89 149 läst ·
615 svar
89k läst
615 svar
Rättsfall obehörig elinstallation
Jag kan inte riktigt se kopplingen mellan stycke 1 och stycke 3. Eller vad du vill bevisa med din utsaga.billyg skrev:Jag gillar inte att du kallar gymnasieutbildningen simpel. Personligen har jag just den utbildningen men jag har lyckats bli delegationsledare för Konungariket Sverige, en bedrift som många med några hp inte ens kommer i närheten av. Det går nämligen alldeles utmärkt att utveckla sin kompetens utanför utbildningsanstalterna.
Men jag har väl bara lite otur när jag tänker ....
Och så bör det påpekas att EIO är en intresseorganisation vars huvuduppgift är att i första hand ha sina medlemmars bästa för ögonen. Så tex besiktningar som dom propagerar för, är för dom inget annat än ett försök att skaffa mer jobb och inte nått övergripande intresse av säker el.
Jaha, då undrar man hur EIO menar att detta skulle bero på hempul och/eller kunna avhjälpas med ett Eltest.f91jsw skrev:Mer info om undersökningen finns här:
[länk]
Bl a:
Nedan följer några av de öppna svar som lämnades på frågan vad hände: Klippte av en elsladd med avbitare inomhus.
Målade om och hade monterat bort ett skydd runt kontakterna. Hade en
blöt svamp som jag stoppade på kontakten. Fick en kraftig stöt.
Skulle byta en gammal ljuskontakt och det blev inte fullt så bra resultat.
Skulle hänga en lampa som visade sig ha en trasig kabel. Kortslutning och
jordfelsbrytaren slog av elen.
Det var under pågående strykning det small till och blev lite varmt på
underarmen.
Bröt strömmen i hallen men uttaget var matat från annat rum. Dåligt
schema av installatör.
Petade med en gaffel i brödrosten för att få upp brödskiva som fastnat.
Diskmaskinen började brinna.
Spisen började ryka och brinna.
Det var alltså 35 tillbud på 1400 tillfrågade, varav 861 svarade.
Ingen av de ovanstående arbetena är behörighetskrävande och incidenterna skulle inte heller förhindras om man så gjort ett eltest samma dag.
Att skärpa kraven på elprodukter skulle nog kunna göra mycket nytta. Vilken idiot som helst får tillverka en elektrisk apparat och klistra på ett CE-märke.
På ett tidigare jobb hade jag hand om att besiktiga de apparater vi importerade för att sälja till våra kunder. Jag vet inte hur många nätdelar ("laddare") som var rent livs- och brandfarliga första vändan. Otillräckliga isolationsavstånd, felaktiga monteringsmetoder, fel plastsorter isoleringen använd som fjäder för kontakttryck osv.
Jag vet inte vad jag ska tycka egentligen. Kanske borde man kräva utbildning och licens av produktutvecklare snarare än att lätta upp behörighetssystemet för installationer. Å andra sidan verkar apparater snarare än installationer vara svaga länken.
På ett tidigare jobb hade jag hand om att besiktiga de apparater vi importerade för att sälja till våra kunder. Jag vet inte hur många nätdelar ("laddare") som var rent livs- och brandfarliga första vändan. Otillräckliga isolationsavstånd, felaktiga monteringsmetoder, fel plastsorter isoleringen använd som fjäder för kontakttryck osv.
Jag vet inte vad jag ska tycka egentligen. Kanske borde man kräva utbildning och licens av produktutvecklare snarare än att lätta upp behörighetssystemet för installationer. Å andra sidan verkar apparater snarare än installationer vara svaga länken.
Jag gör sådana besiktningar och självklart tittar man på hela anläggningen. Sladdhärvor är rätt vanliga anmärkningar. Samt fel användning av anslutningssladdar, lampsladd osv..Magnus_Andersson skrev:
Jag håller dock med om att statistiken över "elrelaterade" bränder blir lite missvisande då en brand som orsakats av att någon torrkokat matolja på spisen kategoriseras som en "elbrand". Helt fel imo. Borde klassas som "handhavandefel" om det nu finns någon sådan kategori
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Nja, tråden handlar om (på sistone) hur vi skulle kunna lätta på behörighetsreglerna.Glufsglufs skrev:
Det är klart att det "ser dåligt" ut idag - hur skulle någon utan utbildning kunna utföra ett kvalificerat yrke?
