saturnus skrev:
Naturkigtvis skall det vara Kammarrätten jag menar och inte Hovrätten, som du nämner. Den normala gången för ärende som tar upp, brukar inte ta så lång tid att besluta om,2-3 månader för kommunen, samma för Länsstyrelsen, om dom skall yttra sig, 6--8 månader för Länsrätten, ca. Men sen kan det vara frågor som vi anser är enkla, men som fordrar en mer djupgående granskning av äldre kartor/fastighetsbildningar o s v. Nu har man möjlighet att begära förtur av sitt ärende, om det finns grund för detta, t ex ert nuvarande tillfälliga boende, er handikappade dotter.
Jag förutsätter att de instanser som har att pröva ärendet, också har ett annat underlag, än vad som visas här.

Beror på var i landet och vilken LS som det handlar om. Ring och fråga så säger dom att det tar minst 1 år. Handläggaren gjorde dock ett litet misstag som gjorde att vi hamnade först i kön, efter samtal med hennes chef. Så det tog bara ca 6 månader istället i den instansen. Dom handläggningstider du pratar om finns kanske, men inget jag någonsin har hört talas om.

Naturligtvis finns det ett genomgående underlag som samtliga instanser har fått, men det tänker jag inte gå in på här för det är för långt och inte så relevant för tråden jag skapat .
 
Tigger skrev:
Jag kan ju inte låta bli att undra om det egentliga problemet verkligen ligger hos farbrodern i fråga. På TS beskrivning förstår jag det som att lägenheten sålts utan en egentlig lösning på boendefrågan fram tills dess att det specialanpassade huset var inflyttningsklart. Jag kan förstår att situationen är frustrerande och jobbig, men att ha ett fungerande, om än tillfälligt boende, tills dess att huset står klart är som jag ser det den enda rimliga lösningen. Det finns tillräckligt många som kan vittna om att det inte finns några garantier för att byggandet av ett nytt hus blir en kort och problemfri process.

Lycka till

Du menar att problemet ligger hos oss!?? Vi ville bara bygga ett hus för oss och våra barn och alla som bor därute och gränsar till tomten (förutom gubben som ingen varken ser eller pratar med).
Visst det kanske var naivt att sälja men tvunget då priserna var på stark nergång där vi bodde (fick inte det vi hade tänkt oss ens). Tanken var att vi skulle hyra något, alternativt köpa en billig lgh så länge om det visade sig att det drog ut på tiden. Jag ska inte klaga för vi har tak över våra huvuden, men att säga att det egentliga problemet skulle vara vi gör mig rätt förbannad! Du vet alldeles för lite om det här fallet för att göra sådana uttalanden och det var som sagt inte därför jag skapade den här tråden, utan för att få tips och hjälp. Du hjälper ingen med din kommentar. Tack!
 
cem77 skrev:
Du kan alltid söka bygglov utan förhandsbesked väl? Förhandsbesked är ju bara för att man med enkla handlingar ska kunna se om man får bygga ungefär där man tänkt sig innan man kostar på pengar på att köpa en dyr tomt och börja med ritningar till huset. "Syftet är att den som planerar ett bygge ska kunna undvika onödig projektering om möjligheterna att senare få bygglov är svårbedömda."

Eftersom kommunen sagt att det inte ska vara några problem med bygglovet så måste det väl för er del gå att dra tillbaka sin ansökan om förhandsbesked? Då faller ju överklagan på denna och ni lämnar istället in om ett riktigt bygglov direkt och sparar tid och kraft på att endast mala igenom det i eventuella rättsinstanser.

Hur många grannar har ni egentligen på denna öde landsbygd? Har farbrorn ens rätt att yttra sig om han inte gränsar till er tomt?

Det du skriver här är helt klart värt att undersöka mer noga. Stort tack! Det är precis sådana här tips jag är ute efter :) Han + 2 till gränsar till tomten. Hans hus ligger dock en bra bit ifrån tomtgränsen, ca 100 m skulle jag gissa (han har ca 12 hektar tomt!)

Tack!
 
