Material till VA-ingrävning?
Hmmm.......vart tog själva texten vägen.....???

Vi provar igen! :P

Det är så att vi skall få hjälp av en bekant med grävare för att gräva in Vatten och Avlopp från förbindelsepunkten vid tomtgränsen och vi vill veta vilken dimension vi behöver köpa på rör och slang.

På nybyggnadskartan vid förbindelsepunkten står följande:
PLANERAD FÖRBINDELSEPUNKT
V 32
S 110 VG+46,10
D 110 VG+46,60

Vad betyder då detta?

Jag gissar att V 32 betyder att VATTEN-anslutningen är av dimensionen 32, men är det 32mm eller rör-dimension 32?

S 110 VG+46,10 Kanske betyder spillvatten 110mm rör och att det finns på +46,10m?

D 110 VG+46,60 Är då kanske dagvatten 110mm rör och på +46,60m?

Någon som vet så vi inte behöver gissa? ???

Eftersom det verkar funka nu så lägger jag in en liten bild också:

140_4034.JPG

Hmmmmm.....det står fem svar men jag ser bara ett.....?

Bob_the_builder
Jag tror din tolkning är helt riktig, Jesca!

Det är en jag är mer osäker på och det är den med V 32 är det 32mm eller 32kopplingsmått?

Och de andra rören, vad heter de i exempelvis Rinkabyrörs katalog/websida?

Samma med vattenslangen, det finns ju hur många som helst....

Är det denna som är vattenslangen: PEM-slang 32 x 100meter.

4660.jpg

Och detta som är avlopp/dagvatten: Markavloppsrör 110.

4844.jpg

Hej Jessica!

Du har så rätt i det du säger.
Det är PEM 32 su skall använda, likaså markavloppsrör 110.

I servicen ligger dagvattenröret 50cm HÖGRE än spillvattenröret, tänk på det när ni gräver.. =)

Tackar!
Skall de grävas ned på olika djup också eller kan man köra alla i en och samma höjd/grav?

:-[*noob* :-[

Jesca_j skrev:
Tackar!
Skall de grävas ned på olika djup också eller kan man köra alla i en och samma höjd/grav?

:-[*noob* :-[
Det går bra att lägga dom tillsammans, båda rören och slangen. Ofta lägger man alla tre bredvid varandra med vattenslangen i mitten.

Tänk på att lägga dem på frostfritt djup, minst 70cm, gärna djupare. Blir det grundare så isolera med vanlig cellplast ("frigolit").

Gräv en grav med en "hylla" vid ena sidan för det högre röret.

Jag kom på en sak till...
När jag tittar på andras hemsidor så har en del använt bruna rör i grunden och en del har använt gråa rör. Vad är det för skillnad på dessa rör egentligen mer än färgen? ???

4844.jpg

4705.jpg

ClasseClas
Hos oss är grått=avlopp, orange=dagvatten.

Jadu skillnaden är UV-resistensen. Bruna rör används i marken och grå rör ska användas där de kan utsättas för solljus. Eftersom de grå rören således används i hus så finns de i flest sorter vad gäller böjar, grenar osv. Så bruna kan du lätt ha in till grunden.

Det går utmärkt med grå röt under jord också men det är onödigt lyxigt eftersom de är dyrare.

Du använder bruna rör både till spill och till dagvatten. För att hålla spill och dagvattenrör isär så använder man blå och röda "hattar" som sätts på alla rörändar. RÖTT=SPILL och BLÅ=DAGVATTEN.

Orange rör använd under mark. Det finns dock olika kvaliteter som klarar marktrycket olika (www.uponor.se) är en bra länk. Om marken är lerig är det aldrig fel att under markavloppsrören (det orange) placera en kraftig planka som stöd för eventuella sättningar.

Om avloppsröret skall anslutas till fler än ett hus bör 160 mm rör användas. Rören skall omges av en grusbädd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.