma inom eu

exmpel jag får köra 125 på b kort här nere
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det är ju inte bara svenska regler, samma i hela EU... dessutom är det ju biltillverkaren som bestämmer hur mycket släpvagnsvikt bilen får dra
är du säker på det ford f250 en vanlig pickis har max släpvagnsvikt 21 000 lbs = 9525.4398 kilo
 
M maria01 skrev:
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.

husbussar som är som är b korts reggade
Men du skrev ”lite ot min mamma på 75 får ju köra buss på b kort fast hon aldrig har ens kört en och det får alla som har tatt körkort före 1996 helt sjukt”
Nu skriver du något helt annat. Mycket lättare om du skriver vad du menar så vi slipper gissa.
 
M maria01 skrev:
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.

husbussar som är som är b korts reggade

t [länk]
Du skrev ”lite ot min mamma på 75 får ju köra buss på b kort fast hon aldrig har ens kört en och det får alla som har tatt körkort före 1996 helt sjukt”. Nu skriver du något helt annat. Mycket lättare om du skriver vad du menar så slipper vi gissa.
 
U uplj skrev:
Du skrev ”lite ot min mamma på 75 får ju köra buss på b kort fast hon aldrig har ens kört en och det får alla som har tatt körkort före 1996 helt sjukt”. Nu skriver du något helt annat. Mycket lättare om du skriver vad du menar så slipper vi gissa.
vad spelar det för roll det är ju vikten och storleken som är viktig inte att man har max personer bussen då får ta för att den är reggad som b
 
P
M maria01 skrev:
lätt det dubbla
Brorsan har ett svindyrt sävsjösläp, bromsat 750 i riktigt bra kvalitet.
Det klarar aldrig det dubbla. De börjar se väldigt nedstämt ut vid ca 1000-1100 kg. En förare till hjullastare missuppfatta mig när han hällde på makadam. Skulle ha 500 kg men han tog det dubbla.

Jag körde inte iväg med det utan han fick ta av det, hade aldrig kommit hem om jag legat i 80 med det.
 
M maria01 skrev:
vad spelar det för roll det är ju vikten och storleken som är viktig inte att man har max personer bussen då får ta för att den är reggad som b
Du nämnde inte vikt eller storlek utan buss och det var det jag kommenterade. Återigen skriv vad du menar så vi slipper gissa.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
vad spelar det för roll det är ju vikten och storleken som är viktig inte att man har max personer bussen då får ta för att den är reggad som b
Gigantisk skillnad på buss och en nerklassad buss.
Du får ha 8 pers på B-kort. En buss tar mer än 9 passagerare.
Där jag körde taxi hade vi 2 exakt likadana bilar, den ena B klassad med max 8 passagerare, den andra D klassad och 18 platser.
Den d-klassade får absolut ingen köra med B-kort trots det vara samma bilar.
 
K
Rkarlsson skrev:
Gigantisk skillnad på buss och en nerklassad buss.
Du får ha 8 pers på B-kort. En buss tar mer än 9 passagerare.
Där jag körde taxi hade vi 2 exakt likadana bilar, den ena B klassad med max 8 passagerare, den andra D klassad och 18 platser.
Den d-klassade får absolut ingen köra med B-kort trots det vara samma bilar.
Finns även gamla B-reggade bussar som man får köra med B-körkort taget innan 1996.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
P
K kniv skrev:
Finns även gamla B-reggade bussar som man får köra med B-körkort taget innan 1996.
Ja det skrev jag. Fast som nerklassad buss. Du får inte köra 60 pers på ett b-kort.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej! För att få köra buss så måste man ha minst D-behörighet.



Det där är en annan femma.

Din jämförelse att din mamma får köra buss på B-behörighet är ungefär samma som att säga att en 16-åring får köra lastbil (tex dragare) på AM-behörighet (den måste då givetvis vara reggad som A-traktor).
Precis så. Det är skillnad på buss och buss, om den ser ut som en buss eller är registrerad som en buss.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Brorsan har ett svindyrt sävsjösläp, bromsat 750 i riktigt bra kvalitet.
Det klarar aldrig det dubbla. De börjar se väldigt nedstämt ut vid ca 1000-1100 kg. En förare till hjullastare missuppfatta mig när han hällde på makadam. Skulle ha 500 kg men han tog det dubbla.

Jag körde inte iväg med det utan han fick ta av det, hade aldrig kommit hem om jag legat i 80 med det.
jag hade ett ifor williams den klara det dubbla
 
P Pin skrev:
Precis så. Det är skillnad på buss och buss, om den ser ut som en buss eller är registrerad som en buss.
men samma vikt och storlek
 
U uplj skrev:
Du nämnde inte vikt eller storlek utan buss och det var det jag kommenterade. Återigen skriv vad du menar så vi slipper gissa.
samma jävla vikt på bussen om den får ta max 8 eller inte spelar ju ingen roll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.