Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
[länk]

Underhållande tråd
Där fick vi väl aldrig reda på vad det var, eller hur värdefullt det var?

Jag kan tänka mig att alla parter där insåg att om det kostar ex. 2 milj. i advokatkostnader, så är det inte lönt att bråka om vad det nu var. Men här gäller det tydligen minst 11 milj. Och då kanske det kan vara värt ett par milj. till advokaterna.

Men personligen, om jag var köpare så hade jag inte propsat på ägarskap till något som uppenbart lämnats "av misstag", oavsett om jag hade rätt till det. Det är väl möjligen detta om guldet ursprungligen kommer från en svindel. Då kanske man skulle se ett visst värde i att få bort det från svindlaren och dennes arvingar. Brott skall inte löna sig. Och om det lyckas, undersöka om det på något sätt går att ordna viss återbetalning till brottsoffren.

Men jag har inte följt ärendet, har inte koll på vad detta med svindeln handlar om.

C
H hempularen skrev:
Och då kanske det kan vara värt ett par milj. till advokaterna.
Iallafall för den som "vinner" tvisten. Men förstår att upphittarna hoppar av trots att de förmodligen redan satsat en stor del av av spargrisen i detta spel.
Problemet är att man inte vet vad slutnotan blir, och har man inte råd att löpa linan ut kan det bli ett snopet och dyrt avslut.
Många som bränner sig på detta. Svårt rent psykologiskt att lägga sig och ta en förlust när man väl dragit igång.

Ändå ärligt av hantverkarna att anmäla fyndet. De hade bara kunnat ta med dig tackorna och inte sagt något. Ingen hade vetat.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Ändå ärligt av hantverkarna att anmäla fyndet. De hade bara kunnat ta med dig tackorna och inte sagt något. Ingen hade vetat.
Det är det som förvånar mig mest i detta fall. Ärlighet varar längst. Jo, tjäna!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Att stjäla guld för miljontals kronor är ändå ett ganska stort steg att ta för en normal person skulle jag tro, sen behöver man ju ha någon form av plan för hur man ska kunna realisera dess värde utan att dra på sig ytterligare problem.

A ajn82 skrev:
Att stjäla guld för miljontals kronor är ändå ett ganska stort steg att ta för en normal person skulle jag tro, sen behöver man ju ha någon form av plan för hur man ska kunna realisera dess värde utan att dra på sig ytterligare problem.
Tänker mig att det finns lösningar på det om man inte har alltför bråttom. Risken torde ha varit låg eftersom varken köpare eller säljare förefaller ha haft någon aning om guldets existens.

Farstatjej90
E EB2 skrev:
Alltid en risk eftersom dom va två.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alltid en risk eftersom dom va två.
Det är iofs sant, men också en styrka. ”Tjallar du på mig åker du också dit.” Omvänt fångarnas dilemma.

Farstatjej90
Skulle hantverkarna försöka mygla undan guldet hade jag rekommenderat att dom tagit två tredjedelar och sen sagt till ägarna att dom hittat guld. Ägaren överlycklig och får en tredjedel och hantverkarna också glada. Alla nöjda.

Skulle hantverkarna försöka mygla undan guldet hade jag rekommenderat att dom tagit två tredjedelar och sen sagt till ägarna att dom hittat guld.
Det kanske de har gjort.,.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Skulle hantverkarna försöka mygla undan guldet hade jag rekommenderat att dom tagit två tredjedelar och sen sagt till ägarna att dom hittat guld. Ägaren överlycklig och får en tredjedel och hantverkarna också glada. Alla nöjda.
Risken med det är väl att framkommer i efterhand att det fanns mer guld, är det uppenbart vilka som tagit det. Bättre i så fall att ta allt. Om det senare framkommer att det funnits guld är det inte lika uppenbart var det har tagit vägen. Om uppgifter som senare framkommer är tydliga med att guldet varit inmurat på en viss plats kanske misstankarna pekar mot just de hantverkare som varit inblandade i att renovera den delen av huset, men vilka av alla hantverkare som varit där, och hur kunna bevisa något?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
sen behöver man ju ha någon form av plan för hur man ska kunna realisera dess värde utan att dra på sig ytterligare problem.
Varför det? Sälj en tacka lite då och då.
Kan även användas som pengar.

Intet Intet skrev:
Varför det? Sälj en tacka lite då och då.
Smälta ner och stöpa om för säkerhets skull.

C
Intet Intet skrev:
Ungefär lika gångbart som 100 000 krs-sedlar 😆

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.