Totte_S
Kommer trycka in 45mm spontat brädgolv i mitt uthusprojekt och funderar på lämpligt c/c för det. Kommer vara 3600 reglar som täcker hela husbredden. tror ni det blir väl dåligt med en golvregel på 1800?
Även 1200 är ju långt.
Tänker att jag kan spara in lite jobb med golvreglarna eftersom varje regel kommer behöva passas in mot gamla bjälkar och betong etc för att hålla nere bygghöjden så det inte blir så högt insteg.
Kommer vara diversebyggnad, förråd, hobbyrum, gästrum, så inga märkligheter i belastningen, kanske nån vild dans 😁

P
Hej,

Rejält golv! Tror dock inte det kompenserar styvhetsmässigt så mycket för ett glest bjälklag/upplag. Hade satsat på c-c 600 trots merjobb.

Har du kollat svenskt träs räknesnurror? Inte omöjligt det finns något för bjälklag där.

Eller ser jag det här fel framför mig och du frågar något annat egentligen?

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
I deras tabeller är det 300,400 eller 600c/c och fokus på spännvidd bjälklag med golvspån eller underlagsspont. Funderar mer på svikten än bärigheten.
Tänkte att i äldre byggnader typ slott och logar o sånt så har man rätt grova golv men knappast c/c 600. Har ju funkat i några 100 år. Fast det var ju annat virke då.

Hur har detta gått? Planerar själv att lägga 45mm plankgolv på ovanvåningen. Har ca 1100-1200 mellan bjälkarna.

Totte_S
Golvet är vare sig beställt eller bestämt, men jag kommer regla c/c 600 bara för att förenkla vid isoleringen, och för att ta höjd för att de skiter sig med specialbeställningen. Med c/c 600 behöver vare sig jag eller nån annan fundera.

Purre
Har för mig att 34 tjock trall säger man 800mm avstånd mellan reglarna. Nu är den inte spontad som ett golv brukar vara. Men tänker att det bör ge en hint om avstånd. 28mm för 600. Så med den följen blir det 1000mm för 45mm.

Sen skulle jag personligen inte chansa med risken att få ett golv som sviktar.

Har lagt vanliga 145x45x4800 reglar löst platt på bjälkarna c/c ~1200. Sviktar så gott som ingenting. Måste typ hoppa för att de ens ska lyfta i ändarna. Väger ändå strax över ett deci-ton.
Tänker att ett spontat som dessutom är skruvat kommer vara stabilt som F-N.
Ska beställa golv imorgon. Kan återkomma vid installation med bild/video.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.