P
Discoman Discoman skrev:
Jag missar din poäng? Den försvann 2008 och det skrevs mycket om det innan det som jag minns det i alla fall.
Det var dock inte "när man tog bort fastighetsskatten", utan innan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det var förvisso så, men det var ju innan den avskaffades, inte när den avskaffades.
P pmd skrev:
Det var dock inte "när man tog bort fastighetsskatten", utan innan.
Nu tycker jag ni märker ord…

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
Behöver vi ge en grundkurs i temporallogik?
😎

• Haha
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Varje politiker i ansvarig ställning (samt även andra) borde ständigt göra revision på sin ekonomiska planer för att se om alla utgifter verkligen är nödvändiga. Så måste vi alla göra som privatpersoner, så varför ska inte våra härskare behöva göra så?
Det är i alla fall meningen att folk på finansdepartementet ska göra det inför varje ny budget.
P pmd skrev:
Winston Churchill sa något djupsinnigt om demokrati och varför vi fortsätter att tillämpa det trots att det är det sämsta av styrelseskick …
Det där blev ju missvisande, så här lyder det:
”Demokrati är den värsta formen av styrelse, bortsett från alla andra former som man prövat tidigare.”
Det är alltså inte det sämsta utan det bästa av alla man har prövat.

• Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Varje politiker i ansvarig ställning (samt även andra) borde ständigt göra revision på sin ekonomiska planer för att se om alla utgifter verkligen är nödvändiga. Så måste vi alla göra som privatpersoner, så varför ska inte våra härskare behöva göra så?
Är det verkligen sant att vi privatpersoner måste se över våra ekonomiska planer ständigt för att se om alla utgifter är nödvändiga?

Min bild är snarare att de flesta har utgifter som strikt inte är nödvändiga.

• Gilla
oscar_uppsala och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag läste kanske lite för hastigt, men jag såg ingenting om säkerhetsaspekter, t.ex. att säkerställa att registret inte kan komma att läsas av främmande makt.
Tja, nu är det svensk myndighet i allmänhet, och här LMV i synnerhet, så du kan vara lugn, hela registret kommer självklart läcka ut till alla ondsinta främmande makter, det är t.o.m troligt att LMV kommer skicka all data utomlands helt frivilligt.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag förstår inte alls hur du ser att man ska kunna bo kvar ändå? Sätta en fastighetsskatt som baseras på vad du köpt huset för? Det vore väl då den enda rimliga lösningen.

Jag ser bara området jag bor i. För 10-15 år sedan kostade husen 2-3 miljoner kronor. Nu ligger de på 5-7 miljoner.

De gamla som köpte husen här på 60-80 talet hade inte haft en chans att bo kvar om den gamla fastighetsskatten var kvar. Priserna hade inte ökat lika mycket, det är klart, men det hade ökat och folk hade tvingats flytta.

Samma sak så hade inga fattiga som ärvt stugor på tex västkusten kunnat ha råd att ha kvar dom. Perfekt för rika att köpa stugorna ist!
Den gamla fastighetsskatten hade ett antal begränsningsregler som ingen vill låtsas om när man skäller på den.

Ossian K Olsson
L lat skrev:
Den gamla fastighetsskatten hade ett antal begränsningsregler som ingen vill låtsas om när man skäller på den.
Du får gärna förklara de reglerna och hänvisa till var de fanns!

Z ZipLock skrev:
Jag tror staten passar på att försöka lösa ett problem innan det uppstår. När gängkriminella och deras lite mer förfinade släktingar inser hur lätt det är att kapa en bostadsrättsförening eller åtminstone använda den för att tvätta pengar blir det inte roligt.
Kapade föreningar är nog otroligt mycket mer vanligt än de flesta tror, gissar jag. Föreningen vi flyttade från när vi köpte hus hade en aktiv stämning mot tidigare ordförande och ekonomiansvarig (resten av styrelsen var passiv och sket i allt).

Stämningen låg på för ca 50 Mn kronor. Rätt stor förening. Stockholm, förort, inte speciellt utsatt område så man kan inte skylla på att folk inte engagerade sig pga språk iaf.

Pengarna försvann under några års tid mest genom att den förvaltare som anlitades fakturerade alldeles för högt för det som gjordes, fakturerade för diverse kostnader trots helentreprenad, och gjorde ett uselt jobb. Många onödiga jobb. Hissarna byttes ut, och de nya passade inte i schakten med stillestånd och dyra reparationer till följd. Osv. Den summan kunde varit större men man slutade räkna och leta när man kom x år bakåt i tiden.

Inte känt publikt, inte stått någonstans. Varför skulle man vilja skylta med det? Så hur många andra är i liknande situationer?

Claes Sörmland
Z ZipLock skrev:
Jag tror staten passar på att försöka lösa ett problem innan det uppstår. När gängkriminella och deras lite mer förfinade släktingar inser hur lätt det är att kapa en bostadsrättsförening eller åtminstone använda den för att tvätta pengar blir det inte roligt.
Det är faktiskt sant. BRFer är verkligen no questions asked när det kommer till pengaflödena. Perfekt att slussa stora summor igenom. Slås väl egentligen bara av ideella föreningar och samfällighetsföreningar i brist på kontroll.

P pmd skrev:
Knappast. Vad har staten för intresse av att de skadliga produkterna blir färre? Då minskar ju inkomsterna.
Förbud mot skadliga produkter gör däremot nytta i och med att de skadliga produkterna försvinner.
Så du tänker att stater agerar som vinstdrivande företag och försöker maximera intäkterna? 🤔

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.