Hej,

Har sökt och försökt hitta svaret på min fråga men inte lyckats, därför startar jag en ny tråd.
Håller på och ska installera 6st downlights av modell Hide-a-Lite 4300. Till dessa har jag tänkt använda 20W lampor, jag räkande därför med denna effekt när jag valde trafo (2x Osram Mouse 105VA), samt dimmer (Nexa LWMR-210, max 170W).

Kom sen på att det kanske inte var så smart eftersom armaturerna är godkända och märka med max 50w, detta kan ju leda till att någon "ovetande" kan få för sig att stoppa i 50w lampor någon gång i framtiden. Pratade med Hide-a-lite's kundtjänst om detta, dom sa att det var helt okej om jag bara skriver ett intyg / dokument där det står att man bara får använda max 20w i dessa armaturer och spar detta dokument bland husets övriga dokumentation som överlämnas till eventuell efterföljande ägare.

Stämmer detta eller bör jag byta till andra downlights med max 20w märkeffekt?
Någon som isf kan tipsa om en 20w vinklingsbar downlight med ungefär samma ytterdiameter (83mm)?

/Andreas

Jag skulle sätta en lagom diskret märkning (dymo el dyl) vid varje armatur.

Ja, om det går kan du ju försöka ta bort märkningen som pekar på att dom är tillåtna för max 50W.

Fast sen, om man ska byta en ljuskälla då kollar man väl på den gamla vad det är för effekt på den? Står det 20W på den så byter man väl till en ljuskälla med samma effekt. Möjligtvis att någon ovetande skulle välja att sätta i något större för att få ännu mer ljus om det står att det är tillåtet på armaturen, men om det är välplanerat så att 20W räcker bra så borde risken för det vara ganska låg. Får man bort märklappen så är det ännu bättre.
Annars så får väl dimmern och trafon gå sönder så får en den framtida ägaren köpa en ny.
Det går inte att skydda sig mot alla tänkbara och otänkbara scenarion.

Dymotejp, vad klarar den för maxtemperatur? Kanske smälter bredvid en halogenspott.

//Patrik

Det finns en mer varaktig märkning om man vill det ... :cool:

img_0004-2_72076849_thumb.jpg+ hammare.jpg

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Tack för svaren, jag tolkar det som att det inte är några problem då! Vill bara vara säker på att jag inte bryter mot några lagar & regler genom att göra så.

Märkningen går att pilla bort, så det kan jag ju göra. Dymotejpen verkar klara 90 grader, hur varm kan en halgoenspott bli?

/Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.