BirgitS
O olotor skrev:
Det lär väl inte ha blivit billigare.
Anticimex tar idag 4575 kr, så jo det har blivit billigare.

När det gäller artikeln i övrigt så är det väl allmänt känt att det har varit problem tidvis med hur energideklarationen har genomförts. När vi energideklarerade för ca 9 år sen så tog det betydligt längre tid än 37 minuter i huset och sen hade experten en hel del jobb att göra på kontoret också.

Klimatdeklarationen är, så vitt jag förstår, inriktad på nybyggnation så det är en viktig skillnad mot energideklarationen.

13th Marine 13th Marine skrev:
Ni som är emot, har ni några förslag för hur man ska styra om till ett mer klimatsmart byggande då?
Är de här rätt väg att gå? De enda MP förslår är mer skatt, mer avgifter. De vill beskatta allt som rör sig, tills de slutar röra sig. Sitter de globala miljöproblemen i svenskt byggande? Ja är skeptisk, annars får vi gå tillbaka till tiden innan maskiner fanns, handspika allt, handsåga träd i skogen, släpas fram manuellt, hyvlas manuellt till reglar och panel, iofs ett lysande alternativ för jobb skapande

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
buspojken buspojken skrev:
Är de här rätt väg att gå? De enda MP förslår är mer skatt, mer avgifter. De vill beskatta allt som rör sig, tills de slutar röra sig. Sitter de globala miljöproblemen i svenskt byggande?
Nu är det ju inte frågan om någon skatt.
Inte heller om att sluta bygga.
Som exempel att använda betong i sitt hus har större klimatpåverkan än att använda trä och då är det väl bra att folk blir uppmärksammade på det så att de kan väga in det i sitt beslut om vilken husstomme de ska välja.

• Gilla
Lerhol86 och 4 till
  • Laddar…
F
Keiller Keiller skrev:
Ja, att inte använda motordrivna maskiner vid byggandet. Endast handkraft.

Så inga skruvdragare, spikpistoler, grävmaskiner och skyliftar och annat som förbrukar energi, utan det är hammare, skruvmejsel, spade och stege som gäller för att bygga i framtiden. I skenet av stearinljus om inte dagsljuset räcker till.
Kommer att bli massor av arbetstillfällen. Om nu någon har råd att vara klimatvänlig.
Får väl lägga min diseldrivna skruvdragare på hyllan och motvilligt gå över till elskruvdragare.

• Haha
  • Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Får väl lägga min diseldrivna skruvdragare på hyllan och motvilligt gå över till elskruvdragare.
Då lär du ha en soldriven skruvdragare för du laddar väl inte batteriet med el från den hemska kärnkraften ;)

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju inte frågan om någon skatt.
Inte heller om att sluta bygga.
Som exempel att använda betong i sitt hus har större klimatpåverkan än att använda trä och då är det väl bra att folk blir uppmärksammade på det så att de kan väga in det i sitt beslut om vilken husstomme de ska välja.
en försvinnande liten del av villorna som byggs idag är nåt annat än trä.... Förutom plattan då där betong är totalt dominerande då det visat sig vara överlägset alla andra varianter tex stampat jordgolv och alla olika avarter av torpargrund.

Det här är så jävla pyttigt och meningslöst så hade alla korkade Miljöpartister satt en kork i röva så dom inte släppte ut så mycket metan så skulle det göra större skillnad för klimatet.

Det är inte den meningslösa och obefintliga miljöpolitiken MP driver som gör mig mest upprörd utan det faktum att den är så otroligt vänstervriden.

• Gilla
jonmo och 14 till
  • Laddar…
F
Keiller Keiller skrev:
Då lär du ha en soldriven skruvdragare för du laddar väl inte batteriet med el från den hemska kärnkraften ;)
Det har jag absolut, mina solceller på taket producerar mer på årsbasis än jag förbrukar. Men nu på vintern så köper jag el och det värmer mitt hjärta att det med största sannolikhet är kärnkraftsEL... som alla vet så är det lite mer energi i en kWh kärnkraftsel än i en kWh från tex vindkraft.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
F fsn skrev:
en försvinnande liten del av villorna som byggs idag är nåt annat än trä.... Förutom plattan då där betong är totalt dominerande då det visat sig vara överlägset alla andra varianter tex stampat jordgolv och alla olika avarter av torpargrund.
Men det börjar bli allt vanligare att flerfamiljshus byggs i allt mer trä och mindre med betong.

