Contrefort Contrefort skrev:
Du kan ju önska att det vore på det här sättet, men det är det inte, så att attackera tjänstemännen skapar bara en dålig arbetsmiljö och leder inte till det du vill. Att då dessutom hota dessa tjänstemän med ett potentiellt fängelsestraff för att inte trots detta göra på det sätt du vill för bara detta värre.

Ditt resonemang bygger också på en felaktig premiss att det skulle finnas en kommunikationsväg från kommunala tjänstemän till de politiker som stiftar lagarna. Något sådant finns inte.
Så du menar att man i den kommunala sektorn inte återkopplar från "golvet" uppåt? Inte konstigt då att saker fungerar så dåligt som det gör...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det som skiljer då från nu är att då fanns det lokala byggtraditioner som styrdes just av platsens förutsättningar, tillgång på material och så vidare. Det finns inte kvar, utan nu beställer vi hus från en katalog och det är förhållandevis få som prioriterar att bygga utifrån platsens förutsättningar. Den bild du målar upp låter bra, men avspeglas tyvärr inte i verkligheten.
Jag tror att folk bygger kataloghus är för att det blir lättare att göra rätt i denna soppa med byggregler.
Att bygga efter platsens förväntningar verkar vara omöjligt eftersom byggnadsnämnden vet bättre än jag.
Jag själv har en fastighet där befintlig byggnad ligger på den lägsta punkten på fastigheten och då jag vill bygga till ett gästhus tyckte byggnaden att den blötaste platsen av alla skulle vara den mest logiska platsen att bygga på.
Med stor möda fick jag tillslut tillstånd till att bygga på den minst fuktiga platsen i närheten av huvudbyggnaden dock fortfarande på den lägsta delen av min fastighet där det egentligen är helt ologisk att bygga ett hus.
Det är pga bygg restriktioner som vi inte längre bygger hus enligt förnuftet inte pga av att vi medborgare inte är förnuftiga.

• Gilla
  • Ledsen
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
mattias.rask mattias.rask skrev:
Lite nyfiken på om samma 0,6m gäller för uteplats placerad var som helst på tomten. Funderar på att anlägga en uteplats bredvid tomtgräns nära kommunens skogsområde. Kan nog lösa det inom 0.6 idag men är lite på gränsen…
Jag antar är den där skyddade uteplatsen som man enligt gällande rätt får anläggas inom 3,6 m från bostadshuset frågan gäller.

Den stryks från 1 oktober.

Det blir bygglovsfritt att att anlägga en altan som är max 1,2 m över marken och även bygglovsfritt att anlägga ett plank eller en mur som är maximalt 1,2 m över marken. Det gäller även alldeles vid fastighetsgränsen även om det är gräns mot kommunens skogsområde (gissar att det är en allmän plats i detaljplanen). Inget grannemedgivande krävs för detta.

Med skriftligt grannemedgivande så finns ännu större möjligheter för åtgärder inom 4,5 m mot gränsen:

Bild av text som beskriver regeringens förslag att undanta vissa åtgärder från krav på bygglov nära gräns, med punktlista för specifika villkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T ex max 1,8 m högt plank/mur inom 3,6 m från byggnad. Eller max 1,8 m hög altan inom 3,6 m från byggnad.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Kan stödmur på 1.2m uppföras i tomtgräns?
Ja. Se mitt inlägg ovan.

Du kan ju önska att det vore på det här sättet, men det är det inte, så att attackera tjänstemännen skapar bara en dålig arbetsmiljö och leder inte till det du vill. Att då dessutom hota dessa tjänstemän med ett potentiellt fängelsestraff för att inte trots detta göra på det sätt du vill för bara detta värre.

Ditt resonemang bygger också på en felaktig premiss att det skulle finnas en kommunikationsväg från kommunala tjänstemän till de politiker som stiftar lagarna. Något sådant finns inte.
Fängelse straff ????? Nu får du lugna ner dig.
Men bra är ju att du själv nu verkar ha identifierat det problemet jag har försökt beskriva i flera inlägg, dvs avsaknaden av kontakt mellan beslutsfattare och tjänstemän.
Fint så.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
engs
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
T ex max 1,8 m högt plank/mur inom 3,6 m från byggnad. Eller max 1,8 m hög altan inom 3,6 m från byggnad.
Finns det någon chans att 1.8m gäller även i tomtgräns mot allmänning om man har byggnad nära denna gräns sen tidigare, dvs 3,6m eller kortare?

