93 284 läst ·
453 svar
93k läst
453 svar
Recensera min lastning
Ja, den lagen kom så sent som 1962.M Micro skrev:
Brottsbalken.
23 kap. 4 §
Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.
[bild]Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det.
[bild]Varje medverkande bedöms efter det uppsåt eller den oaktsamhet som ligger honom till last. Ansvar som är föreskrivet för gärning av syssloman, gäldenär eller annan i särskild ställning skall ådömas även den som tillsammans med honom medverkat till gärningen.
[bild]Vad som sägs i denna paragraf skall inte gälla, om något annat följer av vad för särskilda fall är föreskrivet.
Tillägg:
Sen lär det aldrig i historen ha skett att en hjullastarförare har blivit dömd för medhjälp till grov överlast, men tekniskt sett så är det ju ett brott att medvetet ge någon överlast.
Hur känsliga bilar har ni egentligen? Min bil tål damm. Den tål även regn och blåst.Rkarlsson skrev:
För mer pratar vi inte om, inte ens om man ligger och slickar lastbilen i arschlet.
Och än en gång förtydligar jag:
Jag försvarar inte att det dammar.
Det är dock ett ickeproblem.
Kan man inte med det så ska man inte ut i trafiken överhuvudtaget. Det räcker ju med att en lastbil går ut på vägrenen för att släppa förbi för att det ska damma av hel*ete rent ut sagt.
Och för övrigt ger jag mig faan på att den som då ligger bakom och svär över att det dammar sekunderna innan svor över att lastbilen inte hade gått ut på vägrenen.
Nåja, nu är vi för långt ifrån. Men de ska då ge fan i att gå ut i vägrenen om de drar upp skit, det är oftast tyngre skit som de drar upp med däcken vare sig det är lastbil eller personbilar och det om något skadar när de skjuter iväg stenar och skit.R Robban_C skrev:Hur känsliga bilar har ni egentligen? Min bil tål damm. Den tål även regn och blåst.
För mer pratar vi inte om, inte ens om man ligger och slickar lastbilen i arschlet.
Kan man inte med det så ska man inte ut i trafiken överhuvudtaget. Det räcker ju med att en lastbil går ut på vägrenen för att släppa förbi för att det ska damma av hel*ete rent ut sagt.
Och för övrigt ger jag mig faan på att den som då ligger bakom och svär över att det dammar sekunderna innan svor över att lastbilen inte hade gått ut på vägrenen.
Så länge de håller skyltad hastighet så ser jag inga bekymmer överhuvudtaget, jag håller avstånd och brukar ha folk ända upp i min dragkrok
den publikationen gäller inte privatpersoner. Det finns inget ägaransvar för privatbilister.R Robban_C skrev:Sidan 13, första meningen:
[länk]
Exakt vilken lag det är passar jag på för jag är inte advokat men nu har du fått en källa. Däremot jobbar jag inom mark och anläggning och har en hel radda bokstäver på körkortet. Du kanske skulle prova att lita på dom som uttalar sig inom sitt yrke?
Ang surrning så kan du väl surra med presentsnöre om du vill men det betyder ju inte att det är lagligt, eller hur? Det kanske till och med kan passera när länsman vill veta hur du har gjort. Men har du surrat med utrustning som är avsedd för lastsurrning och använt denna utrustning på rätt sätt så är ju chansen betydligt större att du kommer hem utan böter.
Och tipset från coachen här är att böter är den lindrigaste av dom möjliga påföljderna. Andra potentiella påföljder är att ställa fordonet tills man har ordnat korrekt lastsurrning eller indraget körkort.
Men det var väl dumt att jag nämnde att man kan bli av med körkortet för då ska väl det också ifrågasättas antar jag.