Nu är du i framtidenGlufsglufs skrev:... jag tror vidare att det kommer att tas massa genvägar om lekman får möjlighet att göra en del pyssel på hemmaplan så att anläggningarna fortfarande inte blir elsäkra är ju en annan sak. Som jag nämnde, det finns en gnutta antal personer som skulle göra en sådan utbildning rättvisa medans en stor bunt andra som är intresserade av att ta en ev licens gör det mer eller mindre endast för att spara pengar, inte för att dom har intresse av att ha den kunskapen.
Och nu målar du verkligen fan på väggenGlufsglufs skrev:Undrar just hur många så kallade "allservice" firmor som skulle ta chansen att fixa sin licens för att sen blåsa vidare på samma sätt som nu mer eller mindre för all detaljkunskap kan man inte få in i en lightutbildning och de vill ju spara/tjäna pengar. Och varför tror jag det då? Jo, för den kunskap man tex har när man kommer från gymnasiet är en droppe i havet i jämförelse med vad man sen har när man gjort sin lärlingstid ihop med yrkesfolk och även om jag själv jobbat sen jag slutatde skolan -93 samt även hunnit med att driva eget så kan jag inte säga att jag är fullärd, hur ska då vissa som kommer att nyttja denna lightutbildning kunna göra elsäkra jobb, alltid och i förlägningen?
Jag tror inte någon, inte ens du, vill släppa elinstallationer helt fritt utan krav på utbildning, kontroll och begränsningar.
I IT-världen har det funnits en sådan kategori i många år, PIBCAK (The Problem is Between Chair And Keyboard), eller SBT (Skit bakom tangentbordet)Rrrrr skrev:
Jag har till och med läst haverirapporter där PIBCAK nämnts som root-cause
Det skulle vara spännande att veta vad det klassas som om det sker på en gasspis?Rrrrr skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Och jag kan faktiskt tycka att en sådan besiktning är en bra idé, särskilt i äldre anläggningar där många kockar rört i soppan. Funderar på att göra det lite senare i renoveringen, och kanske se till att få städat upp i och kring proppskåpet samtidigt.Rrrrr skrev:
Det är ju då skönt att veta att antalet elolyckor har gått ner dramatiskt sedan den gamla hederliga Semkotiden.petersv skrev:Att skärpa kraven på elprodukter skulle nog kunna göra mycket nytta. Vilken idiot som helst får tillverka en elektrisk apparat och klistra på ett CE-märke.
Hur menar du att kraven skulle skärpas? Vore det inte bättre att alla följde nuvarande krav?
Vilka källor har du för att apparater är huvudproblemet? det framkommer iaf inte i elsäks årsrapport om elolyckor.
Exakt. Det kallas för fri rörlighet för varor och tjänster och är en fundamental del i den europeiska unionen. Vad skulle alternativet vara, att bara av staten licensierade företag får tillverka produkter? Det är så det funkade i Sovjetunionen och i Kina förr i tiden.petersv skrev:
Vilken idiot som helst får tillverka en elektrisk apparat och klistra på ett CE-märke. Det viktiga är att den idioten tillverkat produkten på ett sätt som uppfyller fordringarna i till exempel LVD.
Redigerat:
Alteranativet kunde t ex vara att bara produkter typtestade på auktoriserade testhus fick säljas. Det skulle inte påverka den fria rörligheten, däremot skulle det göra produkter dyrare och det skulle ta mycket längre tid att få ut nya produkter på marknaden.Nähädu skrev:
Naturligtvis skulle det inte hindra oseriösa tillverkare från att sätta falska typmärken på sina produkter, däremot skulle det finnas åtminstone en teoretisk möjlighet att gå till en oberoende part och kolla om märket stämmer.
På vilket sätt är kunskapskraven högre för att använda en megger än en multimeter?Nähädu skrev:Nja, faktum är att den professionell megger kräver en hel del kunskap för att kunna hantera. Det är ett inte helt ovanligt arbetsfel även bland elinstallatörer och yrkesmän att man orsakat tillbud och till och med personskador på grund av att man använt megger på ett felaktigt sätt, för att inte tala om hur många hf-don som strukit med.
Att jämföra en megger med en multimeter är ett exempel i sig på att elinstallationer inte är något för amatörer.
(Glöm inte bort klassikern att köra 400V in i ampereområdet. Jag har provat det på 2A-området (med 10A-proppar på matningen), ingen höjdare men skulle vilja säga att det knappast var ett nybörjarfel utan ett slentrianfel, jag gjorde det efter att ha använt alla möjliga och omöjliga multimetrar på många olika sätt under över 20 års tid).
När jag jobbade i hemelektronikbranschen hade vi kodförkortningen FBK, Fummel Bakom KnappenDaniel78 skrev: