220 329 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
@Clas
Första frågan: Om jag vill bygga en komplementbostadshus på 30 kvm i två plan, alltså första planet nedsänkt 1.5 m för att kunna få fullhöjd på båda våningarna. Behöver jag med de nya reglerna tillgänglighetskrav för denna byggnation då det är en trappa ner till första våningen?
Skulle kunna bygga detta som en komplementbyggnad men då kan jag väl inte hyra ut den i framtiden så därav min fråga.
Andra frågan: Om jag vill uppföra denna närmare än 4.5 m från allmäning, tolkar jag det rätt att jag kan få kommunens godkännande för att placera den närmare tomtgräns?
Tredje frågan: om jag bygger komplementbostadshus/komplementbyggnad och vill dra in vatten och avlopp, kommer det fortfarande behövas någon form av anmälan för detta eller hela blir det en anmälan för hela bygget då?
Hej,Claes Sörmland skrev:
Första frågan: Om jag vill bygga en komplementbostadshus på 30 kvm i två plan, alltså första planet nedsänkt 1.5 m för att kunna få fullhöjd på båda våningarna. Behöver jag med de nya reglerna tillgänglighetskrav för denna byggnation då det är en trappa ner till första våningen?
Skulle kunna bygga detta som en komplementbyggnad men då kan jag väl inte hyra ut den i framtiden så därav min fråga.
Andra frågan: Om jag vill uppföra denna närmare än 4.5 m från allmäning, tolkar jag det rätt att jag kan få kommunens godkännande för att placera den närmare tomtgräns?
Tredje frågan: om jag bygger komplementbostadshus/komplementbyggnad och vill dra in vatten och avlopp, kommer det fortfarande behövas någon form av anmälan för detta eller hela blir det en anmälan för hela bygget då?
Du ska följa BBR och tillgänglighetskraven för all nybyggnation av bostad om jag förstår det rätt. Men jag är så dålig på tillgänglighetskraven. Hoppas någon som kan detta med tillgänglighetskraven som ett rinnande vatten kan förklara vad det innebär för dig.Smiiith skrev:
@Clas
Hej,
Precis, om det som du kallar för "allmänning" är en detaljplanerad allmän plats under allmänt huvudmannaskap är det kommunen som kan ge ett grannemedgivande så att du får genomföra dessa bygglovsfria åtgärder närmare än 4,5 m från gränsen till den allmänna platsen.Smiiith skrev:
Det är oklart. Jag läser lagrådsremissen att det kommer att krävas en anmälan om att du installerar vatten och avlopp i denna byggnad. Ett annat sätt att läsa den nya lagtexten och lagrådsremissen på är att VA-installationen ingår i åtgärden som inte kräver bygglov och att anmälan inte krävs utöver detta. Någon annan kanske kan hoppa in med synpunkter på detta så vi får lite olika perspektiv på det hela.Smiiith skrev:
Ovsett: Om du ska bygga en ny lägenhet för boende som ansluts till kommunalt VA så ska du troligen betala en ny anslutningsavgift för den andra lägenheten enligt kommunens VA-taxa. Detta har med lagen om allmänna vattentjänster (LAV) att göra. Du ska då kontakta VA-huvudmannen, t ex det kommunala VA-bolaget för detta. Detta ligger alltså parallellt med eventuellt krav på anmälan som ska gå till kommunens byggnadsnämnd, en helt annan del av kommunen än VA-bolaget.
Det behöver inte vara en ny lägenhet för att anslutningstaxa skall betalas. Det räcker att det är vatten i exempelvis ett garage. Åtminstone enligt min kommuns regler. Det skulle gå att bygga om det till en lägenhet senare.Claes Sörmland skrev:
Du ska följa BBR och tillgänglighetskraven för all nybyggnation av bostad om jag förstår det rätt. Men jag är så dålig på tillgänglighetskraven. Hoppas någon som kan detta med tillgänglighetskraven som ett rinnande vatten kan förklara vad det innebär för dig.
Precis, om det som du kallar för "allmänning" är en detaljplanerad allmän plats under allmänt huvudmannaskap är det kommunen som kan ge ett grannemedgivande så att du får genomföra dessa bygglovsfria åtgärder närmare än 4,5 m från gränsen till den allmänna platsen.
Det är oklart. Jag läser lagrådsremissen att det kommer att krävas en anmälan om att du installerar vatten och avlopp i denna byggnad. Ett annat sätt att läsa den nya lagtexten och lagrådsremissen på är att VA-installationen ingår i åtgärden som inte kräver bygglov och att anmälan inte krävs utöver detta. Någon annan kanske kan hoppa in med synpunkter på detta så vi får lite olika perspektiv på det hela.
Ovsett: Om du ska bygga en ny lägenhet för boende som ansluts till kommunalt VA så ska du troligen betala en ny anslutningsavgift för den andra lägenheten enligt kommunens VA-taxa. Detta har med lagen om allmänna vattentjänster (LAV) att göra. Du ska då kontakta VA-huvudmannen, t ex det kommunala VA-bolaget för detta. Detta ligger alltså parallellt med eventuellt krav på anmälan som ska gå till kommunens byggnadsnämnd, en helt annan del av kommunen än VA-bolaget.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Verkar vara olika i olika kommuner, bygger vi en komplementsbyggnad som inte går att bo i (typ badrum men inget kök etc.) åker vi på en anslutningsavgift bara.pacman42 skrev:
Men bygger vi en komplett bostad åker vi på anslutningsavgift + en till årsavgift + vatten mätare för den nya byggnaden, alltså en helt ny enhet.
