Och ett vardagsrum med öppen spis?

Alltså, menar du på allvar att ett obefintligt brandskydd i ett pannrum motiveras av att det finns öppna spisar i vissa vardagsrum? Ska vi köra med sommardäck på vintern bara för att de gör det i Vitryssland? Kom igen nu! Det handlar inte om några kronor hit å dit, det handlar om å göra det säkert för de som bor i huset.
Man tycker man det är värt risken så varsågod! Mig gör det inget.

Men det krävs inte pannrum för en panna under 60kw, precis på samma sätt som att det inte krävs IE30 där en öppen spis står.

Göran.W
Förstår inte resonomanget.
Om man håller rent och snyggt i källaren är brandrisken lika stor som om man inte hade en.
En vedpanna kan inte brinna vad jag vet och har man rent och snyggt 1 meter runt den kan den inte orsaka någon brand utanför den ens om man anstränger sig.
Ett undantag är pellets brännare man kan få bakeld i men då är det vettigara att ha sprinklers i den och magasinet än att sätta upp en massa gips.
Det är bättre förhindra brandenens uppkomst än att stoppa den med gips när den väl brutit ut.

Bödde, det handlar inte om ett kryphål i lagen. Varför litar du inte på att våra myndigheter gjort en vettig riskanalys och ett rimligt val av säkerhet för mindre villapannor?

D09
Bödde skrev:
Alltså, menar du på allvar att ett obefintligt brandskydd i ett pannrum motiveras av att det finns öppna spisar i vissa vardagsrum? Ska vi köra med sommardäck på vintern bara för att de gör det i Vitryssland? Kom igen nu! Det handlar inte om några kronor hit å dit, det handlar om å göra det säkert för de som bor i huset.
Man tycker man det är värt risken så varsågod! Mig gör det inget.
Jag valde att inte klassa min utrymme där vedpannan står som "pannrum". Men det innebär inte att man inte kör med dubbelgips etc

Förstår dina ord med att man ska inte underskatta riskerna och hoppas att alla de som inte klassar ytorna som pannrum med tillhörande besiktningar etc ändå bygger ett brandsäkert utrymme på motsvarande nivå.

• Gilla
Bödde
  • Laddar…
Göran.W
Är det någon som vet hur många bränder ved pannor orsakar per år.
Vet inte när jag läste om det sist om man bortser från någon enstaka pellets panna.
Skorstens bränder sker det desto fler men då är det inte brand i pannrum det handlar om.

Göran.W skrev:
Förstår inte resonomanget.
Om man håller rent och snyggt i källaren är brandrisken lika stor som om man inte hade en.
En vedpanna kan inte brinna vad jag vet och har man rent och snyggt 1 meter runt den kan den inte orsaka någon brand utanför den ens om man anstränger sig.
Ett undantag är pellets brännare man kan få bakeld i men då är det vettigara att ha sprinklers i den och magasinet än att sätta upp en massa gips.
Det är bättre förhindra brandenens uppkomst än att stoppa den med gips när den väl brutit ut.
Som jag skrev ovan är det enligt mig en självklarhet att säkra ett sådant utrymme, även om man inte måste enligt lagen. Jag har panna själv (som du vet, tack för eldningstipsen förresten) och det är ju mycket att handskas med. Eld är farligt helt enkelt. Det är det som är mitt resonemang.

Göran.W
Trist statistiken inte enbart visade pannor utan nu ingår även kaminer och öppna spisar som är betydligt farligare iom dom kan sprätte gnistor.
Tittar man på statistiken är det viktigare med överspänningsskydd i el centralen och åskledare än brandklassa pannrumet.

injonil skrev:
Bödde, det handlar inte om ett kryphål i lagen. Varför litar du inte på att våra myndigheter gjort en vettig riskanalys och ett rimligt val av säkerhet för mindre villapannor?
Mig spelar det ingen roll om det är enligt lag eller ej. Det är ju som du säger helt ok att elda i öppen spis, men det skulle aldrig falla mig in att tända en brasa i öppen spis och sedan gå och lägga mig å sova. Samma gäller för en panna där man handskas med mycket eld och höga temperaturer. Klart man säkrar upp. Enligt mitt sätt att se på saken alltså.

Göran.W skrev:
Trist statistiken inte enbart visade pannor utan nu ingår även kaminer och öppna spisar som är betydligt farligare iom dom kan sprätte gnistor.
Tittar man på statistiken är det viktigare med överspänningsskydd i el centralen och åskledare än brandklassa pannrumet.
Eller gör man alla tre uppsäkringarna :)

Om man har en anläggning som är byggd enligt de regler som finns på ett korrekt sätt så har man en mycket säker anläggning.

Göran.W
Det är upp till var och en att göra en bedömning vad och hur man ska brandsäkra.
Har man trä tak i källaren som jag hade i det gamla huset jag bodde i är det rätt självklart man brandklassar men har man som jag har i dag betong i tak och väggar är det inte lika självklart att ha brandklassade dörrar i källaren.
Att elda i en kamin avsedd för myseldning skulle jag inte ens fundera på att elda i när jag sov men ved pannan brinner då och då på natten även om jag försöker undvika det.

Redigerat:
Tack så mycket för svaren. Jag har absolut inget emot att brandsäkra mitt pannrum, tvärt om, men jag vill veta vad som anses vara ett tillräckligt skydd.

• Gilla
Bödde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.