Farstatjej90
M Mellanbarn skrev:
(Eller mjölkar sin klient trots ett hopplöst fall)
Ja något så osannolikt kan det ju inte va.

• Gilla
  • Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Är väl medling och ingen rättegång det rör sig om…

• Gilla
Flintylaren och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som en fast installation. Den tidigare ägaren har ju använt guld för att isolera väggen, helt enkelt. Isolering ingår väl alltid i köpet? 😎

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Nu är det 2 parter kvar i målet.

Artikel om tvist mellan hantverkare och Göteborgs tingsrätt om guldtackor, rapporterat av Göteborgs-Posten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju så dumt. Det är klart att undangömt guld inte kan ingå i ett husköp. Det kommer till hundra procent vara arvtagarna som får det här guldet....
Arvtagare i sin tur ärvde ju guldet från en eventuell svindlare, som i sin tur är skyldig att betala för sina brott.

Det har ju stötts och blötts länge av jurister, det är lite stark uttteyck att det till hundra procent skall tillfalla arvingarna.

K Kane skrev:
Nu är det 2 parter kvar i målet.

[bild]
3! Dödsbo, köpare och säljare, eller hur? Sedan är säljaren en del av dödsboet också, bara för att krångla till det ytterligare.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
3! Dödsbo, köpare och säljare, eller hur? Sedan är säljaren en del av dödsboet också, bara för att krångla till det ytterligare.
1. Köparna, 2a. säljaren och 2b. dödsboet med två av säljarens syskon. Jag slog ihop 2a och 2b......🤓

Sjukt rättssamhälle om JLC grabbarna får behålla guldet. Egentligen sjukt att de ens försöker.

Snickarna är väl borta ur leken men hade varit ännu sjukare om de hade fått behålla guldet. Ytterst tveksamt att de ens är berättigade till hittelön på 10% (hade de hittat guldet i skogen så hade det varit en annan sak) men en slant borde de kunna få i slutänden kan jag tycka.

Sen blir det förmodligen en smutsig arvstvist men det är ju en helt annan sak.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Åtta timmars rättegång om gömt guld, fortfarande ingen lösning i sikte.

Du kan läsa artikeln här: Rättegång om guldfynd i hus slutade utan besked
Rubriken och artikeln är missvisande. Det var ingen rättegång, det var en medling med hjälp av en extern medlare.
Att dom var i Göteborgs tingsrätt var för att dom lånade ut en lokal.

https://www.gp.se/krim/stort-hemlig...c-guldet.52fd3f06-f82c-4439-bbf3-13874a87e030

• Gilla
SL85 och 2 till
  • Laddar…
O OSTRUNE skrev:
Rubriken och artikeln är missvisande. Det var ingen rättegång, det var en medling med hjälp av en extern medlare.
Att dom var i Göteborgs tingsrätt var för att dom lånade ut en lokal.

[länk]
Så det var inte ens ett försök att nå förlikning i TRs regi?
Eller var det det och medlaren agerade på uppdrag av TR?

R Räknenisse skrev:
Så det var inte ens ett försök att nå förlikning i TRs regi?
Eller var det det och medlaren agerade på uppdrag av TR?
Citat från artikeln i GP
"Medlingsförhandlingen sker på parternas eget initiativ och har ingen koppling till tingsrätten, förutom att lokalen lånats av domstolen."

O OSTRUNE skrev:
Citat från artikeln i GP
"Medlingsförhandlingen sker på parternas eget initiativ och har ingen koppling till tingsrätten, förutom att lokalen lånats av domstolen."
Tack. Ja då är ju den beskrivning och rubrik som givits här ännu mer missvisande än jag trodde.

H hempularen skrev:
Troligen är frågan rätt komplicerad. Om det hade varit självklart vem som är rättmättig ägare, så hade dte aldrig kommit så här långt.
För många år sedan var här en ärlig och moralisk ByggaHusare som fann ngt synnerligen värdefullt i köpt gammal fastighet under renovering. (Vi fick aldrig veta vad det var trots alla nyfikna påpekanden). Så mycket framgick dock att upphittaren förstått via advokat/jurist att ärendet skulle bli synnerligen komplicerat med osäkert resultat. Om jag inte missminner mig kontaktade ByggaHusaren säljaren/tidigare ägaren och de delade på fyndet utan att gå via domstol/myndigheter.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
[länk]

Underhållande tråd
Just det - tråden jag hänvisade till idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.