13 097 läst ·
214 svar
13k läst
214 svar
Regler om lastning, maxvikt, körkort mm
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Det är ju inte bara svenska regler, samma i hela EU... dessutom är det ju biltillverkaren som bestämmer hur mycket släpvagnsvikt bilen får draM maria01 skrev:prata med en chef på bilbesiktningen han mena att reglerna är kvar sen 70talet när det kommer till hur mycket en bil klarar av ta en silverado eller stor säljaren f150 och kolla vad tillverkaren har för max dragvikt mot vad svenska reglerna säger
många pickisar går ju att regga som både b eller c fast det samma model
lite ot min mamma på 75 får ju köra buss på b kort fast hon aldrig har ens kört en och det får alla som har tatt körkort före 1996 helt sjukt
M maria01 skrev:Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.
husbussar som är som är b korts reggade
Men du skrev ”lite ot min mamma på 75 får ju köra buss på b kort fast hon aldrig har ens kört en och det får alla som har tatt körkort före 1996 helt sjukt”
Nu skriver du något helt annat. Mycket lättare om du skriver vad du menar så vi slipper gissa.
Du skrev ”lite ot min mamma på 75 får ju köra buss på b kort fast hon aldrig har ens kört en och det får alla som har tatt körkort före 1996 helt sjukt”. Nu skriver du något helt annat. Mycket lättare om du skriver vad du menar så slipper vi gissa.M maria01 skrev:
vad spelar det för roll det är ju vikten och storleken som är viktig inte att man har max personer bussen då får ta för att den är reggad som bU uplj skrev:
Brorsan har ett svindyrt sävsjösläp, bromsat 750 i riktigt bra kvalitet.M maria01 skrev:
Det klarar aldrig det dubbla. De börjar se väldigt nedstämt ut vid ca 1000-1100 kg. En förare till hjullastare missuppfatta mig när han hällde på makadam. Skulle ha 500 kg men han tog det dubbla.
Jag körde inte iväg med det utan han fick ta av det, hade aldrig kommit hem om jag legat i 80 med det.
Gigantisk skillnad på buss och en nerklassad buss.M maria01 skrev:
Du får ha 8 pers på B-kort. En buss tar mer än 9 passagerare.
Där jag körde taxi hade vi 2 exakt likadana bilar, den ena B klassad med max 8 passagerare, den andra D klassad och 18 platser.
Den d-klassade får absolut ingen köra med B-kort trots det vara samma bilar.
Finns även gamla B-reggade bussar som man får köra med B-körkort taget innan 1996.Rkarlsson skrev:Gigantisk skillnad på buss och en nerklassad buss.
Du får ha 8 pers på B-kort. En buss tar mer än 9 passagerare.
Där jag körde taxi hade vi 2 exakt likadana bilar, den ena B klassad med max 8 passagerare, den andra D klassad och 18 platser.
Den d-klassade får absolut ingen köra med B-kort trots det vara samma bilar.
Precis så. Det är skillnad på buss och buss, om den ser ut som en buss eller är registrerad som en buss.Demmpa skrev:
jag hade ett ifor williams den klara det dubblaRkarlsson skrev:Brorsan har ett svindyrt sävsjösläp, bromsat 750 i riktigt bra kvalitet.
Det klarar aldrig det dubbla. De börjar se väldigt nedstämt ut vid ca 1000-1100 kg. En förare till hjullastare missuppfatta mig när han hällde på makadam. Skulle ha 500 kg men han tog det dubbla.
Jag körde inte iväg med det utan han fick ta av det, hade aldrig kommit hem om jag legat i 80 med det.