På mitt brenderup d1000 sa säljaren att det enda som skiljde på d1250, d1000 och d750 va vilka däck som satt på. Tror det är 1350kg axel.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Gamla reglerna gjorde att många vagnar klassades ner för att få dras med B-kort. Därför kan det vara svårt att hitta gamla begagnade vagnar med vettiga vikter.
Man ska tänka på att straffen för överlast står procentuellt i förhållande till lastvikt, därför blir överlast med en stadig men nerklassad vagn snabbt grovt brottsligt.
Extremfallen är tex husvagn med 60kg lastkapacitet. Redan 30kg överlast i en 1500kg tung vagn är 50% överlast och åklagare missköter sitt jobb om hen inte drar körkortet.
Jag köpte ny vagn efter 2års letande på Blocket.

• Gilla
oas
  • Laddar…
Är det någon som vet om det är omständligt att klassa upp släp?

Tänker om jag nu har axel, Kul handske, påskjutsbroms osv. Som är klassat för 1000kg eller mer så borde det ju mer eller mindre bara vara att rulla in och klassa upp det? :thinking:

M
Mina däck på kärran har belastningsindex 92, det är 630kg max last.
När det gäller det lagliga/mindre lagliga, så är resonemanget bland poliser, dom som jag har pratat med, att man väldigt ofta ser mellan fingrarna när Svensson med B-kort i ren oaktsamhet lastat för mycket på släpkärran. Däremot om dom stoppar någon som har E-behörighet, eller med en kärra som inte får dras av bilen ifråga från första början, då är dom hårdare. Samma med kategorin yrkeschaufförer, för då ser man det som ett beteendefel och kategoriskt.

Och nej, ingen generalisering från min sida, det finns säkert trafikpoliser (dom är ganska få idag, från 1200 på 90-talet till under 200 idag) som är lika nitiska mot alla.

• Gilla
oas och 1 till
  • Laddar…
K
G GargamelSE skrev:
Om bevattningen inte räcker, så får föraren ta den tid det tar att slänga på ett heltäckande kapell eller liknande.

Och det kan damma flera hundra meter bakom en lastbild med grus/sand, speciellt när det knappt blåser/ligger i lä.

Och personligen skiter jag i om det tar längre tid eller det "kostar mer" för det lasset.
I längden är det billigare än att lacka om bilen varje år.
Håll avstånd då, personligen skiter jag i lacken på din bil!

• Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
JanneJanne123
Råkade ut för detta i veckan faktiskt. Höll väldigt bra avstånd, men problemet var att det var en tvåfilig väg, så vid den högst lagliga och trafiksäkra omkörningen i ytterfilen fick jag en rejäl omgång grus blåsandes på mig.

G
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Råkade ut för detta i veckan faktiskt. Höll väldigt bra avstånd, men problemet var att det var en tvåfilig väg, så vid den högst lagliga och trafiksäkra omkörningen i ytterfilen fick jag en rejäl omgång grus blåsandes på mig.
Enligt @Kortling så ska du hålla minst 5 mils avstånd för han skiter i att sin last förstör andras egendomar.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Hämtade 13st grundade 145x22 4,8m och en 4,2m ikväll.
Blev 7st i vardera hög, förskjutet då det inte ryms med överhäng mot draget med två högar.
Ser väl hyffsat ut??
Släpvagn lastad med staplade träplankor av olika längder, säkrade med orange spännband på en snöbelagd yta på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VolvoBm218 VolvoBm218 skrev:
Blev 7st i vardera hög, förskjutet då det inte ryms med överhäng mot draget med två högar.
Ser väl hyffsat ut??
[bild]
Ser väl inget större fel mer än avsaknaden av lampa bakåt.

Ser väl hyffsat ut??
[bild]
Lite svårt att de på bilden, men med ganska flacka vinklar på banden kan man fundera på risken för glidning. Och om det inträffar kan eventuellt fästöglorna för bandet som går runt bunten få det lite kämpigt då vinkeln för dessa då blir helt fel.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
E
Ser väl hyffsat ut??
[bild]
Lite sent, men nej det där ser inte ok ut. Vad tror du händer om du tvärbromsar? Inte en chans att de där spännbanden ger så mycket nedåtriktad kraft att den orkar hålla emot.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Klart det hade varit bra med mer nedåtkraft, men då högarna är loopsurrade skulle jag tro att banden håller för 0,9g framåt.
Tycker att det ser bra ut.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
E erkka skrev:
Lite sent, men nej det där ser inte ok ut. Vad tror du händer om du tvärbromsar? Inte en chans att de där spännbanden ger så mycket nedåtriktad kraft att den orkar hålla emot.
Tycker det ser helt okej ut. De kommer klämmas mer och mer om de skulle tryckas framåt. Det som kan diskuteras isåfall är vad som går sönder först... lastöglorna. Spännbandet eller virket. Men nått mpste gå sönder innan de kan flyga iväg

• Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Jag surrar det mesta från brädgården på detta sätt. Detta är egentligen det sämsta lastfallet eftersom högen är smal och vinkeln på banden därmed blir flack. Kompletterar man detta med ett sling runt främre änden på högen är saken biff. Dock är problemet begränsat, även om högen vid en krock kommer röra sig ett par decimeter framåt så är det ingen fara för liv pga det.

E
A Alexn72 skrev:
Tycker det ser helt okej ut. De kommer klämmas mer och mer om de skulle tryckas framåt. Det som kan diskuteras isåfall är vad som går sönder först... lastöglorna. Spännbandet eller virket. Men nått mpste gå sönder innan de kan flyga iväg
Problemet är att i detta fall så kommer lasten/brädorna att glida framåt av en krock eller hård inbromsning.
Detta då den nedåtriktade kraften / friktionen mot underlaget inte räcker att hålla emot dessa krafter.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.