Visst är det så att betongplatta är dominerande i nybyggda villor för tillfället men det är inte alla hustillverkare som använder det så det kan bli ändring framöver, på samma sätt som det har skiftat mycket under flera årtionden, och varje generation har sagt "hur kunde de bygga så tokigt förr". Det lär inte upphöra framöver heller.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mein Gott! Boverket skriver i sin utredning (s. 34) att de tycker att energideklarationerna fungerar så förträffligt att klimatdeklarationens driftsdel ska bygga på uppgifter från dessa. Det är således bara en teoretisk räkneövning.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det har jag absolut, mina solceller på taket producerar mer på årsbasis än jag förbrukar. Men nu på vintern så köper jag el och det värmer mitt hjärta att det med största sannolikhet är kärnkraftsEL... som alla vet så är det lite mer energi i en kWh kärnkraftsel än i en kWh från tex vindkraft.
Då har ändå tur att du inte bor i söder, här får vi ligga vakna om nätterna med vetskapen att vi köper kolkraftsel på vintern. :cry:

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Citat ur artikeln:

"Utsläppen från byggandet måste minska. En stor del av en byggnads klimatpåverkan uppstår redan under byggskedet. Nu får vi en tydlig bild av var och när utsläppen sker så att vi kan minska dem, säger bostadsminister Per Bolund."

Det vore väl bättre isåfall att ta reda på vilken sorts utsläpp det är och hur stora utsläppen är? Var och när vet man ju redan i och med att byggloven berättar det. Sen kan man fundera på hur stor klimatpåverkan dessa utsläpp har och sen om det finns en lösning på hur man minskar dessa.

Som man tänker nu så kommer det förmodligen bara att leda till ännu en klimatskatt eller klimatavgift, nu för bostadsbyggande, för att man tror att klimatet blir bättre av det. Den lilla människan kanske då undviker att bygga (av ekonomiska, inte ekologiska, skäl) medan stora företag köper ett gäng utsläppsrätter och bygger vidare utan minskad klimatpåverkan.

För miljöpartisterna är väl det okej, man har ju "gjort sitt" med den vanliga symbolhandlingen, likt skatt på plastpåsar, bensin och så vidare, genom att man kanske hindrat åtminstone ett villabygge. Det lär i alla fall inte leda till bättre luft att andas i Stockholm.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Den politiker som kom på det här borde ju få antingen betala tillbaka sin lön motsvarande den tid som lagts på detta eller få samhällstjänst på lika många timmar för att en gång för alla lära sig att fokusera på rätt saker.

För hur stor roll spelar det att vi beskattas för att bygga lite klimatsmartare när det planeras upp mot 1600 nya kolkraftverk de närmaste åren? DÄR har vi ett problem att jobba med för våra folkvalda.

Det är fanimig skandal att såna här miljömuppar tillåts få något manöverutrymme överhuvudtaget.

• Gilla
  • Älska
elmontören och 14 till
  • Laddar…
A
I värsta fall får dom väl ta timeout på obestämd tid(med full lön),fram till pensionen....

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
mexitegel mexitegel skrev:
För hur stor roll spelar det att vi beskattas för att bygga lite klimatsmartare
Det förekommer ingen skatt när det gäller klimatdeklarationen. Det handlar om att folk ska kunna välja produkter även baserat på deras klimatpåverkan.

Med mindre betong så behövs det mindre kolkraftverk.

Att införa en klimatdeklaration innebär ju inte att politiker slutar jobba för klimatet på andra sätt utan tvärtom genom att införa en klimatdeklaration och se till att andra produkter väljs så kan man vara ett bra exempel för de länder som verkligen behöver förbättra sig. Det går inte att säga "Gör som jag säger och inte som jag gör", man måste göra det man vill att andra ska göra.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Nybyggen ska ha krav på klimatdeklaration från och med 2022.

Du kan läsa artikeln här: Regeringen vill införa klimatdeklaration
Tramsförslag och en ickefråga.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.