mikethebik mikethebik skrev:
Du verkar väldigt störd och berörd över dessa nya regler.
Att övernitiska tjänstemän sätter käppar i hjulet för medborgarna med övernitiska tolkningar av regler är inget nytt, och dessa förändringar i regelverket är enbart positiva sett ur medborgarnas intresse.

Sett från en övernitisk tjänsteman som tvingas se på när en fastighetsägare gör en förändring eller tillbyggnad utan att behöva ha tillåtelse från sagda tjänsteman är ju förstås negativt.

Undrar fortfarande om du jobbar med detta och känner dig hotad.
Slappna av och se istället ett uns av frihet nalkas, även för de som själva är övernitiska och kanske behöver ett mått av frihet i sin inrutade vardag.
Nu pratade vi inte om de här nya reglerna, så jag vet inte hur vi hamnade här? Har du ingen kommentar till det jag faktiskt skrev?

Jag har redan svarat på detta. Du får bara acceptera att andra kan tycka annorlunda än dig utan att det beror på att de har något egenintresse som de behöver skydda. Bara för att du hävdar att något är enbart positivt gör inte att det är sant.

Redigerat:
Claes Sörmland
N Noseone skrev:
Om man har en attefallstillbyggnad om 15kvm innebär de nya reglerna att man kan utöka den med 15 till?
Om du menar bygga ut huset till 30 kvm, så ja.

N Noseone skrev:
Är bygglovsbefriade tillbyggnader, vilket väl är sk attefallstillbyggnad, undantaget från maximal byggnadsarea?
Om du syftar på byggnadsareabegränsning/byggrättsbegränsning genom bestämmelse i detaljplan så ja.

N Noseone skrev:
Dvs man kommer kunna bygga 30kvm utöver maximal BYA?
Ja. Notera dock vad de 30 kvm syftar på. Det är inte BYA utan en sorts kombo av två olika mått beroende på omständighet.

Redigerat:
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Om man har en attefallstillbyggnad om 15kvm innebär de nya reglerna att man kan utöka den med 15 till?

Är bygglovsbefriade tillbyggnader, vilket väl är sk attefallstillbyggnad, undantaget från maximal byggnadsarea?

Dvs man kommer kunna bygga 30kvm utöver maximal BYA?
Ja fast du får bygga totalt 45 om du bygger mer än ett hus. Så släng på 15 till på tillbyggnaden o ett litet förråd på 15kvm vid sidan av.

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Jobbigt, du får nog satsa på KBT
För att förtydliga så är jag inte alls emot förändring av landskapsbilden och byggnation.
Det jag vänder mig emot är att byggrestriktioner som anses vara berättigade ur ett kulturellt perspektiv och ska hjälpa till att bevara en det som är ”typiskt ” för en plats, nu plötsligt bidrar till en ganska påfallande förändring av byggstil.
Fick jag bestämma skulle vi släppas mera fria så vi kunde bygga hus som var anpassade efter våra enskilda behov, platsens begränsningar och som avspeglade den inneboende kreativiteten och konstnärskapet som bor i oss alla.
Se bara på de vackra byggnader som skapats innan alla restriktioner infördes.
Ex på det är fyrlängade Skåne gårdar, små billiga olikformiga bostadshus längs snirkliga gator i det som nu kallas kulturkvarter, hus med höga sten socklar som skyddar mot översvämningar, tillfälliga bostäder som fäbodar och putsfasader, stenfasder samt träfader som alla är valda utifrån plånbok, funktion och platsens specifika klimat.

• Gilla
  • Älska
PFO och 10 till
  • Laddar…
A Abyaby skrev:
För att förtydliga så är jag inte alls emot förändring av landskapsbilden och byggnation.
Det jag vänder mig emot är att byggrestriktioner som anses vara berättigade ur ett kulturellt perspektiv och ska hjälpa till att bevara en det som är ”typiskt ” för en plats, nu plötsligt bidrar till en ganska påfallande förändring av byggstil.
Fick jag bestämma skulle vi släppas mera fria så vi kunde bygga hus som var anpassade efter våra enskilda behov, platsens begränsningar och som avspeglade den inneboende kreativiteten och konstnärskapet som bor i oss alla.
Se bara på de vackra byggnader som skapats innan alla restriktioner infördes.
Ex på det är fyrlängade Skåne gårdar, små billiga olikformiga bostadshus längs snirkliga gator i det som nu kallas kulturkvarter, hus med höga sten socklar som skyddar mot översvämningar, tillfälliga bostäder som fäbodar och putsfasader, stenfasder samt träfader som alla är valda utifrån plånbok, funktion och platsens specifika klimat.
Det som skiljer då från nu är att då fanns det lokala byggtraditioner som styrdes just av platsens förutsättningar, tillgång på material och så vidare. Det finns inte kvar, utan nu beställer vi hus från en katalog och det är förhållandevis få som prioriterar att bygga utifrån platsens förutsättningar. Den bild du målar upp låter bra, men avspeglas tyvärr inte i verkligheten.

• Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det inte redan så? Bygger verkligen någon med spetsiga tak, och i så fall vad och varför? Jag gissar att så inte görs; jag ser i alla fall inget sånt framför mig när jag tänker efter. Däremot 1,5 plans garage och stall. Dessa kanske blir sällsyntare om folk inte orkar söka lov, men många jag tänker på är nog ändå större än 50 kvm.
I Skåne där det regnar och ibland också snöar på tvären är inte flata taklut en hitt.
Tänker också på de som har mycket snö, där känns brantare taklut att föredra.
Det är så klart mera material i ett tak med brantare taklut över en specifik byggyta men det verkade inte stoppa människor förr i tiden då man byggde behovs prioriterat i stället för som i dag plan och bygglovs prioriterat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Med spetsiga tak menade jag nog tak med vinklar över 30 grader eller så. Skulle säga att det under det finns minst ett par mellanlägen mellan det och platt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska vi ta altanerna nu? En BH-favorit tänker jag.

För att göra det tydligt när lovkrav för bygge av altaner inträder har man knappat in en variant av praxis från MÖD rakt in i lagtexten. Och man kombinerade det med plank och murar i samma reglering:

[bild]

D v s det blir nu direkt tydligt i lagtexten att marknära trädäck inte kräver bygglov. 1,2 över marken blir nu den uttryckligen högsta tillåtna höjden på bygglovsfria altaner om de inte placeras inom 3,6 m från en byggnad, där gäller 1,8 m. Lagstiftaren tror att detta kommer att bli norm (folk söker inte gärna bygglov) och leda till terrassering av altaner som en konsekvens. Mätning av höjd följer dagens praxis, från markytan när altanen är uppförd (marklov krävs numera uttryckligen för ändring av markens höjd mer än 0,5 m så detta vanliga kommunala mått införs nu i lagtexten)

Lagens nya skrivningar gör också att plank och mur som är maximalt 1,2 m eller 1,8 m höga beroende på avstånd till byggnad inte kräver bygglov. Återigen kan vi förvänta oss terrasserade plank och murar i bebyggelsemiljön p g a denna nya lagstiftning.
Lite nyfiken på om samma 0,6m gäller för uteplats placerad var som helst på tomten. Funderar på att anlägga en uteplats bredvid tomtgräns nära kommunens skogsområde. Kan nog lösa det inom 0.6 idag men är lite på gränsen…

Contrefort Contrefort skrev:
Så du menar att alla kommunala tjänstemän ska notera allt missnöje de får ta del av, sammanställa det och skicka till? Regeringen? Alla riksdagsgrupper? Det verkar opraktiskt, extremt resurskrävande och inte särskilt givande. Och du tycker att det ska vara brottsligt för varje tjänsteman som inte deltar i detta? Varför skulle det vara mer demokratiskt att medborgarnas missnöje går via tjänstemännen än direkt till politikerna?

