1 151 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Regler och rekommendationer för larminstallation
I samband med att man renoverar eller bygger nytt dyker ju ofta funderingar upp kring larm och vad man bör ta hänsyn till. Jag tänker på sådana saker som val och placering av deckare, sirener, kameror och central, dold kabeldragning, m.m.
En del övergripande krav finns ju att hämta i SSF:s regler kring larmklasser, men min fråga är om det finns mer detaljerade regelverk och/eller rekommendationer tillgängliga? T.ex. någon motsvarighet till de branschregler som tas fram av olika branschorganisationer, eller någon "bibel" på området. Om inte annat tänkte jag att vi kunde samla lite saker man bör tänka på när man planerar/förbereder för en funktionell och snygg larminstallation.
En del övergripande krav finns ju att hämta i SSF:s regler kring larmklasser, men min fråga är om det finns mer detaljerade regelverk och/eller rekommendationer tillgängliga? T.ex. någon motsvarighet till de branschregler som tas fram av olika branschorganisationer, eller någon "bibel" på området. Om inte annat tänkte jag att vi kunde samla lite saker man bör tänka på när man planerar/förbereder för en funktionell och snygg larminstallation.
Extronic har en "Larmskola" i sin katalog som har mycket matnyttig information. Man behöver inte vara ingenjör för att ha glädje av den.
Perfekt, det var exakt denna typ av information jag var ute efter!G Gamla gubben skrev:
Lägger in en länk till dokumentet här så att det blir lätt att hitta den:
https://www.extronic.se/larm/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=986
Klicka här för att svara