Claes Sörmland
Att registrera taggen på lägenhet hjälper ju inte om det t ex bara bor en person i den lägenheten, då är ju den övervakat.

Det man måste komma åt är att ingen person ska kunna kan följa vilken tag som har använts för att öppna vilken dörr utan medgivande från tagginnehavaren. Där ligger problemet. (Digitala system för dörrar är ett jävla skit.)

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att registrera taggen på lägenhet hjälper ju inte om det t ex bara bor en person i den lägenheten, då är ju den övervakat.

Det man måste komma åt är att ingen person ska kunna kan följa vilken tag som har använts för att öppna vilken dörr utan medgivande från tagginnehavaren. Där ligger problemet. (Digitala system för dörrar är ett jävla skit.)
Då får man väl ta ut tre taggar och använda randomiserad så att det ser ut som att det kan vara olika som använder dem.

Nu är nog inte detta det svar TS önskar men det är troligt att det går att kopiera taggarna. Så det man kan göra är att ta en tagg och kopiera den för bruk av alla. Nu kan man inte knyta taggen till en viss person genom att bara titta i loggarna.

Men detta hjälper ju inte när bara en person bor i lägenheten. Såsom lagstiftaren skyddar integriteten är att loggarna endast får sparas i begränsad tid och man får bara nyttjat loggarna för specifika behov. Ett digitalt passagesystem är billigt och fungerar bra om det är vettiga personer som administrerar det.

Nu tror jag TS vill ta den gamla styrelsen i örat på något sätt men jag tror att det enda man kan göra här är att avsätta de gamla ledamöterna.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
En liten seriösare tanke.

Der kan ju vara så att taggar hamnat på vift. Kanske har det gjorts inbrott där man misstänker att tjuven använt en tagg från en boende eller att favoritkonfliktområdet tvättstugan är inblandat.

Så är det ju inte helt omöjligt att en styrelse av glada amatörer försöker bilda sig en uppfattning av hur taggar rör sig för att komma till botten med detta.

Det är ju bra att hålla god koll på de gemensamma nycklar. Det blir mindre spring och elände då.

RoTe RoTe skrev:
Jag förstår inte mycket av inläggen i tråden men jag äger min lgh själv, bor själv och har tre taggar, om jag förstår TS rätt skulle jag bara få ha en enda personlig tagg? Låter befängt att inte kunna ha reservnycklar.
Du kan få 3 taggar. Om min dotter behöver en tagg. Hon bor i egen lägenhet. Så skall uppger att hennes namn. Har en vän som ibland kommer. Även vännen skall ha en tagg. Då måste jag uppge vännens namn. Finns det ingen lag text om hur tagg skall registreras. Enligt ordförande jan man inte registrera på lgh
Efterlyser lag jag kan hänvisa till

Piffy Piffy skrev:
Du kan få 3 taggar. Om min dotter behöver en tagg. Hon bor i egen lägenhet. Så skall uppger att hennes namn. Har en vän som ibland kommer. Även vännen skall ha en tagg. Då måste jag uppge vännens namn. Finns det ingen lag text om hur tagg skall registreras. Enligt ordförande jan man inte registrera på lgh
Efterlyser lag jag kan hänvisa till
Men varför ger du inte bara ett påhittat namn?

T TypRätt skrev:
Men varför ger du inte bara ett påhittat namn?
Enkelt svar. Jag följer regelverket. Mina taggar tillhör inte person. Dessa tillhör min lgh. Jag vill bara få ett SVAR var i lag text står det om registrering av tagg.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Exakt. Men vi har en styrelse med ordförande som vill kunna se vem som kommer och går in i fastigheten. Övervakning. Jag har absolut inte givit mitt medgivande.

Fairlane
Det finns nog ingen lag som är så detaljerad så att den beskriver hur taggar ska registreras.

Taggar bör rimligen registreras på en lägenhet, och den medlem som bor i lägenheten har ansvar för de taggar som hämtats ut. Att registrera på en enskild individen är inte det stora problemet. Det stora problemet är hanteringen av loggar. Det kan man kanske diskutera med Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). GDPR tror jag kanske kan vara aktuellt för hantering av loggarna, men registrering av taggar på individer är jag inte lika övertygad om. Oavsett ligger det nog inte i TS Och medlemmarnas intresse att föreningen åker på böter.

Problemet verkar här vara en ordförande som agerar felaktigt och det verkar pågå enbprocess för att byta ut denne och resten av styrelsen?! Det är nog där man bör börja.

