16 633 läst ·
48 svar
17k läst
48 svar
Regler för brandskyddskontroll?
Jag fick igenom mitt "pannrum" eller menar... Teknikrum i källaren med en 40kw vedpanna i somras.
Var tydlig med att det inte skulle klassas som pannrum. Sotaren var mest nyfiken på hur jag visste till undantaget gällande pannor under 60kw.
Står på boverkets hemsida om dom bråkar med dig,
Finns annars en tråd om detta undantag här på forumet.
Edit.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=220476
Var tydlig med att det inte skulle klassas som pannrum. Sotaren var mest nyfiken på hur jag visste till undantaget gällande pannor under 60kw.
Står på boverkets hemsida om dom bråkar med dig,
Finns annars en tråd om detta undantag här på forumet.
Edit.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=220476
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland Njurunda
· 17 inlägg
Kan man byta sotare?Villa vista skrev:
Jag trodde de hade sina områden uppdelade och stängda för "andra sotare"
Medlem
· 17 inlägg
Har nu efter helgerna ringt Länsstyrelsen, kommunen, sotardistriktet och räddningstjänsten.
Både Länsstyrelsen och kommunen hänvisade till Räddningstjänsten för mina frågor. Länsstyrelsen handlägger formellt överklaganden. Räddningstjänsten ingår i kommunen, så de hänvisade dit. Sotaren var ledig och ska ringa mig till veckan
. Fick av Räddningstjänsten ett nummer till en person som ansvarar för utbildning av de som sotar själv och han har kunskap kring brandklassning mm. Han var också ledig och kommer att finnas på jobbet till veckan. Det yttre befälet jag pratade med ansåg att huset ska bedömas efter de regler som fanns när huset byggdes.
Hur som helst så verkar det närma sig så jag kan få besked om klassningen av min källare
Både Länsstyrelsen och kommunen hänvisade till Räddningstjänsten för mina frågor. Länsstyrelsen handlägger formellt överklaganden. Räddningstjänsten ingår i kommunen, så de hänvisade dit. Sotaren var ledig och ska ringa mig till veckan
Hur som helst så verkar det närma sig så jag kan få besked om klassningen av min källare
Medlem
· 17 inlägg
Sotaren som gjorde brandskydds inspektionen ringde idag. Jag hade sökt honom förra veckan, men han började jobba idag. Jag ifrågasatte klassningen av det han kallar pannrum.
Jag påpekade att att jag inte hade ett pannrum utan en källare med en panna under 60Kw. Han menade på att har du en panna i ett utrymme så blir det automatiskt ett pannrum!? Vilken generaliserande klassning! Efter en kort diskussion så ska han nu kolla vad som gäller för ett hus byggt 1938. Han försökte med att det nu var "ombyggt" till pellets från ved. Men jag tog ner honom direkt med att påpeka att installationen blev godkänd av honom 2006, då det gått 2 år efter första inspektionen. Nu ska han kolla vad som gäller för hus byggda 1938. Tror inte att han hittar något om EI30 iallafall
.
Jag påpekade att att jag inte hade ett pannrum utan en källare med en panna under 60Kw. Han menade på att har du en panna i ett utrymme så blir det automatiskt ett pannrum!? Vilken generaliserande klassning! Efter en kort diskussion så ska han nu kolla vad som gäller för ett hus byggt 1938. Han försökte med att det nu var "ombyggt" till pellets från ved. Men jag tog ner honom direkt med att påpeka att installationen blev godkänd av honom 2006, då det gått 2 år efter första inspektionen. Nu ska han kolla vad som gäller för hus byggda 1938. Tror inte att han hittar något om EI30 iallafall
Medlem
· 17 inlägg
Har prata med sotaren igen som vidhåller sin "bedömning". Verkar som det mer är ett önsketänkande än ett krav med EI30. Enligt sotaren så händer det inget vid nästa inspektion som ett eldningsförbud eller liknande. Det bara finns en anmärkning i protokollet om att de tycker jag ska åtgärda detta. Något eldningsförbud blir det inte. Känns inte ok om huset skulle brinna. Då kommer nog försäkringsbolaget att hänvisa till protokollet att jag inte vidtagit de åtgärder som krävs
.
På räddningstjänsten så hänvisar de till MSB och att jag överklagar till Länsstyrelsen. Man blir bollad fram och tillbaks som en pingisboll
På räddningstjänsten så hänvisar de till MSB och att jag överklagar till Länsstyrelsen. Man blir bollad fram och tillbaks som en pingisboll
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Varför kan han bara inte erkänna sitt misstag.
Han ska släppa igenom anläggningen utan anmärkning.
Det behövs överhuvudtaget inte brandklassning eller ens dörrar i en källare.
Det ända undantaget är ovanför och någon meter runt pannan där man inte får ha något brännbart.
Vad man eldar med spelar ingen roll alls utan han är helt ute och cyklar.
Han ska\får inte ge någon anmärkning och gör han det så är det bara att överklaga.
Vidhåller han sina krav när han ringer be han skicka ett beslut han kan överklaga.
Vilket tomte till sotare som håller på så för att rädda sitt skinn.
Han kunde ju bara sagt men oj är det en källare, men då behöver du inte ha den brandklassad.
Faktum är att du kan sätta den i vardagsrummet utan brandklassning om man ska hård dra det.
Han ska släppa igenom anläggningen utan anmärkning.
Det behövs överhuvudtaget inte brandklassning eller ens dörrar i en källare.
Det ända undantaget är ovanför och någon meter runt pannan där man inte får ha något brännbart.
Vad man eldar med spelar ingen roll alls utan han är helt ute och cyklar.
Han ska\får inte ge någon anmärkning och gör han det så är det bara att överklaga.
Vidhåller han sina krav när han ringer be han skicka ett beslut han kan överklaga.
Vilket tomte till sotare som håller på så för att rädda sitt skinn.
Han kunde ju bara sagt men oj är det en källare, men då behöver du inte ha den brandklassad.
Faktum är att du kan sätta den i vardagsrummet utan brandklassning om man ska hård dra det.
Om rummet där jag har pannan är klassat som pannrum och jag tänker sätta upp gipsskivor, så har jag ett par frågor:
1. Måste det vara dubbla lager 13 millimeters gipsskivor eller räcker det med ett lager?
2. Räcker det med att sätta gipsskivor på dörren som leder in i huset, eller måste det sitta skivor även på dörren som vetter utåt?
1. Måste det vara dubbla lager 13 millimeters gipsskivor eller räcker det med ett lager?
2. Räcker det med att sätta gipsskivor på dörren som leder in i huset, eller måste det sitta skivor även på dörren som vetter utåt?
Enligt de som kontrollerade mitt pannrum blir svaret ju på dina frågor.Fast jag hade en EI30-innedörr och så fixade jag en plåt till ytterdörren som godkändes.magstorm skrev:Om rummet där jag har pannan är klassat som pannrum och jag tänker sätta upp gipsskivor, så har jag ett par frågor:
Jag ju inte med det å göra egentligen, men jag förstår inte hur ni resonerar kring oviljan att brandsäkra rummet. Har ni sett ett brandförlopp? Om det tar sig i källaren och du inte har något som helst skydd kan jag lova att försäkringsbolaget är det minsta problemet du har. 2 minuter sen är hela huset fyllt av dödliga brandgaser och rök. I sammanhanget är några sketna gipsskivor en ganska liten insats tycker jag.