Du har säkert bra koll på vad du håller på med, men här blir du ett exempel på varför man inte rakt av ska lita på vad folk säger. Jag hade en rätt bestämd uppfattning om att du hade fel på dessa två punkter givet det jag kan om trafikförordningar och lagar, men ville ändå höra vad du hade för grund för det du säger. Nu fortsätter du att ha en rätt hög svansföring i frågan och tycker tillochmed att jag bara ska svälja det du säger bara för att Du har jobbat länge med transporter. Det är ett dåligt skäl.
Jag skulle säga att det inte finns någon trafikförordning som förhindrar presentsnören, lagstiftaren säger bara hur lasten ska sitta fast, inte hur det går till. Vidhåller du att det är olagligt för du nog visa var det står att certifierad utrustning ska användas. Där man beskriver vad lastsäkringen ska tåla står det inget om detta.
RKarlsson:
Ja, så är det men du vet ju också vilket liv det kan vara på en del. "Varför kan dom inte gå åt sidan så man kan komma förbi?" etc.
Passar på att nämna att det kan finnas en anledning att inte gå åt sidan och det kan vara att man inte litar på vägrenens bärighet. Inte kul att trycka sönder vägkanten och lägga sig i diket.
Det kan också vara så att man har högt skåp och byig sidvind. Då vill man gärna ha lite marginaler.
Detta sista skriver jag allmänt riktat för att en del bilister inte har koll på sånt här.
Ja, så är det men du vet ju också vilket liv det kan vara på en del. "Varför kan dom inte gå åt sidan så man kan komma förbi?" etc.
Passar på att nämna att det kan finnas en anledning att inte gå åt sidan och det kan vara att man inte litar på vägrenens bärighet. Inte kul att trycka sönder vägkanten och lägga sig i diket.
Det kan också vara så att man har högt skåp och byig sidvind. Då vill man gärna ha lite marginaler.
Detta sista skriver jag allmänt riktat för att en del bilister inte har koll på sånt här.
Gärna 1000kr extra för ett helt lass, typ 65 ton eller vad är max idag..R Robban_C skrev:
För 1000kr, så hinner nog föraren täcka sin last minst 20 gånger och ändå gå med vinst..
Då får man planera körningen, min 90hk bil har inga problem att köra om lastbilar =) Innan när det fanns fler bredare vägrenar mot grannstaden så vägrade jag gå ut i den där renen, för att där var en del cyklister och mopeder och dylikt som körde där.R Robban_C skrev:RKarlsson:
En tung bil ska inte behöva riskera att köra nära kanter överhuvudtaget.
Men man kommer inte ifrån de som tvunget ska om i alla lägen. Synd de inte respekterade mig ens när man till och med satte upp en liten skylt om barn i bil.
Nu får du väl ändå ge dig nån gång?MathiasS skrev:
Vi pratade inte privatbilister. Vi pratade lastbilar som lastas i bergtäkter.
Vi pratade heller inte om ägaransvaret. Vi pratade om lastmaskinsförarens ansvar.
Men du MÅSTE nödvändigtvis ha rätt, eller hur?
Att just du skulle ha fel, det finns inte på världskartan antar jag?
Och därför försöker du på alla sätt ändra fokus så att det ska passa din inställning. Bra jobbat.
Och sen ska du börja vara otrevlig också och börja prata om "svansföring", moget. Riktigt moget.
Lastsäkring:
Det finns massor av regler om lastsäkring. Ta bara att utrustningen för lastsurrning ska vara godkänd enligt EN12195-X.
Tror du att dina skosnören är det?
Nu har du fått en källa på det också.
Nu kommer jag inte att ägna dig en enda sekund till för såna som du är helt enkelt inte värda min tid.
Jag skrev i den här tråden därför att jag kan betydligt mer om det här än folk i gemen men på det här forumet ska man tydligen inte försöka hjälpa till med yrkeskunskaper för det finns alltid nån "privatare" som sätter en ära i att ifrågasätta allt som proffsen gör.
