På konsumentens sida
· 3 419 inlägg
Åtta timmars rättegång om gömt guld, fortfarande ingen lösning i sikte.
Du kan läsa artikeln här: Rättegång om guldfynd i hus slutade utan besked
Du kan läsa artikeln här: Rättegång om guldfynd i hus slutade utan besked
Om det inte kan bevisas att guldet ingick i en svindlerihärva på 90-talet. Guldet borde ha stämplar som gör att man kan se vart det kommer ifrån.Farstatjej90 skrev:
Om jag förstått det rätt handlar det framför allt om standardklausulen i överlåtelseavtalet som berör kvarlämnat lösöre.Farstatjej90 skrev:
Som ju som sådan ligger utanför den fastighetsrättsliga överlåtelsen.
Även så håller jag med om att det känns lite långsökt att den skulle vara tillämplig här. Men vem vet?
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Artikelrubriken är väl lite missvisande. En rättegång kan ju knappast sluta utan något avgörande. Men dte var tydligen bara det preliminära mötet där domstolen försöker få parterna att göra upp utan att belasta rätten med en riktig rättegång.
Troligen är frågan rätt komplicerad. Om det hade varit självklart vem som är rättmättig ägare, så hade dte aldrig kommit så här långt.
Den enda part jag inte riktigr förstår hur de skulle kunna ha rätt till guldet är väl hantverkarna som hittade det. Det vore väl rätt märkligt om vem som helst som gör arbete i folks hem (hantverkare, hemtjänst osv) skulle kunna hävda rätt till ägarinnans smyckeskrin som de "hittar" i sovrummet.
Troligen är frågan rätt komplicerad. Om det hade varit självklart vem som är rättmättig ägare, så hade dte aldrig kommit så här långt.
Den enda part jag inte riktigr förstår hur de skulle kunna ha rätt till guldet är väl hantverkarna som hittade det. Det vore väl rätt märkligt om vem som helst som gör arbete i folks hem (hantverkare, hemtjänst osv) skulle kunna hävda rätt till ägarinnans smyckeskrin som de "hittar" i sovrummet.
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Som vanligt en uruselt skriven artikel om juridiska frågor, där det knappt framgår vad det egentligen är för händelse eller ställningstagande som refereras.
Har det varit en rättegång så väntar man sig att något om vad rätten gjort för ställningstaganden eller lagt vikt vid för argument redovisats för att det ska vara något informationsvärde i det som skrivs.
Men om man läser allt så verkar det inte alls ha varit någon rättegång, utan en muntlig förberedelse. Då är det väl rätt självklar att det inte blivit något avslut i ett sådant här mål. Vem driver en process så långt om att få gulden, men skulle ge bort det utan domstolsprövning? Förmodligen är det för att det gäller så stort belopp som man ändå behövt lägga tid på att försöka få parterna att enas frivilligt.
Så vad är nyheten? Som helt förväntat är de som vill ha guldet fortfarande oeniga om vem som ska ha det, och datum för när rättegång och dom kan väntas finns ännu inte. Vilken kioskvältare...
Har det varit en rättegång så väntar man sig att något om vad rätten gjort för ställningstaganden eller lagt vikt vid för argument redovisats för att det ska vara något informationsvärde i det som skrivs.
Men om man läser allt så verkar det inte alls ha varit någon rättegång, utan en muntlig förberedelse. Då är det väl rätt självklar att det inte blivit något avslut i ett sådant här mål. Vem driver en process så långt om att få gulden, men skulle ge bort det utan domstolsprövning? Förmodligen är det för att det gäller så stort belopp som man ändå behövt lägga tid på att försöka få parterna att enas frivilligt.
Så vad är nyheten? Som helt förväntat är de som vill ha guldet fortfarande oeniga om vem som ska ha det, och datum för när rättegång och dom kan väntas finns ännu inte. Vilken kioskvältare...
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Och frågan vem den tillhör kan kompliceras av hur man ska se på att ägarens faktiska besittning av egendomen har varit bruten i X antal år?H hempularen skrev:
Och där spelar det i sin tur roll i vilken grad (den ev. forna) ägarens själv varit (aktivt eller passivt) medverkande till att besittningen brutits och på vilket vis det skett.
Och i samband med bedömningen av detta kan hanteringar av hur överlåtelse av huset skett ingå som en komponent...
Visst kan det bli en komplicerad fråga med flera led i bedömningen.
Grejen är ju att sådana här situationer i regel löses helt pragmatiskt, utan att gå på djupet med alla aspekter av de juridiska detaljerna, i de flesta fall. Utom just då det handlar om guld för miljontals kronor...
Blir oavsett intressant att läsa hur det resonerats när domen väl kommer.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Om de hävdar att det är genuint herrelös egendom så att de som upphittare ska få det efter att man inte kunnat lokalisera/fastställa någon ägare till hittegodset?H hempularen skrev:
Dock mer långsökt när det "hittas" i ett hus än tappat mitt i skogen.
Jo precis. Sen är det inte riktigt så enkelt, det egendomsrättsliga ägarskapet är inte nödvändigtvis självklart och kan potentiellt övergå utan ägarens medverkan genom "bättre rätt" t.ex. godtrosförvärv. Så det kan faktiskt vara fullt möjligt att sälja något du inte äger.H hempularen skrev:
Jag kan tycka att oavsett juridiska krumbukter så är det väl rätt självklart att det tillhör den som la det där (om vi förutsätter att det inte är stulet). Men nu för tiden krävs en så stor bevisbörda att man knappt kan fälla en person som begått ett mord tyvärr.
Med tanke på hur priset på guld rusat sen detta uppdagades. Kan man tänka sig att den som slutligen får guldet tjänar på att att den juridiska processen tagit sådan tid?
Om det nu hamnar hos en enda part. Om man tänker sig att de i både fallen sålt/säljer guldet direkt? Dvs även om man räknar in kostnad för jurister osv.
Nu gjorde jag en väldigt snabb uträkning och tog första bästa länk på guldpriser jag hittade.
11kg guld
Ungefärligt snittpris under 2023, ~650 kr/g = 7,15M SEK
2025-11, ~1200 kr/g = 13,2M SEK
Extra vinst ex. kostnader 6,05M
Om det nu hamnar hos en enda part. Om man tänker sig att de i både fallen sålt/säljer guldet direkt? Dvs även om man räknar in kostnad för jurister osv.
Nu gjorde jag en väldigt snabb uträkning och tog första bästa länk på guldpriser jag hittade.
11kg guld
Ungefärligt snittpris under 2023, ~650 kr/g = 7,15M SEK
2025-11, ~1200 kr/g = 13,2M SEK
Extra vinst ex. kostnader 6,05M
Alla fattar att den inte finns med tanke på kvarglömt guld värt 11 miljoner. Det kommer inte hända att köparen får det här...🤔C cpalm skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Om vi tänker oss det enkla fallet, att guldet var säljarens egendom, och det finns en klausul om att kvarlämnat gods tillfaller köparen. Så har nog köparen iofs. skaplig chans att bli ägare, står ju svart på vitt i avtalet. Då kanske man kan komma dragande med generelklausulen i avtalslagen, att ett oskäligt avtal är ogiltigt.Farstatjej90 skrev:
🤔. Köparna verkar ju inte ha fattat. Så alla fattar inte. 😁. Dom verkar ha jurister som hjälper dom som inte heller fattat. (Eller mjölkar sin klient trots ett hopplöst fall)Farstatjej90 skrev: