Visst är det så, dom närmaste åren är man ju dum om man löser vinsten och samtidigt behöver låna..

HusByggarTomten skrev:
Visst är det så, dom närmaste åren är man ju dum om man löser vinsten och samtidigt behöver låna..
Precis. Behöver inte pengarna nu men om 6-12mån kommer jag låna.

Nu har jag blivit lite klokare tack för det!

HusByggarTomten skrev:
Nej, du vinner ju på att skjuta upp vinsten när bankräntan är hög!

Du betalar summan i samband med deklarationen varje år.
Samtidigt kan man ju tänka sig att procenten på uppskovet också ändras med räntan ?

/K

klaskarlsson skrev:
Samtidigt kan man ju tänka sig att procenten på uppskovet också ändras med räntan ?

/K
Kom precis att tänka på det själv. Någon som vet hur det varit historiskt? Har den alltid varit förmånlig?

Suhagg skrev:
Kom precis att tänka på det själv. Någon som vet hur det varit historiskt? Har den alltid varit förmånlig?
Det finns ingen direkt historik, uppskovsregeln kom till när man ändrade reglerna kring fastighetsskatt och reavinst senast.

klaskarlsson skrev:

/K
Visst kan den ändras, men jag har svårt att tro att man kommer att justera den med aktuell reporänta och på något sätt försöka följa marknadsräntan.
Det skulle innebära att uppskovet blev helt oförutsägbart och det tror jag inte man vill göra.

Suhagg skrev:
Nja, förut var det ju gratis.

Hej
Jag känner inte igen mig på att staten tar ut 0,5% på hela uppskovsbeloppet.

Vi har 2.280 KSEK i uppskjuten reavinst och av oss tar staten 1,6% i schablonintäkt , dvs 38 KSEK/år.

Vinstskatten som vi skall betala är 22% av vinsten dvs 500 KSEK.

38 KSEK i "ränta" på "lånade" 500 KSEK av staten är 7,6%
Till det kommer att eftersom det är en intäkt kan vi inte göra ränteavdrag.

Tänker jag fel om jag anser att det är bättre att ta ett bostadslån i banken i stället?

Vet inte riktigt hur det där funkar då det är så stort belopp. Jag trodde att 1600 000kr var maxgränsen för uppskov 2010 (per par om man är två) och det sänktes nu till 1450 000kr. Belopp över detta måste beskattas direkt.

Antingen betalar man 0,5% ränta på hela uppskovsbeloppet per år, regleras på deklarationen.
Eller så lånar man upp pengar för att betala skatten på uppskovsbeloppet, (22%)

Brytgränsen för detta är vid en bankränta om: 3,25% då denna är avdragsgill och inte uppskovsräntan.
Enkel matematik. Räkna på en miljon kr.
1 000 000*0,005= 5000

5000/0,7=7143 ( ränteavdragets inverkan)
1 000 000*0,22=220 000 (skatt som skall betalas vid lösen av uppskov)
7143/220 000= 0,0325 ger 3,25%

Hej igen

Jag talar om verkligheten.
1.140.405 SEK per person ligger under maxtaket. Gjorde det i vart fall förra året när vi fick slutligt uppskov.

Vi skall betala 1,67% på detta belopp . Sitter med blanketten inkomstdeklaration 1 2011 inkomståret 2010 från skatteverket.
Specifikation map punkt 7 Inkomst av kapital, citat:
Schablonintäkt bostadsuppskov: 1,67% på 1140405 19044:-
Min fru har motsvarande uppskov.
.
Vad har du för belägg för 0,5% ???

Schablonintäkten på 1.67% är din "intäkt".
På detta betalar du 30% kapitalskatt vilket då ger ca 0,5%

Ni har rätt.
Jag var lite snabb på tangenten, får skylla på upprörda känslor som man alltid får när den årliga gula blanketten dimper ned i brevlådan.
Det är lönsammare att ligga kvar med uppskovet.

Lars S skrev:
Hej igen

Jag talar om verkligheten.
1.140.405 SEK per person ligger under maxtaket. Gjorde det i vart fall förra året när vi fick slutligt uppskov.

bla,bla,bla.....

Vad har du för belägg för 0,5% ???
Mina belägg kommer från skattemyndigheten, duger de?
Uppskov

Om du säljer din bostad för att köpa en ny bostad och du får en skattepliktig vinst, har du möjlighet att ansöka om uppskov med att betala skatt på vinsten till ett senare år. Här kan du bland annat läsa om förutsättningarna för att få uppskov och om återföring (beskattning) av uppskovsbeloppet.
Har du ett uppskovsbelopp ska du årligen betala en skatt på ca 0,5 procent av detta belopp. Läs om skatten under rubriken Schablonintäkt till vänster.

I övrigt får jag anta att du och din fru äger mer än 50% var av huset??
I allafall om jag tolkar denna text rätt:
Du kan välja att göra avdrag för slutligt uppskovsbelopp med hela eller endast en del av vinsten, maximalt med din andel av takbeloppet. Inkomståret 2009 (deklarationen 2010) är takbeloppet 1 600 000 kr och inkomståret 2010 (deklarationen 2011) är det 1 450 000 kr. Din andel av takbeloppet får du fram genom att multiplicera 1 600 000 kr eller 1 450 000 kr med den andel du ägde av den sålda bostaden.

De texter jag har kopierat in är direkt hämtade från Skatteverkets hemsida.
http://www.skatteverket.se/privat/s...html?posid=2&sv.search.query.allwords=uppskov
och
http://www.skatteverket.se/privat/s...html?posid=1&sv.search.query.allwords=uppskov

Hubbe. svaret duger gott. Se min kommentar ovan

Angående maxsumma uppskov.
Jag sålde 2007,fick prel godkänt uppskov .Byggde själv, nya huset inte klar förränn nov. 2008 (slutbevis).
Slutligt uppskov fick jag beslut på taxeringsåret 2009, ( Inkomstår 2008).
Antagligen har maxsumman ändrats efter det att jag fick Prel uppskov inkomståret 2007.
Prel godkänt belopp gäller även om det var högre än vad reglerna sa när det slutligen fastställdes?
I vart fall fick vi 2.280 KSEK godkänt, hälften var.

Jag hade uppskov och förlorade 2% på att det blev ändrat från 20%-22% skatt på vinsten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.