Nu vet jag inte var du bor, men jag bor i Stockholm och kör essingeleden+e4 till vardags. Problemet är att man KAN inte ligga på så långt avstånd till bilen framför, släpper man av så åker nån annan in framför. Har sen 2014 fått byta 4 rutor tror jag, då har jag inte bytt när sprickan uppkommit utan hållit ut så länge det gått. Problemet är inte enbart att det dammar, utan att det hamnar grus på vägen. Givetvis kan annat än lastbilar dra ut grus på vägen. SUVar utan stänkskydd bak är värst att dra upp grus man får i rutan. Speciellt de där som köpt en bil de inte klarar att styra och går ut på vägrenen framför en, gärna först köra om, sen slicka betongsuggorna och dra upp gruset där...
Jag tycker snarare de som inte klarar att lasta så det inte far ut grus ska ut i trafiken. Med detta sagt så är det ju långt ifrån alla, snarare tvärt om, av grusbilarna som dammar överjävlulskt, kanske för att de bara gör det de första 500m på motorvägen, jag vet inte... Sen har jag förståelse för att ni som jobbar inom detta blir pressade att jobba så snabbt som möjligt.
Jag är fö sugen på att gå ut på vägen och sopa, för sen en vecka ligger ett lass grus på vägen där barnen cyklar mm. - tror jag sen en granne fick ett lass grus levererat. Misstänker att det legat lite vid lemmen som hoppat ut när lastbilen fick upp farten...
Jag tycker snarare de som inte klarar att lasta så det inte far ut grus ska ut i trafiken. Med detta sagt så är det ju långt ifrån alla, snarare tvärt om, av grusbilarna som dammar överjävlulskt, kanske för att de bara gör det de första 500m på motorvägen, jag vet inte... Sen har jag förståelse för att ni som jobbar inom detta blir pressade att jobba så snabbt som möjligt.
Jag är fö sugen på att gå ut på vägen och sopa, för sen en vecka ligger ett lass grus på vägen där barnen cyklar mm. - tror jag sen en granne fick ett lass grus levererat. Misstänker att det legat lite vid lemmen som hoppat ut när lastbilen fick upp farten...
R Robban_C skrev:Hur känsliga bilar har ni egentligen? Min bil tål damm. Den tål även regn och blåst.
Problemet är inte alls att det dammar. Det spräcker inte rutor. Det förstör inte lack eller något annat heller. Det kommer inte in i kupén på bilar med kupéluftfilter, dvs dom flesta från 90-talet och framåt.J JohanLun skrev:
Däremot är gruset ett problem men det är ytterst sällan det spills grus från lastbilar. Ja, jag vet att det har hänt men det är ytterst sällan.
Ja, om vi bortser från det som "spills" avsiktligt vintertid då förstås.
Nu efterkonstruerar du. Du har själv sagt att det gäller även privatbilister, i inlägg 149.R Robban_C skrev:
Nej, det är inte så viktigt att ha rätt, men det är viktigt att veta vad som är rätt. Om det är du eller jag som har rätt är mindre viktigt.R Robban_C skrev:
Jag tror det var du som började ditt första inlägg i tråden med ett "Mycket svammel här"? Och sedan fortsatte du med att det finns en lag om du säger det, för du är ett proffs......R Robban_C skrev:
Ja, utrustning för lastsäkring ska vara godkänd enligt den normen, men du har också sagt att jag måste använda sådan utrustning för att surra fast min last, även för icke kommersiella transporter. Det blir inte rätt bara för att du tycker att du är ett proffs.R Robban_C skrev:
Det är fint att du vill bidra i tråden, men om du tror att det sker utan att dina "fakta" ifrågasätts bara för att du är yrkesverksam så får du nu lära dig att det inte fungerar så här. Den som kommer hit bara för att "tala om hur det är" blir sällan långvarig, helt enkelt för att man inte tas på allvar.R Robban_C skrev:
Säger du att det är lag på något lär du få visa det också. Även solen har fläckar Robban, det skulle hedra dig om du öppnade upp bara lite för att även du har något nytt att lära.
65 ton? Fantasier. Det blir ungefär fyra lass.G GargamelSE skrev:
Ett lass är max 17-18 ton på fyraxlig bil.
Men vill du betala 1000 extra för ett enda lass eller 4000:- extra för fyra lass så gärna för mig. Det är nästan 50% upp på gruset.
Problemet är bara att du är sannolikt ganska ensam om att vilja betala extra för att lasset inte ska släppa damm. Under mina femton år i branschen så har ämnet inte ens kommit upp nån gång bland mina kunder. Jag är dock inte åkare så jag gör ju annat än att bara transportera material, jag är anläggare men jag tror faktiskt inte att åkarna har fått den frågan heller. Dom har i alla fall aldrig nämnt det för mig.
MIG veterligen så får lastbilar i sverige lasta på 65 ton eller "där omkring"R Robban_C skrev:65 ton? Fantasier. Det blir ungefär fyra lass.
Ett lass är max 17-18 ton på fyraxlig bil.
Men vill du betala 1000 extra för ett enda lass eller 4000:- extra för fyra lass så gärna för mig. Det är nästan 50% upp på gruset.
Problemet är bara att du är sannolikt ganska ensam om att vilja betala extra för att lasset inte ska släppa damm. Under mina femton år i branschen så har ämnet inte ens kommit upp nån gång bland mina kunder. Jag är dock inte åkare så jag gör ju annat än att bara transportera material, jag är anläggare men jag tror faktiskt inte att åkarna har fått den frågan heller. Dom har i alla fall aldrig nämnt det för mig.
Och jag skiter i dina andra kunder. Jag som icke-kund vill inte bli blästrad av en lastbil, varesig jag ligger 20cm bakom eller 2 km...
Nu blev jag nyfiken och tvungen att googla. Maxvikten är tydligen 60 ton idag. Oklart hur mycket av det som är last. Här är en artikel om ett 80-tonsekipage med dispens. 10 axlar och drygt 54 tons lastkapacitet.
Nu är det dock sällan jag ser grusbilar med släp, och med släp blir det dubbelt så mycket jobb att lastsäkra.
Jag menar inte att detta är ett argument åt något håll, jag ville bara dela med mig.
Nu är det dock sällan jag ser grusbilar med släp, och med släp blir det dubbelt så mycket jobb att lastsäkra.
Jag menar inte att detta är ett argument åt något håll, jag ville bara dela med mig.
För alla som tror, hoppas och vet!
Och andra förståsigpåare som vet allt!
Här kan ni läsa om vad som verkligen gäller ansvar, vikter och lastsäkring.
http://forankra.sites.zc.zitac.net/...log=Forankra+Mediabank&id=3547&encoding=UTF-8
http://forankra.sites.zc.zitac.net/...og=Forankra+Mediabank&id=14484&encoding=UTF-8
https://web.archive.org/web/2013013...ag/Yrkestrafik/PV09314_lasta_lagligt_2012.pdf
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/
Finns säkert flera hundra sidor till att läsa om regler och undantag.
När ni läst på och förstått vad ni läst om reglerna och kan hänvisa till källan är det ok säga att så här gäller det enligt lagen.
Och andra förståsigpåare som vet allt!
Här kan ni läsa om vad som verkligen gäller ansvar, vikter och lastsäkring.
http://forankra.sites.zc.zitac.net/...log=Forankra+Mediabank&id=3547&encoding=UTF-8
http://forankra.sites.zc.zitac.net/...og=Forankra+Mediabank&id=14484&encoding=UTF-8
https://web.archive.org/web/2013013...ag/Yrkestrafik/PV09314_lasta_lagligt_2012.pdf
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/
Finns säkert flera hundra sidor till att läsa om regler och undantag.
När ni läst på och förstått vad ni läst om reglerna och kan hänvisa till källan är det ok säga att så här gäller det enligt lagen.