5 340 läst ·
66 svar
5k läst
66 svar
Rättegång om guldfynd i hus slutade utan besked
precis, mycket spekulation bara pga en stämpel i en väska.H hempularen skrev:
Så klart, eftersom det saknas en massa guld kan det ju knappast bli mer spännande? 🙂pacman42 skrev:
Som du säger fanns det ju tydligen ett i sammanhanget efterlyst serienummer där också, det är väl minst sagt fishy?
Men jag läste att det formellt föll på att man inte antecknat utgivaren av det saknade guldet och att det inte kan uteslutas att en tacka från en annan utgivare potentiellt skulle kunna ha samma serienummer.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Jag googlade lite nu när det kom fram mer om Tammstorp. Tyfligen var det rörtigt i konkursboet. Guld från olika kunder hade blandats ihop. Vilket väl kan stämma rätt väl om alltihop var någon sorts scam. Ju rörigare, desto svårare att bevisa bedrägeri.
Men även om en av de nu hittade guldtackorna är en av de efterlysta, så kan ju den här fadern, om han var kund där ha fått ut den om han tog ut sitt guld innan konkursen. Om de hade blandat friskt bland det deponerade guldet.
Men även om en av de nu hittade guldtackorna är en av de efterlysta, så kan ju den här fadern, om han var kund där ha fått ut den om han tog ut sitt guld innan konkursen. Om de hade blandat friskt bland det deponerade guldet.
Väldigt märkligt, tycker jag, är att om det rört sig om kontanter och inte metall hade det inte behövts några bevis för att de skulle anses värdelösa.H hempularen skrev:
Innehavaren skulle däremot behöva "bevisa" sin rätt för att kunna tillgodogöra sig pengarnas rätta värde.
Förstår någon denna skillnad i lagstiftningen?
Kontanter har inget egentligt värde, du kan inte plätera kontakter med kontanter, men grundämnen som Pt, Ag och Au (och många andra) har värden som inte är pekunära.Alfredo skrev:
Väldigt märkligt, tycker jag, är att om det rört sig om kontanter och inte metall hade det inte behövts några bevis för att de skulle anses värdelösa.
Innehavaren skulle däremot behöva "bevisa" sin rätt för att kunna tillgodogöra sig pengarnas rätta värde.
Förstår någon denna skillnad i lagstiftningen?
Klicka här för att svara