5 829 läst ·
66 svar
6k läst
66 svar
Rättegång om guldfynd i hus slutade utan besked
Jo klart det finns risk. Hur ska man kunna stjäla guld utan risk?E EB2 skrev:Risken med det är väl att framkommer i efterhand att det fanns mer guld, är det uppenbart vilka som tagit det. Bättre i så fall att ta allt. Om det senare framkommer att det funnits guld är det inte lika uppenbart var det har tagit vägen. Om uppgifter som senare framkommer är tydliga med att guldet varit inmurat på en viss plats kanske misstankarna pekar mot just de hantverkare som varit inblandade i att renovera den delen av huset, men vilka av alla hantverkare som varit där, och hur kunna bevisa något?
50% till köparna av huset (JLC) och 50% till dödsboet (där säljaren utgör 1/3). Det finns dock fortfarande hinder iom att det pågår en polisutredning om guldet har hamnat i huset via olagligheter.D David__11 skrev:
D David__11 skrev:
Hoppas verkligen det blir pensionärerna som vinner tillbaka sitt stulna guld.Det blir därför upp till Polismyndigheten att avgöra om fyndet kan lämnas ut till den som begär det – vilket i sin tur leder till nästa potentiella hinder:
• De lurade guldkunderna, som är den femte parten i striden om JLC-guldet. De har dock inte deltagit i förhandlingarna kring en förlikning.
Det handlar om en grupp pensionärer som köpte ädelmetaller av skandalbolaget Tammstorp Futures – från vilket stora tillgångar förskingrats när det försattes i konkurs i början av 90-talet. De har drivit en separat process om att väcka liv i det gamla konkursboet.
Men det vet vi ju inte att det är, stulet alltså. De indikationer som finns (serienummer på guldet) säger ju att detta guldet kommer från annat håll. Så hur lådan från bolaget som svindlade bort guld har hamnat här vet man ännu inte. Det kan ju vara så att delar av guldet är inköpt från det företaget. Inget har framkommit rörande det.S Sp1nd3l skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Detta om att det skulle finnas ett brott i botten av den här historien, har jag missat tills jag började läsa den här tråden häromdagen. Finns det någon länk till vad det handlar om?pacman42 skrev:
Mycket tyder väl på att det inte är säljaren med anförvanter som lagt dit guldet, utan att det kommit i deras hand på samma sätt som det nu hamnat hos JLC?S Sp1nd3l skrev:
Dvs. det låg där redan när de köpte fastigheten, som tydligen bytt ägare ett antal gånger under åren.
Som jag har förstått det så är det säljarens far som gömt det där för att undvika skatt. Ska finnas något brev till barnen där han hävdar det.C cpalm skrev:
Säljaren köpte fastigheten av sin far som enligt uppgift köpt ädelmetaller för de pengar han fick när han sålde ett företag (han gömde pengar för att slippa förmögenhetsskatt?)C cpalm skrev:
Edit: lite sen vad det verkar, jag var tvåa på bollen.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Men hade fadern något med Tammstorp att göra? Eller är han en av Tammstorp's kunder, som lyckades få ut sitt guld innan Tammstorp gick i konkurs? Tänker att det skulle kunna vara en oskyldig anledning till att Tammstorp namnet finns på väskan.