För övrigt syftar jag inte på situationen att någon framför synpunkter direkt till en tjänsteman. Jag syftar på de i till exempel det här forumet som spyr galla över tjänstemän utan att de behöver ha gjort något fel, utan bara följt reglerna. Ska tjänstemännen sättas i fängelse eller få böter för att inte gå in på det här forumet, samla in missnöje och vidarebefordra till någon odefinierad politikergrupp?
Direkta samtal med politiker är väldigt svårt att få till, tro mig jag har verkligen försökt. Däremot sker direkta samtal med tjänstemän i stort antal då vi behöver få hjälp att tolka lagar och regler. Då uppstår en helt unik situation där tjänstemänen får insyn i ett stort antal medborgares behov, drömmar och önskningar. Det är så klart en stor blandning av problem och önskemål som tjänstemannen får sig till del men med en liten stunds reflektion kan man nog sålla ut väldigt viktig information till beslutsfattarna som alla säger sig arbeta i våra och landets intressen. I stället för att sträcka på ryggen och bara hänvisa till lagen utan att göra det lilla arbetet av reflektion känns nästan som om det skulle vara omöjligt. Det känns som ett större arbete för en normalt funtad tjänsteman att tex försöka förtränga att man tvinar någon att riva sitt attefallshus för 1 miljoner kronor för att de hamnat 30 cm fel än att se problemen av super strikta byggregler som inte tar hänsyn till att det är människor det handlar om.
Nu var detta bara ett av de ex som går att läsa om. Annat ex är den som måste riva ner sin nya husfasad av puts för att den inte sökt lov.
Jag skulle i varje fall ha svårt med ett sånt arbete och det mint ansträngande vore då för mig att återkoppla till politikerna om konsekvenserna av allt för strikta regler.

• Gilla
sin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du menar bygga ut huset till 30 kvm, så ja.

Om du syftar på byggnadsareabegränsning/byggrättsbegränsning genom bestämmelse i detaljplan så ja.

Ja. Notera dock vad de 30 kvm syftar på. Det är inte BYA utan en sorts kombo av två olika mått beroende på omständighet.
Jo, det va huset jag syftade på.
I mitt fall skulle de nya 15kvm sitta ihop med huset och "förlänga" den gamla tillbyggnaden.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Grannens Häck
Kan stödmur på 1.2m uppföras i tomtgräns?

mattias.rask mattias.rask skrev:
Lite nyfiken på om samma 0,6m gäller för uteplats placerad var som helst på tomten. Funderar på att anlägga en uteplats bredvid tomtgräns nära kommunens skogsområde. Kan nog lösa det inom 0.6 idag men är lite på gränsen…
0,6 ? Vad menar du med 0,6 m?

A Abyaby skrev:
0,6 ? Vad menar du med 0,6 m?

Bygglovsbefriad altan​

Du behöver inte bygglov för en altan vars golv är lägre än 0,6 meter över mark, oavsett var på tomten du placerar den. Även en högre altan kan byggas utan bygglov om samtliga punkter nedan är uppfyllda:

A Abyaby skrev:
Direkta samtal med politiker är väldigt svårt att få till, tro mig jag har verkligen försökt. Däremot sker direkta samtal med tjänstemän i stort antal då vi behöver få hjälp att tolka lagar och regler. Då uppstår en helt unik situation där tjänstemänen får insyn i ett stort antal medborgares behov, drömmar och önskningar. Det är så klart en stor blandning av problem och önskemål som tjänstemannen får sig till del men med en liten stunds reflektion kan man nog sålla ut väldigt viktig information till beslutsfattarna som alla säger sig arbeta i våra och landets intressen. I stället för att sträcka på ryggen och bara hänvisa till lagen utan att göra det lilla arbetet av reflektion känns nästan som om det skulle vara omöjligt. Det känns som ett större arbete för en normalt funtad tjänsteman att tex försöka förtränga att man tvinar någon att riva sitt attefallshus för 1 miljoner kronor för att de hamnat 30 cm fel än att se problemen av super strikta byggregler som inte tar hänsyn till att det är människor det handlar om.
Nu var detta bara ett av de ex som går att läsa om. Annat ex är den som måste riva ner sin nya husfasad av puts för att den inte sökt lov.
Jag skulle i varje fall ha svårt med ett sånt arbete och det mint ansträngande vore då för mig att återkoppla till politikerna om konsekvenserna av allt för strikta regler.
Du kan ju önska att det vore på det här sättet, men det är det inte, så att attackera tjänstemännen skapar bara en dålig arbetsmiljö och leder inte till det du vill. Att då dessutom hota dessa tjänstemän med ett potentiellt fängelsestraff för att inte trots detta göra på det sätt du vill för bara detta värre.

Ditt resonemang bygger också på en felaktig premiss att det skulle finnas en kommunikationsväg från kommunala tjänstemän till de politiker som stiftar lagarna. Något sådant finns inte.

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Kan stödmur på 1.2m uppföras i tomtgräns?
Man behöver även tänka på marklov om man skall återfylla...

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.