Låter det inte som om det är läge att ringa Grannfejden, så får de luska ut vad gubben är så arg på? Skulel vara kul att se er på TV, en trevlig famlij, med ett barn som behöver anpassat boende, hela byn med sig, och så en surgubbe som vägrar diskutera på andra sidan :-D

Jodå, folk kan klaga på allt,. Har en granne med handikappad dotter, föddes förlamad från midjan, men har mot alla odds lyckats träna bort det mesta, hon går numera med ortoser som slutar under knäna bara, samt rullstol för lnägre sträckor. Då hon inte kan gå ner till stranden utan vuxen (vassa stenar och hala klippor) fiock hon en rejäl pool i trädgården för att även kompisarna skulle trivas där, och som så många andra även en studsmatta.

Deras närmaste granne tyckte att det såg så fult ut från deras altan, så de menade på fullt allvar att de skulle ta bort den ena när den andra var framme. Det är ganska många tusen liter vatten i en sådan pool, och studsmattan pakcar man inte ihop i en handvändning heller. Problemen som radades upp var fler, men våra vänner löste det så att de anmälde sig själv till kommunen för att få någon dit och besikta den. Klagomålen gällde även uppställda så kallade skrotfordon (bilar med ett par år på nacken och matt lack är för fula för att ha på vår gata), flagande färg på fönsterbågar, för dålig gräsklippning mm. Kommuninspektören kom, tittade, skrattade och skrev ett intyg på att han inte hade något att anmärka på :-D
 
babylonbob skrev:
Du menar att problemet ligger hos oss!?? !
Korrekt uppfattat. Som du själv skriver var det naivt att med Er familjesituation sälja lght innan boendefrågan var löst i tron att allt skulle gå smidigt trots att du längre ner i tråden ger exempel på att grannen i fråga verkar varit "knepig" tidigare.

Jag vet inte allt i frågan, det gör ingen annan här heller utan du och tipsen du får är därför såklart en direkt respons på det underlag du ger.

Mitt tips var och är därför att helt enkelt härda ut, boendet verkar ju ha löst sig tillfälligt, acceptera att Ert drag kanske inte var det optimala och fokusera på att ha allt redo för den dag då Ni kan börja bygga. För med den information som du givit var ju ändå utgången klar från början.

Återigen lycka till
 
Men du, Tigger, anser du alltså på fullt allvar att det bara är att "gilla läget" och att det var dumt av TS att överhuvudtaget be om idéer för hur de ska komma vidare ifrågan? Vet du vad en "säck potatis" på två år väger? Vet du hur otroligt jobbigt det är att bära ett funktionshindrat barn i trapporna fyra våningar? De hade enligt vad jag kan utläsa varit tvungna att flytta ifrån lägenheten iallafall och de var ju som du själv kan utläsa beredda att hyra något under tiden.

Att som du från början förutsätta att nån granne ska bråka är ju i princip att sägga tt rättshaveristerna har rätt och att en enskild persons vrånghet är viktigare än allas bästa intresse, så viktigt att det ska få kosta tusentals kronor av våra skttepengar också att dra det i långbänk, helt i onödan eftersom det såvitt jag begriper inte lär bli annat än ett ja i slutändan.

Han bråkar och sätter sig emot bara för att han tycker det är roligt, och det tycker du att de bara har att rätta sig efter?
 
Han bråkar och sätter sig emot bara för att han tycker det är roligt, och det tycker du att de bara har att rätta sig efter?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Man får verkligen hoppas, att Du är ensam om denna uppfattning, Anna, så det inte är vägledande för landets domstolar, när de skall fatta beslut i dessa ärenden
 
Anna_H skrev:
Men du, Tigger, anser du alltså på fullt allvar att det bara är att "gilla läget" och att det var dumt av TS att överhuvudtaget be om idéer för hur de ska komma vidare ifrågan?
Att gilla läget, ja. Att fråga om råd, även om inte råden kanske är de man vill höra, givetvis inte.

Mina retoriska frågor är:
Vad vinner man på att stånga sig blodig i en fråga där ändå utgången verkar given?
Varför slösa energi på en person som ändå kommer att förlora?

