13 831 läst ·
124 svar
14k läst
124 svar
Regeringen vill införa klimatdeklaration
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
En fantastisk fin tanke men det funkar inte så.BirgitS skrev:
Det förekommer ingen skatt när det gäller klimatdeklarationen. Det handlar om att folk ska kunna välja produkter även baserat på deras klimatpåverkan.
Med mindre betong så behövs det mindre kolkraftverk.
Att införa en klimatdeklaration innebär ju inte att politiker slutar jobba för klimatet på andra sätt utan tvärtom genom att införa en klimatdeklaration och se till att andra produkter väljs så kan man vara ett bra exempel för de länder som verkligen behöver förbättra sig. Det går inte att säga "Gör som jag säger och inte som jag gör", man måste göra det man vill att andra ska göra.
På allvar kommer inte Asien låta bli att bygga sina kolkraftverk för att vi inför detta. Det löser inte Kinas enorma brist på energi. Det är inte ens mätbart i jämförelse. En piss i Nilen helt enkelt Trump kommer inte twittra att USA ska ta efter och införa en liknande modell.
Men du har rätt i att det inte är en skatt, men likafullt ett helt meningslöst förslag som tar onödig fokus.
Såg i en dokumentär att Sverige generellt ligger 30-50 procent över i kostnader vad gäller nybyggnation, jämfört med Tyskland, England, Norge, Finland och några till. Nämndes aldrig varför men finns flera skäl jag kan gissa på.es.suhaggyB skrev:
Detta är katastrof, det är ju ohyggligt dyrt att bygga i Sverige redan i dag och detta blir ytterligare ett steg i fel riktning.
Vi har bostadsbrist och överbelåning, på vilket sätt skulle ytterligare ett byråkratiskt implement kunna göra dessa saken bättre? Jag är så less på alla dessa påfund som enbart är ett politiskt spel för galleri i syfte att driva in skattemedel och visa sig bror duktig.
/Less
Men om du läser klart inlägget så står de skatt och avgifter, varför inte låta folk bygga de hus de vill ha, istället för att pracka på dem avgifter, klimatsnack etc, Ser detta som enbart en möjlighet för mer byråkrati, och ännu högre nybyggnadspriserBirgitS skrev:
Det hela bygger på den nya religionen med apostlar som Greta T., helt utan någon verklighetsanknytning.13th Marine skrev:
Kom nu inte dragande med alla"klimatforskare" som är köpte av etablissemanget, allt handlar om att få nya inkomster till en havererad politik.
Som alla andra odugliga politiker vi har här. Sverige är det enda landet i Europa som har en statsminister eller motsvarande, helt utan universitetsutbildning, och det märks tydligt varje dag.Handyman 1 skrev:
Sluta svamla, du kan väl erkänna att det tillkommer moms på fakturan för "tjänsten"BirgitS skrev:
Det förekommer ingen skatt när det gäller klimatdeklarationen. Det handlar om att folk ska kunna välja produkter även baserat på deras klimatpåverkan.
Med mindre betong så behövs det mindre kolkraftverk.
Att införa en klimatdeklaration innebär ju inte att politiker slutar jobba för klimatet på andra sätt utan tvärtom genom att införa en klimatdeklaration och se till att andra produkter väljs så kan man vara ett bra exempel för de länder som verkligen behöver förbättra sig. Det går inte att säga "Gör som jag säger och inte som jag gör", man måste göra det man vill att andra ska göra.
Finns folk som sväljer allt bara man petar in ordet klimat..
Jag gissar att det är vettigare att lyssna på riktiga forskare på Youtube?P Peter787 skrev:
Att den eniga klimatforskningen skulle vara köpt av något "etablissemang" är förstås bara konspiratoriskt trams.