Hur skatteverket och registrering på lägenhet kom in är för mig väldigt oklart. Jag går bara känslan av att det ligger mycket mer bakom detta än taggarna. Man kan givetvis driva flera frågor, men det bör vara tydligt, intresserade bara blanda in andra saker som inte rör ämnet, även om man tycker de sakerna också är felaktiga. Om jag minns rätt från min tid i BRF så registrerade man det själv, på samma sätt som jag nu registrerat mig själv på nuvarande adress.

Ovanstående är med reservation för att jag missförstått situationen. Beskrivningen är inte helt tydlig, rörigt och med ofullständiga meningar.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Gör en anmälan till IMY och se vad dom säger. Det kostar inget. Då kommer du i alla fall få svar.

• Gilla
Piffy och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Gör en anmälan till IMY och se vad dom säger. Det kostar inget. Då kommer du i alla fall få svar.
Skall göras med risk att vi får böta...Har gått så långt att det struntar jag i. En del med mej upplever det så här. Vi äger=styrelsen. Ni bostadsrätt ägare betalar hyran och ställ inte till besvär. Allt är besvär idag

Farstatjej90
Piffy Piffy skrev:
Skall göras med risk att vi får böta...Har gått så långt att det struntar jag i. En del med mej upplever det så här. Vi äger=styrelsen. Ni bostadsrätt ägare betalar hyran och ställ inte till besvär. Allt är besvär idag
Ni kommer bara få böta om ni inte rättar er. Det som förmodligen händer är att antingen får du bara svaret att det är ok eller så lär nån handläggare från IMY ringa upp och diskutera/förklara GDPR. Man får inte böter direkt... (Jag är lite rädda om mina personuppgifter av olika skäl så jag har haft med IMY att göra ett par gånger)

Fairlane Fairlane skrev:
Det finns nog ingen lag som är så detaljerad så att den beskriver hur taggar ska registreras.
Problemet är som sagt var inte bara registreringen i sig, utan även hur informationen används. Jag skulle tro att det är ok att registrera vilka personer som nyttjar respektive tagg, men det är inte tillåtet för styrelsen att gräva i logggar och kolla vem som passerar när bara för att dom är nyfikna.

Så om TS ska skjuta in sig på något så är det hanteringen av den insamlade informationen.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ni kommer bara få böta om ni inte rättar er. Det som förmodligen händer är att antingen får du bara svaret att det är ok eller så lär nån handläggare från IMY ringa upp och diskutera/förklara GDPR. Man får inte böter direkt... (Jag är lite rädda om mina personuppgifter av olika skäl så jag har haft med IMY att göra ett par gånger)
Du det är jag också. Har sedan länge begärt ut uppgifter om taggarna. Inte fått tillsänt mej dom. Nu när ordföranden fick avgå. Då fick jag en kopia hur man registrerat mina tagg. På mitt namn och med olika siffror. Begärde vem som gett godkännande till detta. samt kopia på hur många taggar det fanns registrerade på mitt lgh nr. Svar: Inget vi vet då ordförande avgått och vice ordförande inte längre är medlem. Inte vem som ansvar hur länge man sparar uppgifter sparas i systemet osv. i svaret stod... Förstår inte vad problemet är med dej och taggar... Knäppt svar.

J
Piffy Piffy skrev:
Du det är jag också. Har sedan länge begärt ut uppgifter om taggarna. Inte fått tillsänt mej dom. Nu när ordföranden fick avgå. Då fick jag en kopia hur man registrerat mina tagg. På mitt namn och med olika siffror. Begärde vem som gett godkännande till detta. samt kopia på hur många taggar det fanns registrerade på mitt lgh nr. Svar: Inget vi vet då ordförande avgått och vice ordförande inte längre är medlem. Inte vem som ansvar hur länge man sparar uppgifter sparas i systemet osv. i svaret stod... Förstår inte vad problemet är med dej och taggar... Knäppt svar.
Jag förstår inte riktigt hur du både kan ha fått ut hur man registrerat dina taggar med Namn och nummer,
(jag gissar typ Piffy 1, Piffy 2, Piffy3), men att det i nästa stund inte finns en kopia på hur många taggar som finns. Det går ju inte ihop. Kan du förklara detta bättre? Att det inte finns registreat vem som godkänt hanteringen kan jag förstå. Troligen har väl ordförande sparat listor lokalt och sedan slängt allt vid avgången, speciellt om det börjar osa katt.
Om ordförande och vice ordförande avgått så är det väl bara att välja in en mer kompetent styrelse (du?) vid nästa stämma?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.