Lägg istället den tiden på barn och familj, vilket jag är övertygad om att TS redan gör, och se till att planera och förbereda varje sak och moment som kan inför det som kommer.

Att planera för det värsta och hoppas på det bästa brukar vara en sund utgångspunkt i det flesta projekt, fast det står såklart var och en fritt ha avvikande åsikt i den frågan.
 
Anna_H skrev:
Låter det inte som om det är läge att ringa Grannfejden, så får de luska ut vad gubben är så arg på? Skulel vara kul att se er på TV, en trevlig famlij, med ett barn som behöver anpassat boende, hela byn med sig, och så en surgubbe som vägrar diskutera på andra sidan :-D

Jodå, folk kan klaga på allt,. Har en granne med handikappad dotter, föddes förlamad från midjan, men har mot alla odds lyckats träna bort det mesta, hon går numera med ortoser som slutar under knäna bara, samt rullstol för lnägre sträckor. Då hon inte kan gå ner till stranden utan vuxen (vassa stenar och hala klippor) fiock hon en rejäl pool i trädgården för att även kompisarna skulle trivas där, och som så många andra även en studsmatta.

Deras närmaste granne tyckte att det såg så fult ut från deras altan, så de menade på fullt allvar att de skulle ta bort den ena när den andra var framme. Det är ganska många tusen liter vatten i en sådan pool, och studsmattan pakcar man inte ihop i en handvändning heller. Problemen som radades upp var fler, men våra vänner löste det så att de anmälde sig själv till kommunen för att få någon dit och besikta den. Klagomålen gällde även uppställda så kallade skrotfordon (bilar med ett par år på nacken och matt lack är för fula för att ha på vår gata), flagande färg på fönsterbågar, för dålig gräsklippning mm. Kommuninspektören kom, tittade, skrattade och skrev ett intyg på att han inte hade något att anmärka på :-D

Tack för att du delar med dig av den historien. Ja det verkar finnas ondska precis överallt i världen. I större eller mindre former. Har faktiskt funderat lite på grannfejden, men vi är inte ute efter någon häxjakt, utan vill bara leva våra liv med vårt eget boende så länge vi kan. Hoppas det går vägen snart. Tack!
 
Tigger skrev:
Korrekt uppfattat. Som du själv skriver var det naivt att med Er familjesituation sälja lght innan boendefrågan var löst i tron att allt skulle gå smidigt trots att du längre ner i tråden ger exempel på att grannen i fråga verkar varit "knepig" tidigare.

Jag vet inte allt i frågan, det gör ingen annan här heller utan du och tipsen du får är därför såklart en direkt respons på det underlag du ger.

Mitt tips var och är därför att helt enkelt härda ut, boendet verkar ju ha löst sig tillfälligt, acceptera att Ert drag kanske inte var det optimala och fokusera på att ha allt redo för den dag då Ni kan börja bygga. För med den information som du givit var ju ändå utgången klar från början.

Återigen lycka till

Här lyckades du klämma in lite "råd" till skillnad från din förra kommentar. Tack för det. Och att man inte ska tänka för positivt har jag nu lärt mig. Grannen är "knepig" som du skrev, men han är konflikträdd och vi trodde aldrig att han skulle opponera sig på det sättet han gör. Tji fick vi!

Vi accepterar våran situation men att vi inte kan börja bygga skulle bero på oss håller jag inte med dig om alls!
 
Anna_H skrev:
Men du, Tigger, anser du alltså på fullt allvar att det bara är att "gilla läget" och att det var dumt av TS att överhuvudtaget be om idéer för hur de ska komma vidare ifrågan? Vet du vad en "säck potatis" på två år väger? Vet du hur otroligt jobbigt det är att bära ett funktionshindrat barn i trapporna fyra våningar? De hade enligt vad jag kan utläsa varit tvungna att flytta ifrån lägenheten iallafall och de var ju som du själv kan utläsa beredda att hyra något under tiden.

