Hej på er.
hur ska reglarna stå? utifrån har jag liggande 45*45 stående145*45. sen ska det vara45*45 igen men ska man ha de stående eller liggande? har det någon betydelse? på dessa blir det spånskivor och sedan gips.

P
Spika dom stående på dina 145or, så kan du montera dina skivor stående och få skarvarna på reglarna.
Jag gissar att tanken bakom konstruktionen är att plasten ska fästas mellan 145-isoleringen och den inre 45-isoleringen, för att underlätta eldragningar?

Jag är av motsatt åsikt.
Montera 45orna liggande för att bryta köldbryggorna ytterligare. Därefter monterar du spånskivorna alt. OSB liggande utanpå dessa. Gipsen kan sedan monteras stående eller liggande det saknar betydelse eftersom du fäster gipsen i spånskivorna.

Jag håller med ACME om att plasten ska/bör ligga mellan de inre 45orna och 145orna.

S
Hos mig så gjordes eldragningar innan jag plastade.

Det funkar om man är noggrann ed att täta vid genomföringarna. Gör man eldragningarna innanför plasten slipper man gå genom den och därmed minimera risken att fukten tar sig igenom.

S
Ingen risk att det blir kondens där emellan i isoleringen då?

S
hittade detta, så båda alternativen funkar

Indragning av ångspärren i konstruktionen

Det är en fördel att flytta in ångspärren exempelvis 45 mm från insidan av konstruktionen. Då ges det bättre utrymme för dragning av elrör och man undviker punktering av ångspärren. Vid otätheter i ångspärren kan det uppstå konvektion som kan transportera varm fuktig luft ut i konstruktionen som kyls ned med med risk för kondens. Vid en lufttemperatur på 20 °C och en relativ fuktighet (RF) på 50% ska det vara minst dubbelt så tjock isolering på utsidan av ångspärren som på insidan. Vid lägre lufttemperatur eller högre relativ fuktighet skall ångspärrens placering alltid beräknas innan eventuell indragning.

Om du spikar 45x45:orna liggande utanför plasten, blir installationsarbetena ännu enklare/snabbare, eftersom man slipper borra några hål i reglar. Dessutom minskar köldbryggorna, som redan nämnts.

P
Ni har naturligtvis rätt. Liggande är rimligtvis bättre sett till köldbryggor, fast jag vet inte om det gör så stor skillnad med en 45:a egentligen?

Mikael_L
Men elrören drar du väl ovanligt enkelt om du korsreglar på insidan av fuktspärren?
Horisontella rör är bara att lägga ut, vertikala sätter man in mellan 45x45:a och plasten.

När man kommer till ytterväggshörnen blir det dock klurigt. För att fästa skivorna sätter man stående reglar där, och direkt blir det stopp för elrören när dom ska smita förbi hörnet. Men då läste jag i någon tråd här, ett år sen eller så, om tipset att inte sätta dessa stående reglar utan att skruva ihop hörnet med hjälp av plåtvinkel (på baksidan) istället.

Ett "problem" med liggande reglar kan vara att du pga av den aktuella takhöjden kan få en väldigt olycklig kapning av dina spånskivor, som kanske skulle passa bättre ståendes istället.

Men vad säger ni förresten om liggande reglar, stående spånskivor och gipsskivor. Inga kortlingar vid spånskivornas kanter utan istället förskjutna skarvar. Skivorna håller ju ihop varandras skarvas sas.

Snailman
Jag funderade ett tag på hur man skulle sätta osb skivorna, tills jag fastnade för att ta råspont istället (ändspontat), så blir inte jobbet så tungt heller...

Mikael_L skrev:
Men vad säger ni förresten om liggande reglar, stående spånskivor och gipsskivor. Inga kortlingar vid spånskivornas kanter utan istället förskjutna skarvar. Skivorna håller ju ihop varandras skarvas sas.
Jag har kört med liggande reglar cc600 och stående OSB och gips, förskjutet en halv platta. Känns helt stabilt och bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.