4,5m övertrumfar kanske det ändå.

Claes Sörmland
engs engs skrev:
Finns det någon chans att 1.8m gäller även i tomtgräns mot allmänning om man har byggnad nära denna gräns sen tidigare, dvs 3,6m eller kortare?

Jag kämpar just med att försöka förstå det.

Jag tror det är så här: Du får bygga 1,8 m högt plank/mur/altan inom 3,6 m från byggnad och det får strida mot detaljplanen (alltså t ex ligga på punktprickad mark). Men när det är inom 4,5 m från en gräns som t ex fastighetsgränsen eller en gräns mot allmän plats, väg eller samfällighet så kickar ett bygglovskrav in. Men om du får skriftligt grannemedgivande så neutraliseras bygglovskravet och du får bygga ditt 1,8 m höga högt plank/mur/altan bygglovsfritt.

Vem är då granne som har behörighet att skriva grannemedgivandet? Ja det är antingen din kvartersgranne om det är en sådan fastighetsgräns. Om det är en gräns mot en allmän plats så är det kommunen om den ligger under allmänt huvudmannaskap och om den ligger under enskilt huvudmannaskap och en förrättning har inrättat en gemensamhetsanläggning så är det anläggningssamfälligheten. Har man otur så är det en allmän plats under enskilt huvudmannaskap där ingen huvudman har utsetts i förrättning (fastighetsägaren duger inte för denne är inte huvudman menar lagstiftaren nu). Då går det enligt lagrådsremissen inte att få ett grannemedgivande, man får då ansöka om en anläggningsförrättning så att en gemensamhetsanläggning inrättas så att grannemedgivande kan ges. Eller söka bygglov.

Jag antar är den där skyddade uteplatsen som man enligt gällande rätt får anläggas inom 3,6 m från bostadshuset frågan gäller.

Den stryks från 1 oktober.

Det blir bygglovsfritt att att anlägga en altan som är max 1,2 m över marken och även bygglovsfritt att anlägga ett plank eller en mur som är maximalt 1,2 m över marken. Det gäller även alldeles vid fastighetsgränsen även om det är gräns mot kommunens skogsområde (gissar att det är en allmän plats i detaljplanen). Inget grannemedgivande krävs för detta.

Med skriftligt grannemedgivande så finns ännu större möjligheter för åtgärder inom 4,5 m mot gränsen:

[bild]

Handlar faktisk om två olika fall. När det gäller altanen/uteplatsen mot allmän mark som är fristående det handlar om. Frågan är vad som gäller då? dvs om man fortfarande får bygga något 1,2m högt eller om man måste hålla sig inom ramarna för uteplats som tidigare vilket legat runt 0,6m innan…? Väldigt nyfiken på vad som kommer gälla framöver!

Däremot skulle 1,2m vara guld värd på annat håll. Skulle vilja sätta in en altandörr 5m från tomtgräns men den avsats samt trappa ut vi skulle behöva bygga utanför hoppas jag kan klara detta måttet - och då kan vi bygga närmare än 4,5m från tomtgränsen. Men lite oklart om man verkligen får bygga just altan närmare än 1.2m utan grannes ok?

Tyvärr har jag hört från grannar på andra sidan att vår gemensamma granne inte är direkt medgörlig…

A Abyaby skrev:
Fängelse straff ????? Nu får du lugna ner dig.
Men bra är ju att du själv nu verkar ha identifierat det problemet jag har försökt beskriva i flera inlägg, dvs avsaknaden av kontakt mellan beslutsfattare och tjänstemän.
Fint så.
Det var du som förslog att det skulle vara tjänstefel, inte jag, och det är ett brott med fängelse i straffskalan.

Jag tolkar det som att du kommer fortsätta ställa tjänstemän till svars för politiska beslut som de inte har något med att göra mer än någon annan. Fegt och helt meningslöst tycker jag.