Att som du från början förutsätta att nån granne ska bråka är ju i princip att sägga tt rättshaveristerna har rätt och att en enskild persons vrånghet är viktigare än allas bästa intresse, så viktigt att det ska få kosta tusentals kronor av våra skttepengar också att dra det i långbänk, helt i onödan eftersom det såvitt jag begriper inte lär bli annat än ett ja i slutändan.

Han bråkar och sätter sig emot bara för att han tycker det är roligt, och det tycker du att de bara har att rätta sig efter?

Du verkar ha förstått EXAKT vårat dilemma. Som om jag skulle skrivit det själv! Dessutom är mina barn tvillingar, så jag fick bära bägge två och matkassar upp för trapporna i 2 år! Blev rätt stark av det iofs ;)

Stort tack för din förståelse och kommentar! Ha en underbar Jul :)
 
Tigger skrev:
Att gilla läget, ja. Att fråga om råd, även om inte råden kanske är de man vill höra, givetvis inte.

Mina retoriska frågor är:
Vad vinner man på att stånga sig blodig i en fråga där ändå utgången verkar given?
Varför slösa energi på en person som ändå kommer att förlora?

Lägg istället den tiden på barn och familj, vilket jag är övertygad om att TS redan gör, och se till att planera och förbereda varje sak och moment som kan inför det som kommer.

Att planera för det värsta och hoppas på det bästa brukar vara en sund utgångspunkt i det flesta projekt, fast det står såklart var och en fritt ha avvikande åsikt i den frågan.

Du har rätt att man inte vinner på att lägga krut på "grannen" ifråga. Håller helt med. Men går ju tyvärr inte att ignorera honom heller. Om någon stod utan för din port och pekade finger åt dig varje dag innan du gick til jobbet, så skulle nog även du tycka att det var rätt jobbigt och bli förbannad efter ett tag?

Så här i efterhand så önskar jag att jag var lite mer cynisk som du, när vi bestämde oss för att ta på oss detta företag. Vem vet då kanske vi hade köpt en lägenhet på nedre botten, istället för att följa en dröm? Tack för svar!
 
Tigger och babylonbob...ni har ju rätt båda två fast i olika vinklar. Ja, det är "gubben" som satt stopp för bygget i nuvarande skede och det är ju tråkigt plus helt orimligt förjävligt då "resten" av byn med övriga tomtgrannar välkommnar er men det är också varje grannes rätt att överklaga så om man ska förutsätta att någon inte gör det så kan det ju som synes bli fel och som sagt tråkigt när man litar på andras goda vilja men det är ju i det Tigger har sin poäng, som läget är nu så kan man ju inget göra än att acceptera och vänta. Jurudik och logik går inte hand i hand så egentligen är det bara Anna_H som har fel.
 
Anna_H skrev:
Att som du från början förutsätta att nån granne ska bråka är ju i princip att sägga tt rättshaveristerna har rätt och att en enskild persons vrånghet är viktigare än allas bästa intresse, så viktigt att det ska få kosta tusentals kronor av våra skttepengar också att dra det i långbänk, helt i onödan eftersom det såvitt jag begriper inte lär bli annat än ett ja i slutändan.
Men vem avgör vad som är "allas bästa intresse"?

Jag lägger mig inte i det enskilda fallet. Men möjligheten att överklaga myndighetsbeslut är faktiskt en förutsättning för ett rättssäkert samhälle.

Jag skulle inte vilja byta bort det ö.h.t.
 
Nej möjligheten att överklaga ett myndighetsbeslut gratis är viktig. Antag att du får en granne som vill bygga en 2000 kvm "villa" på en liten tomt i ett gammalt egnahemsområde. Han är samhällets lokale "stöttepelare" kommunens tjänstemän går med på vad som helst. Handläggaren är rädd att inte få följa med på golfrundan eller segelbåten nästa helg om han inte godkänner bygget.

Så fort du överklagar så ordnar de fram ett nytt beslut som måste överklagas osv. För att slippa få detta stilbrott som bryter mot varje del av detaljplanen som granne så kanske du tvingas överklaga 100 beslut på ett år. Illa nog att behöva göra det, men antag att det dessutom kostar 1000 kr st?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.