jag håller på att renovera i mitt badrum och har precis gjutit en platta med golvvärme i och allt har gått bra så här långt.
Jag hade först tänkt blanda med både utanpåliggande rör och rörirör för de vattenledningar som ska dras men så har jag slutligen insett att det är snyggare och bättre med dolda rör i väggen och kommer köra det överallt istället frö att blanda.
jag hade först tänkt regla bara 22 mm för eldragningen på den befintliga träväggen och sedan köra med humidbord eller liknande men sen slog det mig att man förmodligen skulle regla 24 mm istället och på så sätt få plats med rörirör för vattenledningarna i väggren istället.

Räcker reglar på 45mm för att man ska kunna göra 90gradare i väggen för rörirör systemet?

ytterröret för Rörirör är väl runt 30mm

Det finns speciella fixturer för att böja ut RiR ur väggen, de kräver 70mm vägg. Jag tror att det är det minsta mått du kan använda. Men rören kanske kan gå i din utregling tills de kommer ex. 40-50 cm från stället de skall ut, och så drar du in dem i den befintliga väggen just där. Jag har för mig att ytterröret på ett 15mm RiR är 25mm, och du skall ha plats för klamring också så 30-35 mm är nog det minsta du kan ha.

Tack för mycket bra info! Jag tänkte först jacka ut i väggen och göra någon special för själva böjen, men tycker det är tragiskt att trilskas med sågspånsväggar och måste jag jacka ur 70-45= 25mm för 90gradaren så kommer jag in i sågspånet och då måste jag nog kapa ur en 50cm lång bit innan vinkeln, gör jag det så kan jag kanske ta ett rör som är avkapat längsefter och lägga som stopp för sågspånet men det blir som sagt ett himla bök. Därför verkar det väldigt enkelt att ta till väggdosorna som båda Uponor och LK verkar ha. blir väl säkert 500kr dyrare men det kanske man får ta.

Då till nästa problem som jag nyss kom på, anslutningen ska vara till ett badkar som har sin långsida mot en yttervägg och kortsida mot den vägg som jag ovan diskuterat angågående 45mm regel. Då det vore mer smidigt att ha blandaren på långsidan av badkaret för att inte slå huvudet i den så tänkte jag ha blandaren på ytterväggen. Dock får man ju inte ha RIR i ytterväggarna pga frysrisk. Funkar det att bara göra en vanlig anslutning av förkromade rör till anslutningen man gjort via sådana väggdosor?

I båda väggdose varianterna ser det ju ut som om ansluter en gigantisk ring runt själva hålet. Det innebär kanske att man måste låta rören komma ut en bit från hörnet och sedan låta utanpåliggande rör följa väggen in till hörnet och sedan en bit ut på ytterväggen för att sedan ansluta till blandaren.
Eftersom det kommer vara nere i hörnet bakom badkaret så kanske det inte spelar så stor roll hur det ser ut men jag var bara orolig att man inte kan gå 90 grader åt sidan med utanpåliggande efter att ha kört med dessa väggdosor?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.