BirgitS
Keiller Keiller skrev:
Det vore väl bättre isåfall att ta reda på vilken sorts utsläpp det är och hur stora utsläppen är?
I projektet om klimatdeklaration så ingår det att sammanställa en databas som listar produkters klimatpåverkan. Läs Boverkets rapport som jag länkade till tidigare.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
E
13th Marine 13th Marine skrev:
Ni som är emot, har ni några förslag för hur man ska styra om till ett mer klimatsmart byggande då?
sänk momsen på miljö/klimatsmarta produkter.

• Gilla
Smeafan och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det förekommer ingen skatt när det gäller klimatdeklarationen. Det handlar om att folk ska kunna välja produkter även baserat på deras klimatpåverkan.

Med mindre betong så behövs det mindre kolkraftverk.

Att införa en klimatdeklaration innebär ju inte att politiker slutar jobba för klimatet på andra sätt utan tvärtom genom att införa en klimatdeklaration och se till att andra produkter väljs så kan man vara ett bra exempel för de länder som verkligen behöver förbättra sig. Det går inte att säga "Gör som jag säger och inte som jag gör", man måste göra det man vill att andra ska göra.
En fantastisk fin tanke men det funkar inte så.

På allvar kommer inte Asien låta bli att bygga sina kolkraftverk för att vi inför detta. Det löser inte Kinas enorma brist på energi. Det är inte ens mätbart i jämförelse. En piss i Nilen helt enkelt Trump kommer inte twittra att USA ska ta efter och införa en liknande modell.

Men du har rätt i att det inte är en skatt, men likafullt ett helt meningslöst förslag som tar onödig fokus.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Detta är katastrof, det är ju ohyggligt dyrt att bygga i Sverige redan i dag och detta blir ytterligare ett steg i fel riktning.
Vi har bostadsbrist och överbelåning, på vilket sätt skulle ytterligare ett byråkratiskt implement kunna göra dessa saken bättre? Jag är så less på alla dessa påfund som enbart är ett politiskt spel för galleri i syfte att driva in skattemedel och visa sig bror duktig.

/Less
Såg i en dokumentär att Sverige generellt ligger 30-50 procent över i kostnader vad gäller nybyggnation, jämfört med Tyskland, England, Norge, Finland och några till. Nämndes aldrig varför men finns flera skäl jag kan gissa på.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E erkka skrev:
sänk momsen på miljö/klimatsmarta produkter.
Sånt brukar medföra stora gränsdragningsproblem och att företag fuskar.

• Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Sånt brukar medföra stora gränsdragningsproblem och att företag fuskar.
Men de skulle aldrig fuska med att deklarera sina produkters klimatpåverkan när den datan ska in i den där nya statliga byggvaruklimatdatabasen?

• Gilla
  • Haha
jonmo och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju inte frågan om någon skatt.
Inte heller om att sluta bygga.
Som exempel att använda betong i sitt hus har större klimatpåverkan än att använda trä och då är det väl bra att folk blir uppmärksammade på det så att de kan väga in det i sitt beslut om vilken husstomme de ska välja.
Men om du läser klart inlägget så står de skatt och avgifter, varför inte låta folk bygga de hus de vill ha, istället för att pracka på dem avgifter, klimatsnack etc, Ser detta som enbart en möjlighet för mer byråkrati, och ännu högre nybyggnadspriser

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
P
M multimeter skrev:
Härligt, då kan man införa en energideklarationsavgift på 1% av värdet på kåken, anställa tio döskallar från sin släkt till och dra ut på behandlingen av bygglovsansökningar ännu mer.
100000 döskallar blir det säkert med denna regeringen

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Ni som är emot, har ni några förslag för hur man ska styra om till ett mer klimatsmart byggande då?
Det hela bygger på den nya religionen med apostlar som Greta T., helt utan någon verklighetsanknytning.
Kom nu inte dragande med alla"klimatforskare" som är köpte av etablissemanget, allt handlar om att få nya inkomster till en havererad politik.

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Får väl lägga min diseldrivna skruvdragare på hyllan och motvilligt gå över till elskruvdragare.
Min drivs med atomkraft :cool:

P
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vet du vad det kommer att kosta?
Ja helt klart kommer det inte att vara gratis. Typiskt dårhuset Sverige som ska vara ett "föregångsland"

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
P
Handyman 1 skrev:
I värsta fall får dom väl ta timeout på obestämd tid(med full lön),fram till pensionen....
Som alla andra odugliga politiker vi har här. Sverige är det enda landet i Europa som har en statsminister eller motsvarande, helt utan universitetsutbildning, och det märks tydligt varje dag.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det förekommer ingen skatt när det gäller klimatdeklarationen. Det handlar om att folk ska kunna välja produkter även baserat på deras klimatpåverkan.

Med mindre betong så behövs det mindre kolkraftverk.

Att införa en klimatdeklaration innebär ju inte att politiker slutar jobba för klimatet på andra sätt utan tvärtom genom att införa en klimatdeklaration och se till att andra produkter väljs så kan man vara ett bra exempel för de länder som verkligen behöver förbättra sig. Det går inte att säga "Gör som jag säger och inte som jag gör", man måste göra det man vill att andra ska göra.
Sluta svamla, du kan väl erkänna att det tillkommer moms på fakturan för "tjänsten"

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Finns folk som sväljer allt bara man petar in ordet klimat..

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
R
P Peter787 skrev:
Det hela bygger på den nya religionen med apostlar som Greta T., helt utan någon verklighetsanknytning.
Kom nu inte dragande med alla"klimatforskare" som är köpte av etablissemanget, allt handlar om att få nya inkomster till en havererad politik.
Jag gissar att det är vettigare att lyssna på riktiga forskare på Youtube?

Att den eniga klimatforskningen skulle vara köpt av något "etablissemang" är förstås bara konspiratoriskt trams.

• Gilla
Lerhol86 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.