Claes Sörmland
Tumskruvarna dras åt och man lägger grunden för att kunna beskatta bostadsrätter på samma sätt som bostadsfastigheter i en ny reformerad fastighetsskatt. Vänta tio år!

• Gilla
  • Arg
  • Älska
  • Ledsen
  • Haha
Jörgen Petersson1 och 11 till
  • Laddar…
tommib
Jag ser inte riktigt varför man inte skulle kunna beskatta bostadsrättsföreningarna i sig. Dessa har man ju redan i lantmäteriets register. De får sedan fördela ut skatteandelen efter andelstal.

Samtidigt tror jag också, tyvärr, att fastighetsskatten kommer tillbaka. Det är för attraktivt som skattebas för att inte utnyttja. Vi kan förmodligen också förvänta oss gåvo- arvs- och förmögenhetsskatt igen. Stålarna ska in.

• Gilla
Alti och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag ser inte riktigt varför man inte skulle kunna beskatta bostadsrättsföreningarna i sig. Dessa har man ju redan i lantmäteriets register. De får sedan fördela ut skatteandelen efter andelstal.

Samtidigt tror jag också, tyvärr, att fastighetsskatten kommer tillbaka. Det är för attraktivt som skattebas för att inte utnyttja. Vi kan förmodligen också förvänta oss gåvo- arvs- och förmögenhetsskatt igen. Stålarna ska in.
Om bostäder beskattas löpande istället för enbart vid försäljning så ökar det iaf rörligheten på bostadsmarknaden...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib
Ja, det är en i vissa avseenden positiv effekt. Då får man nog ta bort skatten vid försäljning dock, för att undvika dubbel beskattning.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
S Staffan-N skrev:
Om bostäder beskattas löpande istället för enbart vid försäljning så ökar det iaf rörligheten på bostadsmarknaden...
Också ett bra sätt att få fattiga gammal att flytta från områden som blivit dyra och på så sätt öka segregationen! Kanonbra!

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
N
S Staffan-N skrev:
Istället för är en sak! Både och en helt annan och mer sannolik tyvärr.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
tommib tommib skrev:

Det vore sista spiken i kistan för min del i alla fall. Betalar väldigt mycket skatt genom företaget och man känner redan att man blir rånad med tanke på utvecklingen i detta land som är allt annat än positiv. Det finns en gräns för hur mycket man är beredd att acceptera.

• Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Också ett bra sätt att få fattiga gammal att flytta från områden som blivit dyra och på så sätt öka segregationen! Kanonbra!
Jag minns när man tog bort fastighetsskatten. Då var det många snyft-artiklar om äldre som tvingades flytta från Kärringön och andra områden som ökat väldigt mycket i pris.
Min uppfattning är att om något har ökat segregationen så är det just att ta bort skatten. Det borde gå att lösa på ett annat sätt för dom få äldre som inte kan bo kvar.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Min uppfattning är att om något har ökat segregationen så är det just att ta bort skatten.
Logiken i den meningen fattar jag inte.

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Det finns en viss rimlig logik i att registreringen av ägare, pantsättning osv. skall ses som myndighetsutövning. Det nuvarande systemet där den här registreringen sker lokalt i föreningarna innebär risker.

Om en förening har dålig koll på sitt register så kan det innebära stor skada för enskilda medlemmar, så stor skada att en enda felaktigt hanterad pantskrivning skulle kunna tvinga föreningen i konkurs. Just det har såvitt jag vet aldrig inträffat. Men det är orimligt att hantera ett så värdefullt register på närmast ideel grund.

Sedan frågan om individuell "fastighetsskatt" på bostadsrättslägenheter. Jag tror tyvärr också att vi kommer att få tillbaka fastigehtsskatten, men då även på bostadsrättet. Det är ju idag fastighetsskatt eller avgift även på fastigheterna, som föreningen betalar. Men de har samma taxeringsvärde som om det vore hyreshus. ingen koppling till marknadsvärdet av de enskilda lägenheterna.

Men det är en annan fråga. Visserligen svårare att införa en skatt om det inte finns något offentligt register över vilka bostadsrätter det finns.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Discoman Discoman skrev:
Jag minns när man tog bort fastighetsskatten. Då var det många snyft-artiklar om äldre som tvingades flytta från Kärringön och andra områden som ökat väldigt mycket i pris.
Min uppfattning är att om något har ökat segregationen så är det just att ta bort skatten. Det borde gå att lösa på ett annat sätt för dom få äldre som inte kan bo kvar.
Jag förstår inte alls hur du ser att man ska kunna bo kvar ändå? Sätta en fastighetsskatt som baseras på vad du köpt huset för? Det vore väl då den enda rimliga lösningen.

Jag ser bara området jag bor i. För 10-15 år sedan kostade husen 2-3 miljoner kronor. Nu ligger de på 5-7 miljoner.

De gamla som köpte husen här på 60-80 talet hade inte haft en chans att bo kvar om den gamla fastighetsskatten var kvar. Priserna hade inte ökat lika mycket, det är klart, men det hade ökat och folk hade tvingats flytta.

Samma sak så hade inga fattiga som ärvt stugor på tex västkusten kunnat ha råd att ha kvar dom. Perfekt för rika att köpa stugorna ist!

H hempularen skrev:
Det finns en viss rimlig logik i att registreringen av ägare, pantsättning osv. skall ses som myndighetsutövning. Det nuvarande systemet där den här registreringen sker lokalt i föreningarna innebär risker.

Om en förening har dålig koll på sitt register så kan det innebära stor skada för enskilda medlemmar, så stor skada att en enda felaktigt hanterad pantskrivning skulle kunna tvinga föreningen i konkurs. Just det har såvitt jag vet aldrig inträffat. Men det är orimligt att hantera ett så värdefullt register på närmast ideel grund.
Jag tror staten passar på att försöka lösa ett problem innan det uppstår. När gängkriminella och deras lite mer förfinade släktingar inser hur lätt det är att kapa en bostadsrättsförening eller åtminstone använda den för att tvätta pengar blir det inte roligt.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag förstår inte alls hur du ser att man ska kunna bo kvar ändå? Sätta en fastighetsskatt som baseras på vad du köpt huset för? Det vore väl då den enda rimliga lösningen.

Jag ser bara området jag bor i. För 10-15 år sedan kostade husen 2-3 miljoner kronor. Nu ligger de på 5-7 miljoner.

De gamla som köpte husen här på 60-80 talet hade inte haft en chans att bo kvar om den gamla fastighetsskatten var kvar. Priserna hade inte ökat lika mycket, det är klart, men det hade ökat och folk hade tvingats flytta.

Samma sak så hade inga fattiga som ärvt stugor på tex västkusten kunnat ha råd att ha kvar dom. Perfekt för rika att köpa stugorna ist!
Jag har inte en lösning hur det ska fungera. Kanske undantag för vissa eller en skatt baserat på värdet+inkomst?
Men inom nationalekonomi brukar en fastighetsskatt argumenteras som en av de verktyg som fungerar bäst för att minska ekonomiska klyftor. Tex hade en fastighetsskatt motverkat att priserna gått upp lika mycket. I teorin då. Det läggs ju på den totala kostnaden för att bo. Sen spelar ju även andra saker roll såklart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.