Claes Sörmland
Handlar faktisk om två olika fall. När det gäller altanen/uteplatsen mot allmän mark som är fristående det handlar om. Frågan är vad som gäller då? dvs om man fortfarande får bygga något 1,2m högt eller om man måste hålla sig inom ramarna för uteplats som tidigare vilket legat runt 0,6m innan…? Väldigt nyfiken på vad som kommer gälla framöver!
Du får fristående (ej i närhet av byggnad) bygga mur/plank/altan som är max 1,2 m över marken utan lov eller grannemedgivande. Du kan ha staket eller täcke på altanen som sticker upp mer än 1,2 m över marken men inte mur/plank med en högre höjd utan bygglov.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:

Regeringen vill lätta på reglerna för bygglov och göra det enklare för enskilda att bygga bostäder.​

– Det är ett massivt regelförenklingspaket och den största reformen på nästan 15 år, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson på en presskonferens.

Efter det nya förslaget som nu skickas på remiss till lagrådet skulle det gå att bygga flera komplementbyggnader som attefallshus på totalt 45 kvadratmeter inom detaljplan och 65 kvadratmeter utom detaljplan. Varje hus ska dock fortsättningsvis vara som störst 30 respektive 50 kvadratmeter. Regeringen vill också ta bort anmälningsplikten för attefallshus.

Det ska dessutom gå att göra tillbyggnader på upp till 30 kvadratmeter utan bygglov och vindsutrymmen ska få inredas för boende även när detaljplanen inte tillåter det.

Länk
Fantastiskt! Har gått och funderat på hur jag ska kunna fula mig till ett större inglasad altan än dom löjliga 15kvm så 30kvm blir ju kanon!

Du får fristående (ej i närhet av byggnad) bygga mur/plank/altan som är max 1,2 m över marken utan lov eller grannemedgivande. Du kan ha staket eller täcke på altanen som sticker upp mer än 1,2 m över marken men inte mur/plank med en högre höjd utan bygglov.
Men gäller det även inom 4,5m från tomtgräns?

A Abyaby skrev:
Jag tror att folk bygger kataloghus är för att det blir lättare att göra rätt i denna soppa med byggregler.
Att bygga efter platsens förväntningar verkar vara omöjligt eftersom byggnadsnämnden vet bättre än jag.
Jag själv har en fastighet där befintlig byggnad ligger på den lägsta punkten på fastigheten och då jag vill bygga till ett gästhus tyckte byggnaden att den blötaste platsen av alla skulle vara den mest logiska platsen att bygga på.
Med stor möda fick jag tillslut tillstånd till att bygga på den minst fuktiga platsen i närheten av huvudbyggnaden dock fortfarande på den lägsta delen av min fastighet där det egentligen är helt ologisk att bygga ett hus.
Det är pga bygg restriktioner som vi inte längre bygger hus enligt förnuftet inte pga av att vi medborgare inte är förnuftiga.
Det här verkar mest bygga på din anekdotiska upplevelse.
Folk bygger förstås kataloghus i de flesta fall för att det är billigare och med betydligt mindre arbetsinsats för byggherren.

U
Men gäller det även inom 4,5m från tomtgräns?
Jupp

engs engs skrev:

Jag tror det är så här: Du får bygga 1,8 m högt plank/mur/altan inom 3,6 m från byggnad och det får strida mot detaljplanen (alltså t ex ligga på punktprickad mark). Men när det är inom 4,5 m från en gräns som t ex fastighetsgränsen eller en gräns mot allmän plats, väg eller samfällighet så kickar ett bygglovskrav in. Men om du får skriftligt grannemedgivande så neutraliseras bygglovskravet och du får bygga ditt 1,8 m höga högt plank/mur/altan bygglovsfritt.
Så skulle jag också säga att det är, det är alltså två regler som båda måste vara uppfyllda för att man ska få bygga utan lov.
  1. 1,8 meter högt om nära egna huset, annars 1,2 m högt, och
  2. Grannmedgivande om 4,5 meter från gräns.
Reglerna gäller alltså kumulativt, om båda villkoren träffas måste båda uppfyllas.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.