Och det sista är ju värre än vad vi drabbas av...U Utsliten och utdömd skrev:Verkar vara olika i olika kommuner, bygger vi en komplementsbyggnad som inte går att bo i (typ badrum men inget kök etc.) åker vi på en anslutningsavgift bara.
Men bygger vi en komplett bostad åker vi på anslutningsavgift + en till årsavgift + vatten mätare för den nya byggnaden, alltså en helt ny enhet.
Det har jag heller inte påstått. Jag undrade bara om det kommer bli lättnader för attefallere som är komplementbostadshus. Läste någonstans om man skulle börja tillåta inredning av vind då det tidigare har varit förbjudet pga av tillgänglighetskraven samt nya studentlägenheter.useless skrev:
Nej, det finns redan ett sånt undantag för vindar:Smiiith skrev:
Vidare får avsteg från kraven i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 alltid göras om ändringen innebär att bostäder på högst 35 kvadratmeter inreds på en vind.
Plan och bygglag 8 kap 7 §
Det som är nytt är att man får inreda en vind även om det strider mot detaljplanen. Övriga krav blir som tidigare.
Kanske är det redan besvarat i tråden men man får ju bara bygga 1st attefallstillbyggnad. (idag 15kvm)
Iaf om man läser på Boverket och vad vår kommun skriver osv.
"Ett en- eller tvåbostadshus får byggas till med högst en attefallstillbyggnad. Det är alltså inte möjligt att först göra en tillbyggnad, och därefter ytterligare en tillbyggnad. Detta gäller även om den första tillbyggnaden är mindre än 15 m2. Detta ändras inte om byggnaden exempelvis säljs och får en ny ägare. (jfr prop. 2013/14 127 sid. 33)"
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/
Nu skall det utökas till 30kvm.
Om jag då redan byggt 15kvm attefallstillbyggnad så borde jag alltså inte få bygga 15kvm till?
Det vore jävligt surt i såfall.
"Ett en- eller tvåbostadshus får byggas till med högst en attefallstillbyggnad. Det är alltså inte möjligt att först göra en tillbyggnad, och därefter ytterligare en tillbyggnad. Detta gäller även om den första tillbyggnaden är mindre än 15 m2. Detta ändras inte om byggnaden exempelvis säljs och får en ny ägare. (jfr prop. 2013/14 127 sid. 33)"
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/
Om jag då redan byggt 15kvm attefallstillbyggnad så borde jag alltså inte få bygga 15kvm till?
Om jag fattat rätt:N Noseone skrev:Kanske är det redan besvarat i tråden men man får ju bara bygga 1st attefallstillbyggnad. (idag 15kvm)
[länk]
Hela grejen med det nya är att du får bygga hur många som helst men med en maximal totalyta.
Inte i min kommun. Jag läser gärna mer om du har tips på var jag kan hitta information om att jag som fastighetsägare utanför detaljplan får bygga hur många komplementbyggnader jag vill utan bygglov eller anmälan.useless skrev:
Det räcker inte att det är utanför detaljplan. Det måste också vara utanför sammanhållen bebyggelse.G greenkarma skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tgarder/Komplementbyggnad-utanfor-detaljplan/
"Det krävs bygglov för nybyggnad. På vissa platser får man dock uppföra en komplementbyggnad till ett en- och tvåbostadshus utan bygglov. Detta undantag gäller om fastigheten ligger utanför område med detaljplan och utanför en "sammanhållen bebyggelse där bygglov krävs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen". Det krävs heller ingen anmälan för att göra en sådan komplementbyggnad."
"Det finns alltså inga uttryckliga mått eller höjdbegränsningar för byggnaden."
"Det finns ingen begränsning av hur många bygglovsbefriade komplementbyggnader som får uppföras."
"sammanhållen bebyggelse där bygglov krävs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen".useless skrev:
Sammanhållen bebyggelse( 3 byggnader på minst 2 fastigheter) är ok att bygga på.
Tack för förtydligandet och länken.useless skrev:
Det räcker inte att det är utanför detaljplan. Det måste också vara utanför sammanhållen bebyggelse.
[länk]
"Det krävs bygglov för nybyggnad. På vissa platser får man dock uppföra en komplementbyggnad till ett en- och tvåbostadshus utan bygglov. Detta undantag gäller om fastigheten ligger utanför område med detaljplan och utanför en "sammanhållen bebyggelse där bygglov krävs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen". Det krävs heller ingen anmälan för att göra en sådan komplementbyggnad."
"Det finns alltså inga uttryckliga mått eller höjdbegränsningar för byggnaden."
"Det finns ingen begränsning av hur många bygglovsbefriade komplementbyggnader som får uppföras."
Utanför detaljplanelagt område och också utanför sammanhållen bebyggelse finns det möjligheter att utföra vissa åtgärder på fastigheter med ett en- eller tvåbostadshus, utan att du behöver ansöka om bygglov eller anmälan.
..
Tillbyggnad som är max 50% av den befintliga byggnadsarean, dock max 50 m² (max en gång).
Ja kommunen kan besluta om områdesbestämmelser, det är som planregler utanför detaljplanerat område.G greenkarma skrev:Tack för förtydligandet och länken.Är det någon som vet om kommunen kan ha sina egna regler kring detta? T.ex. skriver min kommun att:
Utanför detaljplanelagt område och också utanför sammanhållen bebyggelse finns det möjligheter att utföra vissa åtgärder på fastigheter med ett en- eller tvåbostadshus, utan att du behöver ansöka om bygglov eller anmälan.
..
Tillbyggnad som är max 50% av den befintliga byggnadsarean, dock max 50 m² (max en gång).