5 334 läst ·
66 svar
5k läst
66 svar
Rättegång om guldfynd i hus slutade utan besked
Arvtagare i sin tur ärvde ju guldet från en eventuell svindlare, som i sin tur är skyldig att betala för sina brott.Farstatjej90 skrev:
Det har ju stötts och blötts länge av jurister, det är lite stark uttteyck att det till hundra procent skall tillfalla arvingarna.
Sjukt rättssamhälle om JLC grabbarna får behålla guldet. Egentligen sjukt att de ens försöker.
Snickarna är väl borta ur leken men hade varit ännu sjukare om de hade fått behålla guldet. Ytterst tveksamt att de ens är berättigade till hittelön på 10% (hade de hittat guldet i skogen så hade det varit en annan sak) men en slant borde de kunna få i slutänden kan jag tycka.
Sen blir det förmodligen en smutsig arvstvist men det är ju en helt annan sak.
Snickarna är väl borta ur leken men hade varit ännu sjukare om de hade fått behålla guldet. Ytterst tveksamt att de ens är berättigade till hittelön på 10% (hade de hittat guldet i skogen så hade det varit en annan sak) men en slant borde de kunna få i slutänden kan jag tycka.
Sen blir det förmodligen en smutsig arvstvist men det är ju en helt annan sak.
Rubriken och artikeln är missvisande. Det var ingen rättegång, det var en medling med hjälp av en extern medlare.Redaktionen skrev:
Att dom var i Göteborgs tingsrätt var för att dom lånade ut en lokal.
https://www.gp.se/krim/stort-hemlig...c-guldet.52fd3f06-f82c-4439-bbf3-13874a87e030
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Så det var inte ens ett försök att nå förlikning i TRs regi?O OSTRUNE skrev:
Eller var det det och medlaren agerade på uppdrag av TR?
Citat från artikeln i GPR Räknenisse skrev:
"Medlingsförhandlingen sker på parternas eget initiativ och har ingen koppling till tingsrätten, förutom att lokalen lånats av domstolen."
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
För många år sedan var här en ärlig och moralisk ByggaHusare som fann ngt synnerligen värdefullt i köpt gammal fastighet under renovering. (Vi fick aldrig veta vad det var trots alla nyfikna påpekanden). Så mycket framgick dock att upphittaren förstått via advokat/jurist att ärendet skulle bli synnerligen komplicerat med osäkert resultat. Om jag inte missminner mig kontaktade ByggaHusaren säljaren/tidigare ägaren och de delade på fyndet utan att gå via domstol/myndigheter.H hempularen skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg