2 381 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Reavinstskatt vid gåva och arv
Det står:
”Vid överlåtelse genom arv, testamente och bodelning ska uppskovet också återföras ”
Så jo, det ska återföras.
”Vid överlåtelse genom arv, testamente och bodelning ska uppskovet också återföras ”
Så jo, det ska återföras.
Ja skatten ska ju någon iaf betala. Och i princip kan man välja när den ska betalas.
Vid arv/gåva tag skatten ut vid framtida försäljning.
Gör man om arvet till en "försäljning" så betalas vinstskatten nu.
Det enda sjuka här är att man inte inflationsuppräknar kostnaderna. Man får alltså skatta bort pengar pga inflationen.
Ren vinst är jag helt med på. Iaf i ett kortare perspektiv.
Vid arv/gåva tag skatten ut vid framtida försäljning.
Gör man om arvet till en "försäljning" så betalas vinstskatten nu.
Det enda sjuka här är att man inte inflationsuppräknar kostnaderna. Man får alltså skatta bort pengar pga inflationen.
Ren vinst är jag helt med på. Iaf i ett kortare perspektiv.
Nu pratar du om något annat. Diskusionen handlad om uppskov. Någon arvs- elker vinstskatt utfaller mycket riktigt inte vid arv. Men det är en annan sak.
Intressant. För min del gäller det att överlåta fastigheten (förtida arv) till ett barn. Då måste uppskovsbeloppet lösas.
Men om jag faller av pinn innan dess kan uppskovsbeloppet ligga kvar i fastigheten såvida fastigheten övergår till maka, sambo eller barn under 18 år. (Som någon skrev "i vissa fall".) I övriga fall skall uppskovsbeloppet lösas.
Som någon också nämnt tidigare finns det ju en liten kul hake - ligger fastigheten vid frånfälle kvar i oskiftat bo under viss tid faller uppskovsbeloppet.
Detta har jag alltså idag fått bekräftat av SKM - om jag nu förstått det rätt😉.
Men om jag faller av pinn innan dess kan uppskovsbeloppet ligga kvar i fastigheten såvida fastigheten övergår till maka, sambo eller barn under 18 år. (Som någon skrev "i vissa fall".) I övriga fall skall uppskovsbeloppet lösas.
Som någon också nämnt tidigare finns det ju en liten kul hake - ligger fastigheten vid frånfälle kvar i oskiftat bo under viss tid faller uppskovsbeloppet.
Detta har jag alltså idag fått bekräftat av SKM - om jag nu förstått det rätt😉.
Redigerat:
Okej. Så om uppskovet inte redan är inbetalt eller om dessa pengar inte finns i dödsboet, så kan inte fastigheten överlåtas till bröstarvinge/bröstarvingar om dessa inte har egna pengar att betala uppskovet med? Så vill man lämna en fastighet i arv ska man undvika uppskov för att ens arvingar ska kunna få ta över?D Daniel 109 skrev:
Då var det som jag tolkade från början. Endast maka/make, sambo och barn under 18 år kan få ta över uppskovet men inga vuxna barn/bröstarvingar.yonna skrev:
Intressant. För min del gäller det att överlåta fastigheten (förtida arv) till ett barn. Då måste uppskovsbeloppet lösas.
Men om jag faller av pinn innan dess kan uppskovsbeloppet ligga kvar i fastigheten såvida fastigheten övergår till maka, sambo eller barn under 18 år. (Som någon skrev "i vissa fall".) I övriga fall skall uppskovsbeloppet lösas.
Som någon också nämnt tidigare finns det ju en liten kul hake - ligger fastigheten vid frånfälle kvar i oskiftat bo under viss tid faller uppskovsbeloppet.
Detta har jag alltså idag fått bekräftat av SKM - om jag nu förstått det rätt😉.
Vad menas med oskiftat bo och varför skulle uppskovsbeloppet falla efter en visst tid i oskiftat bo?
Klicka här för att svara