2 669 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Re: Gör ni en bygganmälan?
Boverket säger följande:
Byggherren ska göra en anmälan till byggnadsnämnden innan han börjar med vissa byggnads- eller ändringsarbeten. Detta ska ske minst tre veckor innan arbetena börjar. Till anmälan skall fogas en beskrivning av projekets art och omfattning. Nämnden får på detta sätt möjlighet att bl.a. ta ställning till om byggsamråd behövs och kan förbereda sin tillsyn av byggprojektet.
Jag gjorde en bygganmälan till mitt projekt. Blanketten är inte så märkvärdig att fylla i. Till den kan man vid behov bifoga t.ex. den tekniska beskrivningen resp. huvudritningen som man använde vid bygglovsansökan. Kolla med din byggnadsnämnd vad de vill ha in. Det varierar nämligen mellan de olika kommunerna.
A & O vid kontakt med byggnadsnämnden/stadsarkitekten är att hålla sig på god fot med dessa
. Det lönar sig i längden och man kan undslippa en massa byråkratijox.
Byggherren ska göra en anmälan till byggnadsnämnden innan han börjar med vissa byggnads- eller ändringsarbeten. Detta ska ske minst tre veckor innan arbetena börjar. Till anmälan skall fogas en beskrivning av projekets art och omfattning. Nämnden får på detta sätt möjlighet att bl.a. ta ställning till om byggsamråd behövs och kan förbereda sin tillsyn av byggprojektet.
Jag gjorde en bygganmälan till mitt projekt. Blanketten är inte så märkvärdig att fylla i. Till den kan man vid behov bifoga t.ex. den tekniska beskrivningen resp. huvudritningen som man använde vid bygglovsansökan. Kolla med din byggnadsnämnd vad de vill ha in. Det varierar nämligen mellan de olika kommunerna.
A & O vid kontakt med byggnadsnämnden/stadsarkitekten är att hålla sig på god fot med dessa
Det jag ser som ett problem är att hamna i ett läge där man avkrävs konstruktionsritningar på både det ena och det andra bara för att det råkar röra sig om en lite bärande konstruktion. Jag skulle inte göra något annat än att rita i såfall. Dessutom tycker jag av princip att det är min ensak vad som händer innanför husets väggar....Immobil skrev:Boverket säger följande:
Byggherren ska göra en anmälan till byggnadsnämnden innan han börjar med vissa byggnads- eller ändringsarbeten. Detta ska ske minst tre veckor innan arbetena börjar. Till anmälan skall fogas en beskrivning av projekets art och omfattning. Nämnden får på detta sätt möjlighet att bl.a. ta ställning till om byggsamråd behövs och kan förbereda sin tillsyn av byggprojektet.
Jag gjorde en bygganmälan till mitt projekt. Blanketten är inte så märkvärdig att fylla i. Till den kan man vid behov bifoga t.ex. den tekniska beskrivningen resp. huvudritningen som man använde vid bygglovsansökan. Kolla med din byggnadsnämnd vad de vill ha in. Det varierar nämligen mellan de olika kommunerna.
A & O vid kontakt med byggnadsnämnden/stadsarkitekten är att hålla sig på god fot med dessa. Det lönar sig i längden och man kan undslippa en massa byråkratijox.
Kickade man halva boverket skulle man frigöra en del likvida medel till sjukhuset....Charlie skrev:
Klicka här för att svara