3 131 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Reducerad area på huvudledning
Har just fnulat in ca 10 m överbliven EKKJ 5G6 i mellanbjälklaget för att mata en andra gruppcentral.
Helst skulle jag vilja ansluta den nya gruppcentralen direkt före eller möjligen direkt efter huvudbrytaren i central #1, men insåg just att kabeln dit från mätarskåpet är felmärkt (av en elektriker
) och är 10 mm2. (Det är fyrledare, så det kan inte gärna vara något klenare, vilket jag borde tänkt på tidigare.)
Nu får det väl bli så att den nya gruppcentralen hamnar under en befintlig 300 mA JFB och 3x16A säkringar i den existerande centralen, men den lätt akademiska frågan är:
Får man reducera arean på en matarledning i bortre änden om det sätts upp en skylt om detta i mätarskåpet?
Helst skulle jag vilja ansluta den nya gruppcentralen direkt före eller möjligen direkt efter huvudbrytaren i central #1, men insåg just att kabeln dit från mätarskåpet är felmärkt (av en elektriker
Nu får det väl bli så att den nya gruppcentralen hamnar under en befintlig 300 mA JFB och 3x16A säkringar i den existerande centralen, men den lätt akademiska frågan är:
Får man reducera arean på en matarledning i bortre änden om det sätts upp en skylt om detta i mätarskåpet?
Om du delar upp matningen till undercentralen till femledare så 'nemas problemas'! Du har ju en PEN-plint att ansluta på i central 1. I princip enda anledninge till att du har 10mm2 mellan mätarskåpet och centralen är kravet på minst 10mm2 i PEN-ledaren. 5G6:an klarar att knäppa huvudsäkringarna om dom inte är sjukt stora så det ska heller inte vara något problem.
Men får man verkligen ändra area på en ledning utan att säkra av emellan?
Det är ju lätt att man missar att det är 6 kvadrat som är begränsande om det sitter 10 kvadrat innan?
Det är ju lätt att man missar att det är 6 kvadrat som är begränsande om det sitter 10 kvadrat innan?
Att skarva ihop olika kabel-typer/-areor på en ledning är inte otillåtet om man ser till att noga märka och dokumentera allt i vanlig ordning ska väl tilläggas.
Just i fallet med matning av undercentraler har jag sett detta på flera ställen och har inte sett någonstans att det inte skulle vara tillåtet. Så länge alla säkerhetskravav typen utlösningsvillkor etc är uppfyllda. Man får också anta att om undercentralen skall byggas ut så kontrolleras matningen av densamma...
Klicka här för att svara