Hej,

Har nyligen köpt villa med IVT 633 frånluftsvärmepump med FJV.
Idag såg jag att det lyste röd sken på den men texten ” Pressostat låg (LP)”. Vad innebär detta?

• IMG_4155.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Lågtryckslarm
En berg-/jordvärmepump kan ge larm som benämns; lågtryckslarm, pressostat låg eller lågtryckspressostat. Dessa larm beror oftast på att det finns flödesproblem över kollektorslingan i berget eller marken. Det kan t.ex vara smuts som satt igen ett filter, otillräckligt med frysskyddsvätska eller en cirkulationspump som slutat fungera."

.https://www.ivt.se/energispararen/underhall-och-service-for-din-bergvarmepump/#:~:text=En%20berg%2D/jordv%C3%A4rmepump%20kan%20ge%20larm%20som%20ben%C3%A4mns;%20l%C3%A5gtryckslarm%2C%20pressostat%20l%C3%A5g%20eller%20l%C3%A5gtryckspressostat.

Har du en manual med felsökningssteg? Hade samma fel nyligen på en äldre pump och det kan vara några saker som man kan kolla själv. Slutade med att jag fick ta hem en kille som gjorde service.

S Staffan-N skrev:
Har du en manual med felsökningssteg? Hade samma fel nyligen på en äldre pump och det kan vara några saker som man kan kolla själv. Slutade med att jag fick ta hem en kille som gjorde service.ci
S Staffan-N skrev:
Har du en manual med felsökningssteg? Hade samma fel nyligen på en äldre pump och det kan vara några saker som man kan kolla själv. Slutade med att jag fick ta hem en kille som gjorde service.
Jag har en pärm någonstans men hittar inte den nu. Vi renoverar i stort sätt hela huset och frågan är om inte det samlats damm i fläkten som orsakat detta, har dessutom inga frånluftsventiler monterande. Kan det ha något med det att göra?

Det du kan kolla själv är till att börja med är om fläkten fungerar.
Kolla sen filtret i frånluften. Är det smutsigt, så gör rent eller byt ut.
Se också till att du har tillräckligt varmt i huset. Bör vara lägst ca 17-18 grader.
Se till att du har erforderlig tilluft till huset

Om ovanstående är ok, och den ändå larmar på lågtryck, så behöver du ta dit någon som kollar upp den.
Det kan vara köldmediebrist, fel på expansionsventil, fel på avfrostningen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.